A bezárkózó elit
Az értelmiség sajnos már nem számít bele ebbe a csapatba, elitnek ma a politikai és a gazdasági felső réteg számít, ez utóbbi azonban nagyon megváltozott az elmúlt tíz évben. Elődeivel ellentétben nem hoz létre alapítványokat, nem akar mecénás lenni, nem foglalkozik az oktatással. Begubózik az állam védőszárnyai alatt. De miért?
- Ha a közvélekedés felől nézzük, a rendszerváltás után kizárólag csalók, tolvajok, szerencselovagok tűntek fel a gazdasági élet csúcspozícióiban, csupa kriminalisztikai eset. Ez lett volna az új elit. Ön kutatóként mit tud felhozni a mentségükre?
– Sok mindent, például a tényeket. A kilencvenes évek elején színre lépő nagyvállalkozók fontos tudásokat hoztak magukkal, és nem a semmiből építkeztek. Laki Mihállyal a körükben folytatott kutatásunkból tudjuk, hogy meghatározó részük a hajdani kistulajdonosi rétegből jött, egy másik csoportjuk pedig az egykori zsidó polgárságból. Esetükben a családtörténetekkel együtt továbbörökítődtek szakismeretek, beállítódások, valamint a széles értelemben vett kultúra is. Mellettük van egy vékony self made man réteg, amelynek a felemelkedésében meghatározó volt a tehetséggel társuló nyitottság és az alkalmazkodókészség.
– Ekkor még rengeteg tulajdon volt az állam kezében, a nagy privatizációs hullám még messze, tehát ez a háromgyökerű társaság nyilván kereste a politikai kötődéseket.
– Igen, de nemcsak az üzlet, hanem a dolgokba való beleszólás lehetősége miatt is. Evidensnek tartották, hogy nekik közük van ahhoz, miképp rendezkedik be az ország egy új világban. Izgatta őket a közpolitika, a gazdaságpolitika, a kultúra és az oktatás. Nem akarom idealizálni őket, de kezdetben többségük még megtartotta a függetlenségét, a pártokhoz való egyenes kötődés ritkaságszámba ment. Mindeközben nem volt egyszerű a helyzetük, a közhangulat ugyanis erősen nagyvállalkozó-ellenes volt.
– Ez a virágzás rövid ideig tartott, bár nagyon intenzív volt, mintha az üzlet kiépítésének a sebessége pótolta volna a szűkre szabott éveket. A kilencvenes évek vége felé már jött is az új nemzedék. Miért ilyen korán?
– Az első generációnak volt egy óriási előnye a külföldi tőkével szemben: ismerték az átvett vállalatok kapcsolatrendszereit, megvoltak a külföldi tárgyalópartnereik, az exportpiacaik, hiszen a késő szocializmus cégei már komolyan mozogtak Nyugaton. Csak hát sokan nem vették észre, hogy az előny átmeneti, hogy a régi kapcsolatok eltünedeznek, és új piacokat kell felkutatni. Ráadásul többségükben nem beszéltek nyelveket. A gyerekeiket mind külföldön taníttatták, de ők maguk tolmácsok segítségével tárgyaltak, ami ebben a világban hátrány, mert nehezíti az egyezkedést. A piaci szerepük tehát erőteljesen visszaszorult.
– Meg hát jöttek a multik, és nyilván hazai terepen is kezdték kiszorítani őket.
– A viszony eleve ambivalens volt. Örültek nekik, mert sokat tanulhattak a módszereikből, de féltek is tőlük. Mindenesetre nem nagyon találták meg velük a partneri viszony lehetőségét. Az együttélés politikáját már az ezredfordulón színre lépő második generáció alakította ki, amely rájött, hogy bár a multik a „főnökök” a piacon, de vannak olyan rések, amelyekbe viszont leginkább ők férnek be. A könyvünkben úgy is hívtuk őket, hogy „résvállalkozók”.
– Önöknek az a véleményük, hogy az első nemzedék letűntével mintha elpusztult volna egy fontos társadalmi szerep is, amit ők még lelkesen játszottak. Alig hiszem, hogy a társadalom ezzel tisztában van, tehát el kellene magyaráznia, hogy az értelmiség és a politikai elit mellett mi múlik a gazdasági eliten, hogy az miért olyan fontos.
