Az EBESZ választási megfigyelő missziója Magyarországról

A főbb kereskedelmi televíziók vagy a kormánypártokhoz kötődnek, vagy csak szórakoztató műsorokat közvetítenek, a kormányt érő valódi kritika lehetősége erősen leszűkült – többek között ezt állapították meg a Magyarországra küldött nemzetközi választási megfigyelők, akik szerint a kampány márciusban felerősödött és a korrupciós ügyek uralják.

2014. március 26., 18:21

Kiadta félidős jelentését az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) korlátozott választási megfigyelő missziója. A megfigyelők még március elején érkeztek Magyarországra, hogy figyelemmel kísérjék az áprilisi országgyűlési választás menetét.

A jelentés felidézi, hogy április 6-án mintegy 8 millióan járulhatnak az urnákhoz, hogy megválasszák a következő négy év parlamenti képviselőit. A módosított választási rendszer eltörölte a második fordulót, és a korábbi 386-ról 199-re csökkentette a parlamentbe bejutó képviselők számát. A Fidesz–KDNP-kormány számos törvényt fogadott el az elmúlt négy évben, köztük az új alkotmányt és az új választási törvényt, ez azonban nyilvános konzultáció és az ellenzékkel való valódi párbeszéd nélkül történt – írják a megfigyelők.

A kampány hivatalosan február 15-én kezdődött, a kormánypártok azóta folyamatosan azt kommunikálják, hogy a szavazóknak április 6-án a jövő (Fidesz–KDNP) és a kommunista múlt között kell választaniuk. A baloldali összefogás kampányának középpontjába a demokrácia helyrehozását emelte, többek között népszavazást ígérnek a paksi bővítésről. A Jobbik a biztonsági kérdésekre helyezi a hangsúlyt és nacionalista javaslatokkal kampányol, közben pedig romaellenes és antiszemita retorikát alkalmaz – adta hírül honlapján az Origo.hu.

A megfigyelők szerint a kampány jelentősen felerősödött márciusban, egyre inkább az állítólagos korrupciós ügyek kerültek a középpontjába. Az ellenzék szerint a Fidesz egyenlőtlen versenyfeltételeket teremtett, állami hirdetésekkel szórta tele a médiát és civil szervezeteket használt fel a kampányban. A Fidesz arra hivatkozik, hogy ezek nem kampányhirdetések, hanem társadalmi célú reklámok.

A megfigyelők úgy látják, hogy a piacvezető kereskedelmi tévécsatornák vagy a kormánypártokkal állnak kapcsolatban, vagy kifejezetten csak szórakoztató műsorokat adnak, ami erősen leszűkíti a kormányoldalt érő kritikák lehetőségét. Aggódnak jelentésükben a Magyar Távirati Iroda és a Médiatanács politikai függetlensége miatt is.