„A büdös életben nem térül meg” a Budapest–Kelebia-vasútvonal felújítása
© Stock.tookapic.com
A Budapest–Kelebia-vasútvonal felújítása kilométerenként négymilliárd forintot emésztene fel. A magyar állam részben kínai kölcsönből finanszírozná a munkálatokat, a beruházással így vélhetően egyedül Kína járna jól. Az Európai Bizottság ráadásul vizsgálatot indít a kínai finanszírozás miatt.
Reményik Kálmán szerint a finanszírozáshoz versenyeztetés nélkül választottuk ki a kínai partnert, ami ellentmond a vállalt EU-s kötelezettségeinknek, az Európai Unió problémája pedig alapvetően az, hogy a szóban forgó fejlesztés nem illik bele a tervekbe.
Mind mondta, olyan egyezményekhez is csatlakoztunk, amelyek kitűzték az Európai Unióban a vasútfejlesztés irányait. Ezek az úgynevezett transzeurópai hálózati elemek, amelyekből Magyarországon kettő meghatározó, a négyes és ötös korridor, ami az országon halad keresztül. Szerbia jelenleg nem tagja az EU-nak, így arrafelé nem is halad vasúti korridor. Egyebek mellett azt is vállaltuk, hogy ezeket a korridorokat alkalmassá tesszük 160 km/órás sebességre.
A kormányzati kommunikáció szerint a kínai áruk Görögországba érkeznek, és majd – ezen a vonalon – vasúton jutnának tovább az EU-ba, Magyarországnak pedig a tranzitforgalomra kirótt pályahasználati díjból hamar megtérül a beruházás. „Azokkal a számokkal, amiket most ismerünk, ez a büdös életben nem térül meg, még a magas pályahasználati díjak mellett sem” – fogalmazott a szakember.