„A BKV túszai vagyunk, foglyul ejtettek bennünket”
Ötödik napja tart a fővárosban a Budapesti Közlekedési Vállalat sztrájkja, megegyezés a tárgyaló felek között egyelőre nincs. Jó lenne, ha hétfőre visszarendeződnének a viszonyok, mert az elmúlt napok megviselték a városlakókat. Úgy érezték, kiszolgáltatottak, megalázzák és semmibe veszik őket.
Az elmúlt napok januári hidegében kilométereket gyalogoltak a munkába siető emberek, a középiskolások, azért hogy elérjék úti céljukat: a munkahelyeket, az iskolákat. Zsebükben ott lapult a sok ezer forintos bérlet, a már a vonatokra is érvényes drága menetjegy, amit lehet, hogy soha nem is használnak. (Bár a BKV-nak annak idején jól jött az indok, hogy megemelhette a milliós utazóközönség bérleteinek árát..)
A 168ora online által megkérdezett emberek közül sokan fél-másfél órával hamarabb elindultak otthonról – majd visszafelé ugyanennyivel később értek haza –, akik nem tudtak gépkocsit szervezni maguknak a megszokott közlekedési eszközök helyett.
A közlekedési vállat sztrájkja több millió embert gátol egyik alapjoguk gyakorlásában, a közlekedés szabadságában, a szabad mozgás alkotmányos jogában. Vajon mit gondolnak erről az érintettek?
Egyelőre nincsen felmérés, közvélemény kutatás ez ügyben. A városlakók valószínűleg csak nyomdafestéket nem tűrő kategóriákban gondolkodnak a hírek szerint milliárdokat elherdáló, az utasaikat lépten-nyomon BKV ellenőrökkel zaklató, majd a várost megbénító társaságról.
Mennyi kárt okoz a BKV?
Az okozott gazdasági kár jelenleg nem számszerűsíthető – válaszolták egyöntetűen a megkérdett gazdaságkutatók.
- Egyelőre a hibahatáron belül van az éves GDP (bruttó hazai össztermék) esetleges mérhető kiesése – mondta Palócz Éva, a Kopint-Tárki Konjunktúrakutató Intézet vezérigazgatója kérdésünkre.
A sztrájkkal kapcsolatban elsősorban az emberek személyes érintettségét hangsúlyozta. A kiszolgáltatottságot, a kényelmetlenséget, a „ megbolydult az életünk” érzését. Ő maga megfázott, miután gyalog ment át a Margit hídon, mert hiába várt a villamosra. A kutatóintézetben a munkába jutást autókkal szervezték meg, ami a jelenlegi 320 forintos benzin ár mellett nem olcsó szállítási lehetőség.
– A BKV túszai vagyunk, foglyul ejtettek bennünket – összegezte keserűen.
Az Ecostat gazdaságkutató nem vállalkozott a sztrájkkal kapcsolatos gazdasági kár megbecsülésére, még a gondolat kísérlet szintjén sem.
Elmaradtak az impulzív vásárlók
Karsai Gábor, a GKI Gazdaságkutató Zrt vezérigazgató-helyettese azonban sorra vette, mely gazdasági szereplőket miként befolyásolt a sztrájk érintettsége, majd megállapította:
Valószínűleg csak a kereskedelemben az impulzív vásárlások maradtak el az elmúlt napokban. Azáltal hogy kevesebb fogyasztó ment el vásárolni a tömegközlekedéssel megközelíthető helyekre. Az alapvető élelmiszereket biztosan beszerzik az emberek, minden körülmények között. Arról is csak később lesznek információk, hogy azoknak a munkáltatóknak, akik külön buszokkal megszervezték dolgozóik szállítását, mekkora plusz költséget jelentett a nem várt kiadás.
Karsai Gábor is elmondta személyes élményét a sztrájkról. Felháborodva mesélte, hogy autóját kerékbilinccsel zárták le egy VIII. kerületi kórház előtt, ahová sürgősen kellett szállítania egy hozzátartozóját.
18 ezer forintja bánja, hogy nem tudott másutt megállni a sok gépkocsi miatt. A kerületben egy másik forgalmas helyen is látta, hogy a helyi parkoló társaság sorozatban bilincselte sztrájk idején az ott parkoló autókat.
Bérletesek, autóstoposok
Érdekes jogi kérdés, hogy vajon mire számíthatnak a BKV bérletesei, akik immár ötödik napja nem közlekedhetnek a megszokott módon. Az állampolgári jogok biztosa Szabó Máté ezzel kapcsolatban kérdéseket intézett a BKV vezérigazgatójához, Kocsis Istvánhoz.
Az ombudsman a soron kívüli tájékoztatást kérő levélben a bérletesek és az utazni szándékozók kártérítési igényét vetette fel. Kocsis István, a napokban a Moszkva téri metró állomás gépházában tartott sajtótájékoztatóján nem zárkózott el a kártérítési igény felvetésétől.
Legutóbbi sajtóhírek szerint a közlekedési vállalatnál egy szakértői csoport vizsgálja az utasok ellentételezésének lehetőségeit.
Mindeközben az emberek nagyfokú szolidaritási készségről tettek tanúbizonyságot:
Ki hová szeretne menni?- Csak ki kell tölteni máris ki lehet nyomtatni.
Reméljük, hogy már nem sokáig kell használni a megállókban fagyoskodó embereknek a táblákat….