Anyagfáradás – Újra és újra rárepül a politika a budapesti metróra
Úgy látszik, nem csak banánhéjon, falevélen is el lehet csúszni. A pálya a Pillangó utcánál ugyanis valóban csúszott. A belső, üzemi rádión már napok óta értekeztek erről a szakemberek. A szerelvény most is rendesen fékezett. Csak lassan állt meg. És bekövetkezett a baleset.
A pártok sajtótájékoztató-sorozatba fogtak, apokaliptikus jóslatokba bocsátkoztak, a közlekedési szakemberek Fülig Jimmyvel példálóztak. A pofonnal, amit ha jobbról vársz, balról kapod. Mert „nem lehet minden pofon mellé forgalmi rendőrt állítani”. Az előjelek utólag visszanézve baljósak voltak. A metróüzem rossz körbe került. Két héttel korábban „megégett” a 4-es egy berepülő papírfecnitől. Szintén a 4-es metró állt le egy kidurrant panel miatt. Ez már látványos esemény volt. Rögtön tesztelhettük is, mire megy a robotpilótával működő szerelvény, a fej nélküli lovas, ha túlzsúfoltak a kommunikációs vonalak. Hajmeresztő látvány volt, ahogy az alagútból áramlott kifelé a nép. Erre következett a Pillangó utcai baleset. A körülményeket egyelőre nem ismerjük pontosan. A főpolgármesternek még a téma is szint alatti, kezdettől hangsúlyozott presztízsét, mérnök mivoltát is sérti.
– Hogy miért vita és botrány tárgya a metró? Ha rendszerszinten nézzük, a frusztrált hangulat, az ember- és kapacitáshiány, az ellenőrök ellenőrzésének hiánya miatt. A BKV-tól elvett negyvenmilliárd miatt – állítja Horváth Csaba, a szocialisták várospolitikusa. – Budapest tömegközlekedése rohamosan épül le. A buszágazat helyzete legalább ilyen rossz. Csak az nem gerjeszt pánikot.
Ha a busz fékje nem fog, a vezető a vállát vonogatja, és leszállnak az utasok. A metró más. A föld alól – ha baj van – szűkös a menekülő útvonal.
MTI Fotó: Beliczay László
A 2-es vonalán történt baleset után az első komplett magyarázatot egy hiperaktív öregúr, Bíró Endre és az általa képviselt a Metróért Egyesület adta. A civil szervezet, amelynek tagsága és elnöke állítólag egymaga, Bíró Endre, eddig a főpolgármester civil segítői közé tartozott. Bíró úr szakértelmét Tarlós István sajtótájékoztatókon is igénybe vette, mivel Bíró úr szakszerű, nett és korrekt. A metrót szenvedélyesen szereti, mint a nagypapák az unokának vett játékvonatot. A világ összes metróüzemét ismeri, az adatokat fejből sorolja.
Szerinte, mivel a haladásban és a megállásban a két döntő komponens a szerelvény (Alstom), valamint a CBTC nevű „folyamatos vonatbefolyásoló rendszer”, ezt a két dolgot kell vizsgálni. Rövidre fogjuk, mert magunk is csak kapiskáljuk: CBTC rendben van (a világ számos pontján hibátlanul működik), az Alstom nincs. Legalábbis gyanús. Hogyhogy 58 kilométeres sebesség és 500 méteres fékút mellett az út végén a sebesség még mindig 18-20 kilométer? Az „esemény” (vagyis a csattanás) oka a két komponens problematikus kapcsolódása. Maga a 2-es metró rendben van. Bíró a sajtónak azt is elmonda, hogy a baleset előtt levelet írt a bokasérüléséből lábadozó főpolgármesternek, hogy szerinte furcsa jelek vannak. A pályák várhatóan csúszni fognak. (Ahogy ez már az északi féltekén decemberben lenni szokott.) Próféta szólt belőle. Tarlósból viszont az atyai szigor, midőn Bírót a sajtóban lenyugdíjasozta. („Bíró Endre nyugdíjas, aki aktív korában csak orosz szerelvényekkel foglalkozott, az Alstom működését csak hírből ismeri.”) A dühös Tarlós a bekért adatokból azt állapította meg, hogy a Metróért Egyesület be sincs jegyezve. Hivatalosan nem is létezik. Csakhogy az élet, sajnos, a nyugdíjast igazolta.
Ennél is komolyabb történet a 3-as metró szomorú sorsa. Tarlós egykor a kampányaiban a „működtető polgármester” mezében tűnt fel. Sohasem sugallta, hogy a főváros szellemi karakterének meghatározó alakja lesz, azt vállalta, hogy megőrzi a város infrastruktúráját, közműveit, arculatát. Nem lesznek kátyúk, pontosan jár a busz, lesz közvilágítás. Hatéves harc után két ambíciója maradt: a 3-as metró felújításának elkezdése és az árvízvédelem kiépítése. Életművét, a kettévágott 4-es metrót a Fidesz elorozta. A 4-es kevés utast szállít, ami nem is csoda, mert nem tart sehonnan sehova. A főpolgármester a Fidesz szót nem használja, „politikai családunkról” értekezik. De a viszony érezhetően csöppet sem családias. Tarlós az oktatás és az egészségügy államosítását szó nélkül hagyta, Budapestet a Fidesz a költségvetés kétötödétől megfosztotta, a közgyűlést saját szándékai szerint szabta át. Tarlós ilyenkor mindig hallgatott.
