4325 tanár hiányzik a magyar oktatásból, órákat és osztályokat kell összevonni a pedagógushiány miatt

A Klebelsberg Központ szerint csak 1-2 százalékos a pedagógushiány, más adatok szerint ennek a duplája.

2018. szeptember 4., 16:10

Szerző:

Az állami általános iskolákban és gimnáziumokban augusztus végén 4325 betöltetlen álláshely volt - derült ki az Index birtokába jutott adatokból. Bár az állami oktatási intézményeket fenntartó Klebelsberg Központ továbbra is tagadja a krónikus tanárhiány lenne – elnöke, Hajnal Gabriella szerint „nincs is értelme” számokról beszélni –, a szervezet augusztus végi statisztikai összesítései szerint azonban a probléma létezik.

Az Index szerint a finanszírozott órakeret és a valóban megtartott órák közötti eltérések jól mutatják, hol nincs elég tanár. A statisztikákból pedig az látszik, hogy három olyan megye is van (Bács-Kiskun, Borsod és Szabolcs-Szatmár), ahol öt tankerületben csak a 70 százalékát tudják megtartani a finanszírozott órakeretnek, vagyis egyszerűen nincs elegendő pedagógus az órák megtartásához. Ez azt jelenti, hogy órákat és osztályokat kell összevonni, külön csoportokat, fakultációkat indítani pedig nem lehet, ennek pedig az oktatás minősége látja a kárát.

168 Óra is beszámolt arról, hogy a közoktatás számos gondja között a pedagógushiány dobogós helyen van.

Fotó: MTI/Vajda János

Az adatok szerint három nappal a tanévkezdés előtt is még több mint 200 tanítót és szaktanárt kerestek a tankerületek. Összesen 5771 betöltetlen álláshely volt az állami köznevelésben, de ebben benne vannak a Klebelsberg Központ által fenntartott néhány óvoda óvópedagógusai, a kollégiumi nevelőtanárok vagy az utazó gyógypedagógusok is.

Az általános iskolákból 3945 pedagógus hiányzik, a gimnáziumokból 461. Mivel a Klebelsberg Központ fenntartásába tartozó iskolákban összesen 81 621 pedagógus dolgozik, ez alapján a tanárhiány az állami iskolákban összességében 4 százalékos.

A cikk szerint a túlórák száma is jelzi a pedagógushiányt. Egy tanárnak ma törvény szerint heti 22-26 a kötelező óraszáma, azonban van olyan iskola, ahol egy tanárnak 33,5 órája volt a túlórákkal együtt. Mivel mesterpedagógusról volt szó, akinek egy héten csak négy nap kell órát tartania, ezt a 33,5 órát négy napba kell besűríteni. Az ostor ilyenkor megint a diákon csattan, mert nem a legkellemesebb mondjuk a 7. órában beülni egy kémia- vagy fizikaórára. A tankerületek általában nem támogatják a túlórákat.

Nagy probléma a tanári kar elöregedése is. A fizikatanárok többsége a 46–55 éves korosztályban van, a kémiatanároké a 46–50, illetve az 56–60 éves korosztályban. Míg 60 év felett több mint 200 kémiatanár van, az utóbbi tíz évben kevesebb mint 150 ember helyezkedett el kémiatanárként. 

A tanárhiány hátteréről ebben a cikkünkben írtunk részletesen.

A Klebelsberg Központ cáfolta az Index cikkében megjelent adatokat. Közleményük szerint „valótlan - vélhetően kifejezetten álhírterjesztésre közölt - adatok jelentek meg”, amelyek nem a Klebelsberg Központ adatai és nem valós adatok. A szervezet információi alapján az országos - mintegy 170 ezer fős - pedagóguslétszám legfeljebb 1-2 százaléka betöltetlen. „A tanév biztonságos kezdését tehát semmi nem veszélyezteti. A pedagógus pálya egyre vonzóbb, az 50 százalékos pedagógus béremelés és a pedagógushallgatói ösztöndíjak hatására 30 százalékkal nőtt a pedagógus pályára jelentkezők száma” – közölte az állami iskolafenntartó.

Május 1-jén a délutáni órákban 24 Celsius-fok körüli csúcshőmérsékletre van kilátás. A hét második felében változékonyabbá válik az időjárás, többfelé kell élénk, erős szélre és esőre készülni, emellett kissé visszaesik a hőmérséklet is – derül ki a HungaroMet Zrt. előrejelzéséből, amelyet vasárnap juttattak el az MTI-hez.