"A bank dolga, hogy hitelt adjon, mert csődbe megy, ha nem teszi"

A Legjobban Menedzselt Bank Közép- és Kelet-Európában díjat kapta a múlt héten a Euromoney nemzetközi pénzügyi magazintól a Magyar Fejlesztési Bank. A hír kapcsán a bankszakma fejlődéséről, társadalmi megítéléséről Erős János vezérigazgatót KRUG EMÍLIA kérdezte.

2008. július 7., 20:14

Apja fiatal közgazdászként gyorsíróbajnokságot nyert, így került Nyíregyházáról Pestre, az Első Magyar Kereskedelmi Bankhoz. Hogy ott is maradhasson, ahhoz nemcsak gyorsírnia kellett.

Ez volt a fődíj. Ma gyakornoki állásnak hívnánk. Megvan az ezüstkupa is. Főnökei – köztük Fekete János is – csak jót mondtak róla.

Mitől volt jó egy bankár akkor, és mitől jó ma?

Az ő idejében az intuíció, a tapasztalat volt fontosabb. Ma, az internet korában egyszerűbb az információgyűjtés, és ez megkönnyíti a döntések előkészítését. Akkor kevesebb ügyletet lehetett lebonyolítani, de azok kiérleltebbek voltak. Azt is tegyük hozzá, az idő tájt még nem folyt olyan öldöklő konkurenciaharc, mint ami ma jellemzi a bankrendszert.

Apja később a Pénzügyminisztériumhoz, majd a Magyar Nemzeti Bankhoz került, ahol 1968-ban lehetőséget kapott arra, hogy megalapítsa az első magyar külföldi bankot Londonban. Aztán New Yorkban létrehozta az első magyar észak-amerikai képviseletet. Ön ott töltötte kamaszéveit. Nem is volt kérdés, hogy bankár lesz?

Nem. De még édesapám hobbiját, a vadászatot is megszerettem. Negyvenkilenc éves volt, amikor születtem. A mi életünkből kimaradt az, amikor apa és fia együtt focizik, viszont annál többet beszélgettünk. Tizenéves korában az ember még nem tudja, mi akar lenni, mindennel egyszerre akar foglalkozni. Apám azt mondta: ez a szakma lehetőséget ad erre. Reggel még mezőgazdasági témával kell foglalkozni, délben iparral, délután szolgáltatással. Átlátjuk a gazdaságot anélkül, hogy szakosodni kellene. Nem szűkül be a valóságszemléletünk.

A veszély persze – legyen mégoly nyitott szemléletű – fennáll, hogy egy irodából dönt „sorsok” felett.

Isten ments, hogy összevessem a különféle hivatásokat, de a miénk, bankároké kicsit hasonlít az orvosokéhoz. Az orvos a gyógyításra koncentrál, mert ha túl közel kerül betegéhez, elvész a szükséges objektivitás. A bank dolga, hogy hitelt adjon, mert csődbe megy, ha nem teszi. Ne gondolja, hogy csak a számok alapján döntünk, a terepre is kimegyünk. Polgár környékén például két nagy projektet – köztük egy bevásárlóközpontot is – finanszíroztunk. Jó volt látni, hogy a megállapodás után hat hónappal, ami addig csak papíron létezett, működni kezd.

Ha azt kérdezném, hogy mi változott a bankszakmában az ön pályakezdésétől napjainkig...

Húsz éve banki alkalmazottként a fizetésemet barna zacskóban kaptam. Ma a számlámra érkezik, amihez bankkártyák kapcsolódnak, s így van ezzel majd’ minden munkavállaló. Ez óriási előrelépés. De azért tudatában kell lennünk, hogy a hazai pénzügyi kultúra még fiatal, a bankhasználat terén sokat kell fejlődnünk. Szerencsére egyre szélesebb körben veszik tudomásul, hogy a bank egyrészt biztonságot ad, megőrzi, sőt gyarapítja a megtakarítások értékét, másrészt a hitelek révén fejleszti, erősíti a gazdaságot.

Az utóbbi időben úgy tűnik, mintha egyenesen rá akarnának beszélni bennünket a hitelre. Sokakban csak később tudatosul, mit is jelent az ötven százalék feletti THM.

Nos, ez tényleg könnyen hitelspirálhoz vezethet. A bankok felelősek azért, hogy a kockázatokra felhívják az ügyfeleik figyelmét. De miközben érdekeltek a pénzügyi kultúra fejlesztésében, ne felejtsük el, hogy egyidejűleg klasszikus profitorientált cégek is. Az ő termékük a pénz, amit el kell adniuk. Ha ilyen kamatfeltételek mellett is akad rá vevő, meg is teszik.

Hol van itt az állam felelőssége?

Európában az egyik legkomolyabb bankfelügyelettel rendelkezünk, aminek az előnyeit a bankok és ügyfeleik egyaránt élvezik. Nagyot léptünk a pénzügyi kultúra fejlődésében is, ezt tapasztaljuk a munkánk során a kis- és középvállalkozások finanszírozása terén. A valódi vállalkozássá válásban ez az ügyfélkör lényegében nem marad el az európai normáktól.