Hogy a metróügyben lehet politikai tartalék, a DK aktivistáinak tűnt fel. „Aki felszáll a 3-as metróra, nem lehet biztos abban, hogy le is fog majd szállni”, hirdette közleményében a párt. Mivel a naponta előforduló füstölés nem elég ahhoz, hogy elkezdődjön a felújítás, akciódús kampányt indítottak. „Vészhelyzetekre felkészítő” szórólapot osztogatnak, amelyen Tarlós István hivatali telefonszáma is megtalálható. A fideszes ízű attak ötletgazdája, arca Gy. Németh Erzsébet, a DK politikusa.
– Én azt mondom, nem kell félni. Nyugodtan fel lehet ülni a metróra – erősködött Tarlós a Klubrádiónak adott interjújában. Kampánynak nem túl acélos.
Pedig a BKV emberei – bár furcsának hathat – valóban rendkívüli munkát végeztek. Az ezerszer elátkozott észak–déli vonal a hősies erőfeszítések eredményeként – a romos állapot ellenére – a korábbinál jobb állapotban van. A hibák negyven év után (ennyi idős a déli szárny) a rendszerben kódolva vannak, de aki a katasztrófától tart, megnyugodhat. A BKV emberei pluszmunkaerő bevonása, lényeges anyagi forrás mozgósítása nélkül (fusiban) a sínállományt kicserélték, a tűzvédelmet is megoldották. Tarlós forró drótos kapcsolatban áll a BKV vezetőivel, szigorúan megszabta, ki mikor, milyen ügyben nyilatkozhat. A főpolgármester a DK kampányát rémhírterjesztésnek, közveszéllyel való fenyegetésnek tartja. Maga a sín – a legfőbb veszélyforrás – talán rendben is lenne. Az alépítmény elavult, egy idő után óhatatlanul kilazul. Mindazonáltal nem csodálkozunk az újpesti nénikén, aki beszálláskor babonaságból keresztet vet. De lángra kapni a szerelvény már nem tud, az állandó zárlatveszély miatt színültig telepakolták a rendszert automata jelző és oltó berendezésekkel.
A világ metropoliszaiban egy-egy vonalat húszévenként korszerűsítenek. A 3-as déli szárnya negyvenéves, az északi huszonhat.
– Minden tropára ment – mondja Gulyás Attila, a Metró Szakszervezet elnöke. – A gépészet, a világítás, az áramellátás, a szellőztető rendszerek, amelyek a füst irányát szabályozzák.
MTI Fotó: Máthé Zoltán
A régi orosz mozgólépcső 2020-ig működhet. Akkor lép hatályba az új szabvány, amely miatt a teljes hajtóláncot és a biztonsági elemeket újjá kell építeni. Gulyás szerint nem marad meg más, „mint a két cső és az állomásszerkezet”. A kocsik, a közhittel ellentétben, új kocsik lesznek. A „felújítás” kegyes csalás. A csotrogányok olyan romosak, hogy az oroszoknak is egyszerűbb újat építeni. A felújítás kódszó csupán arra jó, hogy ne kelljen pályázatot kiírni. Ennél aggasztóbb jelenség az elképesztő garasoskodás. A beruházás 135 milliárdja „szűkített felújítást” engedélyez. Olyasmit spórolnak ki, mint a mozgássérülteknek szánt akadálymentesítés. Ezzel alig pár milliárdot takarítanak meg. Ennél is súlyosabb hiány, hogy szintén költségtakarékossági okból nem cserélik, csak felújítják a biztonsági berendezéseket.
– Őszintén szólva ettől rettegek – mondja Horváth Csaba, utalva Parkinson törvényére. Ami elromolhat, az el is romlik.
A kérdés jogos: mi lenne (bár nem illik ezzel játszani), ha a 3-as vonalán történne olyan baleset, mint a Pillangó utcai?
Sima ügy – mondják közgyűlési informátoraink, akik szerint nyilván Tarlósra kennék.
Az bizony figyelemre méltó, hogy saját embere védelmében meg sem mukkant a Fidesz. A beruházás kezdettől a Fideszen belüli pénzügyi tülekedés panoptikuma volt. A busztendert hazafias ricsaj övezte, ahogy „Lőrinc árnya vetül” az egész metróépítésre. Egyvalaki akadt, aki az egészet sosem sürgette. Maga a miniszterelnök. Ő ugyanis nem „metróban utazik”. A fővárosnak két bombabiztos beruházási pontja van, a Vár és a százmilliárdos Puskás-stadion. A metrófelújítást húsz éve tervezik, míg a stadion a bontástól számított három éven belül kulcsrakész lehet.
Sokan a BKV-hoz kötik a fővárosi önkormányzatiság felszámolásának vízióját. Mert a csomagban az is benne van, hogy a BKV teljesen szétrozsdásodik. Egy időben rebesgették, hogy a nemzeti központosítás jegyében „a MÁV-hoz csapják”. Budapest utolsó vagyona a csőd.
De addig még izgulnunk kell. Egyrészt túl kell élnünk a mai 3-ast. Másrészt 2020-ra teljesen új metrót kapunk, amely három szakaszban: dél, közép, észak bontásban készül el. Sietni kell, mert sürget az idő. A fizikából ismert „anyagfáradás”. Ami Tarlós hitelességére is áll.