A BKV-nál még el sem kezdődtek a bértárgyalások, fogytán a dolgozók türelme

2019. január 30., 12:34

Szerző:

Rohamosan fogy a BKV-sok türelme, mert még mindig nem tudják, kapnak-e egyáltalán béremelést, s ha igen, milyen mértékűt. A vezérigazgató még nulla százalékos ajánlatot sem tett, az viszont már kiderült, ha tehetné, még többet túlóráztatná a járművezetőket. Egyszerűen nem igaz a cég sajtóirodájának már hetekkel korábban tett nyilatkozata, miszerint megkezdődtek a bértárgyalások – szögezi le közleményében az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ).

Annak ellenére, hogy a BKV vezérigazgatójának korábbi ígérete szerint január végére megszülethet a bérmegállapodás a cégnél, még el sem kezdődtek az érdemi tárgyalások – közölte Naszályi Gábor. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke felháborítónak tartja, hogy a cég sajtóosztálya már tavaly kiadott egy nyilatkozatot, miszerint megkezdődtek a bértárgyalások. Ez enyhén szólva csúsztatás, keményebben, de tényszerűen viszont: hazugság – állítja az elnök.

Az EKSZ már tavaly szeptemberben, a szakszervezetek közül elsőként kérte fel a vezérigazgatót a tárgyalások megnyitására, ám erre érdemben a mai napig nem került sor. Voltak ugyan megbeszélések a vezérigazgatóval, de ezeken mindössze a munkavállalók követelése, csupán az EKSZ konkrét, 15 százalékos megismételt bejelentése hangzott el. A munkáltató viszont semmilyen ajánlatot nem tett.

Arról viszont szó esett, hogy a BKV-nál „lehetőséget teremtenek” majd arra, hogy az emberek akár 330-340 túlórát is vállaljanak. Erre várhatóan csak 2020-tól nyílik lehetőség, hiszen erre az évre már tavaly év végén megállapodást kötött a munkáltató a dolgozókkal. Naszályi ismét leszögezi: nem végtelenül sok túlórával, hanem megfelelő bérekkel kell megbecsülni a dolgozókat, s biztosítani számukra a megélhetést. A járművezetők már így is leterheltek, s naponta utasok ezreinek az életéért és biztonságáért felelnek, ezért végtelenül kockázatos még többet dolgoztatni őket – érvel az elnök.

Megtörni látszik a kutasok ellenállása? Hétfő kora délutáni hatállyal a Mol az összes töltőállomásán 10 forinttal csökkentette az üzemanyagok árát, vagyis – nagykereskedelmi árváltozás híján – az árrését. 

A Szabad Európa kiperelte az autópálya-koncessziós szerződés mellékleteit, és kiderült, hogy 15-17 ezer milliárd forintba kerülhet az adófizetőknek az, hogy a kormány kiszervezte a hazai gyorsforgalmiút-hálózat nagy részét. Az üzletet elnyerő hét magántőkealapról kiderült, hogy négy Szíjj László, három pedig Mészáros Lőrinc kormányközeli üzletember százszázalékos tulajdonában van – írja a lap.

Kedden túlnyomóan derült, száraz időre van kilátás. Európa időjárását egy kiterjedt anticiklon befolyásolja. Napközben többfelé megélénkül, kedden a Dél-Dunántúlon időnként meg is erősödik a délkeleti, keleti szél.