Egyre fittebbek a magyar diákok, kimagasló az Aktív iskolák eredménye
Három évvel a koronavírus-járvány után sokkal jobb a diákok állóképessége, de még mindig nem érte el a Covid előtti állapotot.
A Covid–19 pandémia okozta inaktivitási krízis, az iskolalátogatás és a testnevelésórák hiánya, a sportolási lehetőségek korlátozása nagymértékben hatással volt a diákok fittségi állapotára, soha nem látott visszaesést okozva, írja a tenyek.hu. Az adatok alapján a tanulók fittsége folyamatosan javul, de még nem érte el az állóképességük a Covid előtti szintet.
Több területen is javultak a diákok eredményei
A 2023/2024. tanévben tizedik alkalommal került sor a NETFIT® (Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt) mérések elvégzésére. Összesen 3702 iskola 654 014 tanulójának fittségi adatait rögzítették a testnevelést tanító pedagógusok a NETFIT® informatikai rendszerében. Az adatokból kiderül, hogy nőtt a diákok fittségi állapotát bemutató úgynevezett Intézményi Fittségi Index (IFI) értéke.
Pozitív a változás a táplálkozási adatokban is, a legújabb NETFIT-adatok alapján a tanulók negyede túlsúlyos vagy elhízott. Bár ez nem hangzik túl jól, a pandémia óta egyértelműen pozitív irányba mozdultak az adatok, és csökkent a túlsúlyos vagy elhízott tanulók aránya. Kiderült, hogy az életkorral romlik az állóképesség, de ebben is látható javulás. Az állóképesség kritikus a gyerekeknél, életkor előrehaladtával folyamatosan csökken azok aránya, akik elérik az egészségmegőrzéshez szükséges minimumszintet: míg 5. évfolyamon a gyerekek kétharmada az ún. egészségzónába tartozik, addig az iskola befejezésével kétharmaduk már fejlesztésre szorul, derült ki a tenyek.hu cikkéből.
A NETFIT eredmények alapján is látszik, hogy az ország gazdaságilag fejlettebb területein kedvezőbb a fittségi mutatók alakulása, ezek alapján látszik, hogy a fittség és a gazdasági fejlettség kapcsolatban állnak egymással. A legkedvezőbb adatok Budapesten és Vas vármegyében figyelhetők meg, a legrosszabb adatok pedig Szabolcs-Szatmár-Bereg és Jász-Nagykun-Szolnok vármegyéből érkeztek.
Emiatt romlott a tanulók fittségi állapota
Az immár tíz éve zajló NETFIT® felméréseknek köszönhetően egyértelműen megfigyelhetők a tendenciák, és látszanak azok a külső hatások is, melyek befolyásolják a tanulók fittségi szintjét. Ebből megállapítható, hogy a pandémia alatt a testnevelésórák és a sportolási lehetőségek korlátozása negatívan befolyásolta a tanulók állapotát. A testnevelésórák visszatérésével azonban javultak az eredmények. A pedagógusok számára indított, a mindennapos testnevelés tartalmának minőségi fejlesztésére szolgáló továbbképzések úgyszintén hozzájárultak az eredményekhez
„Javasolt célzott fejlesztési intézkedéseket, terveket megfogalmazni, amelyek az iskola életébe, iskolai egészségfejlesztési programjába épülve a fittségi állapot javulását eredményezhetik. A 2023/2024. tanévben 300 iskolában, közel 100 ezer gyermek bevonásával elindított Aktív Iskola program, amely kifejezetten az iskolai sportolási lehetőségek bővítését célozza, már az első évben megmutatta hatásosságát a fittségi mutatók tekintetében is”
– olvasható a tenyek.hu cikkében.
Az adatok alapján 2023-ban még kedvezőtlenebb fittségi adatokkal rendelkeztek a többi iskolához képest az Aktív Iskolák. azonban 2024-ben már a programhoz csatlakozott iskolák fittségi indexe volt magasabb. Más is alátámasztja az Aktív Iskolák hatékonyságát, ezekben az intézményekben a WHO által javasolt napi 60 perces intenzív testmozgást elérte a gyerekek 50%-a, szemben a hazai és világátlag 20%-kal.
Ezért egyedülálló az Aktív Iskola program
Az Aktív Iskola program keretein belül kiemelt szerepet kap a fittségmérés, az eredmények kezelése és ehhez kapcsolódó egészségtudatosság edukációja. Azokban az iskolák, amelyek részt vesznek a programban, a teljes tantestület bevonásra kerül, és esetenként iskola egészségügyi szakemberek is részt vesznek a munkafolyamatokban.
„A 2023/2024. tanévben 304 iskolában startoló program mintegy 100 ezer gyermeket és közel ennyi családot ért el, amely 2024. szeptembertől további több mint 100 iskolával bővült, 422 iskolában közel 130 ezer gyermek bevonásával folytatódott. A program célja, hogy segítse az iskolákat abban, hogy a rendszeres mozgást támogató környezetet biztosítsanak minden tanuló számára, és a mozgáslehetőségek széles tárházának elérhetővé tételével inspirálják az iskolai közösséget a minél aktívabb életre”
– olvasható a tenyek.hu cikkében.
Az Aktív Iskolák között egy innovatív, egymást segítő, támogató iskolai hálózat szerveződött, a tagok egymás között folyamatosan ötleteket, jó gyakorlatokat osztanak meg, és inspirációt nyújtanak egymásnak a program megvalósításához. A jövőt illetően a Belügyminisztérium támogatásával, illetve a stabil stratégiai partnerek - a Richter Gedeon Zrt., a K&H mozdulj! Alapítvány és a MOL Új Európa Alapítvány -, valamint a sportszertámogató Hervis együttműködésével hosszú távon is biztosítottnak látszik a program bővítése.
(Kiemelt képünk illusztráció, Fotó: Shutterstock)