A kényelem piaca

Noha a válság miatt visszaesett a kereslet, az internetes áruházak még mindig tarolnak. Nem véletlenül: a webboltok üzemeltetőit nem terhelik az üzlethelyiséggel és az alkalmazottakkal kapcsolatos kiadások, hagyományos vetélytársaiknál olcsóbban kínálják az árut, széles a választék, gyorsabb és kényelmesebb a vásárlás. De vajon megbízható is a netes piac?

2012. november 27., 13:05

Az egyik hazai internetes üzlet büszkén hirdeti honlapján olcsó slágertermékét, egy hordozható számítógépet. Vásárlók is véleményezik, igencsak eltérően. Egyikük tökéletesnek találja a laptopot, a másik szerint viszont erre a kínálatra is igaz: olcsó húsnak híg a leve. A többség mégis öt csillaggal, vagyis kiváló minősítéssel jutalmazza a gépet – a honlapon ugyanis az értékelésnek ez az egyetlen módja is lehetséges. Így legalábbis sejthető: az elégedetlen hangok kisebbségbe szorultak, s továbbra is sokan kattintanak a „megveszem” gombra a laptop fényképe és részletes leírása alatt.

Míg néhány éve a magyarok többsége ódzkodott a „fotelpiacoktól”, mára sokaknak a vásárlás hétköznapi gyakorlatává vált az otthonról kattintás. Talán azért is oldódhatott a félelem, mert a közösségi oldalak népszerűségének növekedésével az internet a mindennapok világának természetes része lett. Ott böngészünk, kommunikálunk, sokszor online tartjuk a kapcsolatot barátainkkal is. Hát akkor miért pont a vásárlást ne ott intéznénk? Hiszen ezek az áruházak is afféle modern közösségi terek: a termékekről párbeszéd alakul ki vevő és eladó, illetve a vásárlók között. Nyilván legtöbben az időhiány miatt keresik föl a „kényelem piacát”. Például karácsony táján egyre többen választják a webshopokat.

Az egyik portál „megbízható bolt” programot indított: a csatlakozó üzleteket próbavásárlással tesztelték. A boltok többsége – hatvankilencből ötvennégy – maximálisan megbízhatónak bizonyult.

Pusztaszeri Anikó