– Az elit jelentőségéről írva érdemes Bibó Istvánhoz fordulnunk, aki két dolgot emel ki. Az egyik a szuverenitás, tehát hogy az illető nem megvásárolható és nem megtörhető, a másik pedig a mintaadó szerep. Az utóbbi esetében a szélesen vett kultúrára kell gondolni. Ebbe például ma beletartozhatna annak markáns képviselete, hogy mindenki tanuljon nyelveket, függetlenül a társadalmi helyzetétől. Vagy beleférhetne a politikai nyomásgyakorlás a ma szélsőségesen szabdalt és szegregált iskolarendszer mélyreható reformjáért. A politikai hatalomnak ugyanis nemcsak a hatalmi ágak az ellensúlyai, hanem, többek között, a gazdasági elit is. Jó esetben persze. Ez a jó eset ma nem áll fenn.
– Visszatérve a második, a kilencvenes évek végén jelentkező elitre, ezek a „résvállalkozók” is olyan határtalan kíváncsisággal nézik az ország dolgait, mint elődeik? Tanultak az öreg mintaadóktól?
– A második nemzedékben elsöprő arányban vannak a családi jellegű vállalkozások. A megnevezés félrevezető lehet: a családi üzlet nem feltétlenül kicsi, sőt. De akármekkora is, ez a generáció ebből a körből már nem mozdul ki. A családi vállalkozás egyben a bizalmi háló határa is, ezen túl nem barátkozik, nem keveredik és ritkán bízik meg másokban. A másik fontos fejlemény, hogy ellentétben az első nemzedék dominánsan ballib beállítódásával, az új generáció inkább jobboldali, döntően konzervatív, és államhívő. Az államtól nem feltétlenül megrendeléseket vár, hanem a piacai és érdekei törvényi védelmét – mindenekelőtt a nyugati tőkével szemben.
– De ennek ára van, és ez az ár nyilván a politikai lojalitás. Meg a hallgatás akkor, amikor a kormány beavatkozik a piaci folyamatokba, a magántőke működésébe. Hogy tudják mindezt elviselni ezek a külföldön tanult, nyugatos emberek?
– Kétarcúak, kétségkívül. Az interjú során egyikük frappánsan így fogalmazott: mi függetlenek vagyunk ugyan, de szuverének nem. Nem akarnak többek lenni, mint amik. Nincs meg bennük az a nagyívű szemlélet, amely egy kultúrán belül egy jó óvoda létrehozását éppen olyan alkotásnak és ügynek tekinti, mint egy gyár felépítését.
– A társadalom jó része is ilyen: apró, egymáshoz alig kapcsolódó kis világok halmaza. Zárkózzunk be a saját kreclinkbe, arra, ami azon túl van, úgysem lehetünk hatással. Nincs is dolgunk vele.
– Pontosan. Ma ez az uralkodó minta, a gazdaság csúcsain éppúgy, mint az úgynevezett közemberek körében. A „régiek” még ismerték a szolidaritást, büszkék voltak a munkásvédő intézkedéseikre. Ez a beállítódás ma ritka, mint a fehér holló. Mégis azt hiszem, hogy a helyzet nem marad változatlan, mert előbb-utóbb kiformálódik a felismerés, hogy a társadalom felszabdaltsága, a politikai rablógazdálkodás, az állam mind markánsabb rátelepülése a gazdaságra lejtmenetbe viszi az országot. S ha a felismerés politikai igénnyé válik, lesz, lehet majd egy új elit, amely a változtatások és a valós reformok élére áll.
– De ma még ott tartunk, hogy a gazdaság élén nincs elit? Abban az értelemben legalábbis, hogy a ma csúcson levőket nem érdeklik a közügyek, nincs bennük szociális elköteleződés, nem töltik be a mecénási szerepeket, tehát főként a bezárkózás és az önzés mintáit mutatják a társadalomnak?
– Én ez utóbbit inkább egyéni érdekkövetésnek nevezném. De valóban, a társadalom élén ma nincs bibói értelemben vett elit. Ez a piaci változásokon, a multik szerepén és az elkerülhetetlen nemzedékváltáson túl a politika vétke is. De ahhoz, hogy a gazdasági elit visszataláljon az elődei közéleti szerepéhez, olyan társadalmi közhangulat is kell, amely eltűri, sőt bátorítja a kiemelkedést, megbecsüli és a helyén látja a nagyvállalkozói rétegeket. Minderre azonban egyelőre várnunk kell.