Államosítanák a Dr. Ámbédkar Gimnáziumot

2019. április 23., 07:08

Szerző:

Az oktatási kormányzat javaslatot tett arra, hogy 2019. szeptemberétől államosítja a sajókazai Dr. Ámbédkar Gimnáziumot, ahová leginkább 16-20 éves, nagyrészt roma fiatalok járnak az érettségi, a diplomához való továbblépés, valamint a nyelvtudás reményében.  Ez önmagában tragikus lépés, hiszen azt jelenti, hogy az iskolát alapító és azt eddig komoly erőfeszítéssel, de sikerrel működtető Dzsaj Bhím Közösség, hacsak valami csoda nem történik, a jövőben legfeljebb szakértőként vehet részt az itteni folyamatokban – már ha részt vehet.

A gimnáziumot 2007-ben alapította Orsós János vezetésével a közösség. Az iskolában az elmúlt 12 évben – ahogy ez a gimnázium most közzétett, az államosításhoz vezető útról szóló tájékoztató füzetéből kiderül – több mint száz diák tett sikeres érettségi vizsgát, sokan itt fejezték be az általános iskolát, illetve itt szereztek szakképesítést. Nagy részük halmozottan hátrányos helyzetű roma fiatal.

Fotó: Merész Márton

Az iskola azért nem kap állami finanszírozást, mert a közösség az Országgyűléstől nem kapta meg az egyházi státuszt. Eddig a gimnázium működését elismerő és azt szakmailag támogató Balog Zoltán volt humánminiszterrel kötött egyéni megállapodás alapján lehetett finanszírozni az intézményt, de az ő távozásával az oktatásirányítás ezt a megállapodást megszünteti, és inkább az államosításra tett javaslatot.

Kérdés, hogy a kormány képes-e szakmailag irányítani egy ennyire speciális intézményt, ahol a pedagógiai módszerek is teljesen eltérők az egyen köntösbe öltöztetett állami intézményekéitől. A válasz: aligha. A magyar állam és Borsod megye hatóságai soha nem készítettek tervezetet nappali gimnáziumok megnyitására a megye kisgyermekeinek nagy részét kitevő hátrányos helyzetű tanulók számára. Miskolcon 2017-ben a város vezetői még azt is ellenezték, hogy a Martin Luther King Kollégium munkája elkezdődhessen a városban. Ma sincs – vagy legalábbis nincs tudomásunk róla – állami tervezet az általános iskolások tömeges leszakadásának ellensúlyozására. Az Ámbédkarban dolgozók már csak abban reménykednek, hogy az iskola államosítása egy a kirekesztést fölszámoló, a szegregált iskolákban éveket eltöltő fiatalok jövőjét tervező állami koncepció része lenne, amelyben az ő szakértelmükre is számítanak.