Milyen tennivaló van még?

Szerencsére Magyarországon is megvan már az a társadalmi réteg, amely komoly felhalmozott vagyonnal, jelentős megtakarításokkal rendelkezik. Számukra érdemes privát banki szolgáltatásokat nyújtani.
A befektetési bankoknál azt lehetne célul tűzni, hogy a privát tőkét még hatékonyabban vonják be a finanszírozásba. Számos családi vállalkozás elérte a fejlettségnek azt a szintjét, amikor cégként kellene önmagára tekintenie. Ehhez komolyabb vállalatirányításra lenne szükség, szakértő menedzserekre, akik segítenek továbblépni.

Azért a vállalkozások, ahogy önök is, megérzik a gazdasági környezet bizonytalanságait, az alacsony növekedést, a magas inflációt.

Senkit nem kényszeríthetünk fejlesztésre, és l’art pour l’art senki nem is fog belevágni. Ha a vállalkozó úgy látja, szűkül a piaca, kevesebb hitelt vesz fel. Ám ezt még nem érezzük. A bankunk mérlegfőösszege minden évben bővül a kisvállalkozói és az önkormányzati szektorban, valamint az infrastruktúra-fejlesztésben is. Sosem az eszközt kell nézni, hanem a célt. Kihasználni, amiben előnyünk van. A turizmusban, az agráriumban sok a lehetőség. Amihez akad uniós támogatás, ahhoz lesz program is. Amit pedig a kormány támogat, ahhoz a megfelelő hitelkonstrukció is fellelhető. Látszik az irány. Aki rendelkezik konkrét elképzeléssel (és minimális önerővel), meg tudja valósítani céljait.

Elég rugalmasak vagyunk a vállalkozásainkban?

Az új generáció már igen. Aki naponta foglalkozik a vállalkozásával, annak nincs ideje mindennek utánajárni, de szerencsére sok a tehetséges pályázatíró.

Mostani nemzetközi díjuk részben annak köszönhető, hogy a zsűri szerint ügyesek a forrásszerzésben. Richard Ensor, a Euromoney vezérigazgatója szerint az MFB „kiválóan oldotta meg az állami fejlesztési bankok speciális helyzetéből fakadó kihívást, nyereségesen működik, miközben kedvezményes kamatozású és hosszú lejáratú hiteleket ad a kezdő vállalkozásoknak is”.

A gazdaság- és fejlesztéspolitikai elképzeléseket EU-konform, átlátható módon kell banki termékekké alakítani. Mi nem konkurálunk a kereskedelmi bankokkal, hanem együttműködünk velük. Forrásokat szerzünk, ám ezeket nem a kereskedelmi banki szektor elől szívjuk el, hanem a nemzetközi pénzügyi piacokról vonjunk be. Viszont a hazai hitelintézeteken keresztül juttatjuk el az ügyfelekhez. Ha úgy tetszik: biztos üzletet kínálunk nekik, a vállalkozásoknak pedig kedvezményes finanszírozást. De ettől mi még piaci szereplők vagyunk, akiknek nagyon jól kell teljesíteni ahhoz, hogy előnyös kondíciók mellett sikerüljön hitelhez jutni. Két éve a nemzetközi kötvénypiac vezető szereplői az év ügyletének minősítették az MFB 500 millió eurós kötvénykibocsátását. Ez nagyon fontos jelzés és elismerés a szakmában.

A presztízsen túl a mostani elismerésből profitálnak is?

Feltétlenül. De nemcsak a Magyar Fejlesztési Bank, hanem az ügyfeleink is, mert ilyen elismerés birtokában kicsit könnyebb tárgyalni újabb források bevonásáról. A hírértéken túl ezután nemzetközi színtéren még komolyabban vesznek bennünket. Ebben a díjban az érdekes az, hogy nem is tudtunk arról, hogy a Euromoney szakértői évek óta figyelték a munkánkat, ha úgy tetszik, a 2002 óta folytatott erőfeszítéseink eredménye most ért be. Kaptunk egy e-mailt: mi nyertünk ebben a díjkategóriában.

Elégtétel?

Nagyon örülök a díjnak, mert ez az elismerés mindannyiunk munkájának szólt. A banknál kétszázhatvanöt vezető és beosztott munkatárs dolgozik, szűk csapat ez a hitelügyletek méreteihez képest. Sikerült nagyot fordítanunk a világon az elmúlt évek során: ahhoz képest, hogy 2002-ben még az is felmerült, szükség van-e az MFB-re, és akadtak hitelintézetek, amelyek akkor nem voltak hajlandók együttműködni velünk, s a nemzetközi intézmények között is akadt olyan, amelyik „nem átláthatónak” minősítette az akkori Magyar Fejlesztési Bankot – nos, igen, ez komoly elégtétel.