Ár a Római partnál: nem lehet sokat vacakolni

Segítségért kiált a Római partért Egyesület: alelnökük szerint állandó fenyegetettségben élnek, a jelenlegi gát pedig nem felel meg a műszaki követelményeknek. Közben a fővárosi önkormányzat árvízvédelmi referense bejelentette: előreláthatólag péntekig nem használhatják az autósok a budapesti rakpartokat, mivel a hétvégi esőzések miatt elhúzódhat a Duna apadása. Vajon meddig bírják az esőt és a megáradt Dunát a Római partiak?

2009. június 29., 17:30

Egri Gábor, a Római partért Egyesület alelnöke felhívást tett közzé, amelyben a miniszterelnökhöz, a főpolgármesterhez és a harmadik kerület polgármesteréhez fordul segítségért. A felhívás szerint a Római part árvízvédelme elhanyagolt, emiatt veszélyben van egész Óbuda is.

– Hat szálloda működik a területen. Számtalan vendéglő. Az ötvenes-hatvanas években ide építettek üdülőkomplexumokat. Itt épült a postás üdülő, a Nemzeti Banké, a szakszervezeteké. Több, mint ezer embernek van itt a munkahelye – mondta el az egyesület alelnöke.

Régebben több próbálkozás is volt, hogy a Királyok útján lévő gát átkerüljön a partra, ám ez megbukott a különböző érdekek összeütközésén. Így sosem valósult meg a Római part teljes védelme.

A Római partért Egyesület alelnöke lapunknak elmondta: lenne megoldás a problémára. – A fővárosi Önkormányzat május 14-én nyújtotta be a pályázatot az NFÜ-höz a mobilgát megvalósításához. Erről egyelőre nincs döntés, a pályázatot még nem nyertük meg. A legújabb információnk, hogy az ügynökség befogadta a pályázatot és most elbírálási szakaszban van. A főváros 10% önrészt biztosítana, míg az EU 90%-ot adna bele egy mobil gát felépítésébe.

– A fővárosi önkormányzat finanszírozná a gátat, a kerületi pedig a part rendbetételét – mondta az egyesület alelnöke, aki hozzátette: – A parttal együtt pedig be lehetne kötni a házak csatornázását a főnyomócsőbe, mert jelenleg az összes csatorna közvetlenül a Dunába ömlik, ehhez a tulajdonosok járuljanak hozzá. Így megoldódna a környezetszennyezési probléma is.

A harmincas évek óta építkeznek ide

A part a harmincas évek óta kezd beépülni – tudtuk meg Egri Gábortól. Azóta közkedvelt hely, ahol a módosabb családoknak van üdülője, esetleg villája. Az ötvenes években a honvédség épített ki homokzsákokból egy védvonalat a Királyok útján. Ez pecsételte meg a part sorsát, később ugyanis egyre–másra építették rá a fölhányásokat. Végül így alakult ki a jelenlegi földgát.

– A Római partot tulajdonképpen bezárták a mederbe – vagyis a házak a gát és a Duna közé szorultak be. Ez az állapot véglegesedett, így a terület sosem volt hullámtér – mondta az alelnök a 168 Óra online-nak.

Ha a pályázat megvalósul

Ha elfogadják a pályázatot, olyan mobilgát épülne meg, amelyet árvízvédelmi készültség esetén ezt gyorsan fel lehet építeni a parton. – A pályázattal rendbe tennék a partot, bicikliúttal, sétányokkal, játszóterekkel, akkor ez egy újabb érv lenne Budapest mellett – tette hozzá az alelnök, aki azt szeretné, ha „Budapest lenne a Duna fővárosa”. – Ha megépülne a gát és rendbe tennénk a partot, bicikliúttal, sétányokkal, játszóterekkel, akkor ez egy újabb érv lenne Budapest mellett.

Ha elnyerik a pályázatot, a tervezési és kivitelezési időszak is legalább egy év, tehát így is csak jövőre lehet gát a Római part védelmére.

Megkérdeztük Kundra Annát, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség sajtóreferensét, hogy mikorra valósulhat meg a pályázat, aki elmondta: a beérkezésétől számított 75 nap plusz a hiánypótlásra 15 nap áll rendelkezésre a pályázat bírálatához. – Tekintettel a beérkezett pályázatok számosságára, az IH plusz további 20 napot adott az értékelésre. Mindezeket összevetve a Római Partos pályázat legkorábban augusztus elején kaphatja kézhez a bíráló bizottsági döntésről szóló értesítőt – mondta a szóvivő.

– A klimatikus változások miatt azonban a projekt aligha várhat – figyelmeztetett Egri Gábor. – Ausztriában 2000 liter per négyzetméter víz esett le huszonnégy óra alatt. Még nem történt olyan, hogy a Duna ilyen rövid idő alatt két és fél métert emelkedett volna. Nem lehet tehát sokat vacakolni. A Királyok útján lévő gát pedig nem felel meg a műszaki követelményeknek. Ez pedig Budapest első védvonala.