Ötszázzal száguld a japán szupervonat

Valóban képes az 500 kilométeres óránkénti sebességre a legújabb, egyelőre tesztelés alatt álló japán szupervonat.

2013. szeptember 5., 05:53

A jármű nem hagyományos síneken közlekedik, hanem mágneses lebegtetéssel halad, ami nemcsak a hatalmas sebességet teszi lehetővé, de a vonatot kipróbálók szerint az utazás valóban olyan, mintha az ember csendben suhanna előre – írja az Index.

A csőrszerű mozdonnyal húzott, egyelőre öt kocsiból álló szerelvény egy frissen elkészült, negyven kilométeres tesztszakaszon száguld ide-oda. A mágneses lebegtetés nagy előnye, hogy (leszámítva a gyorsulás első szakaszát) a vonat sebességét nem korlátozza a kerekek gördülési ellenállása, ráadásul a szupravezető mágneseken alapuló működési elv automatikusan korrigálja a szerelvényt, ha az kimozdulna a megfelelő pozícióból.

A szupervonat üzembeállítását 2027-re tervezik. A működtetés költségei ugyan jóval alacsonyabbak a hagyományos vasúténál, azonban a fejlesztéshez és a megoldás telepítéséhez kellő 91 milliárd dollár visszatermeléséhez jó nagy halom jegyet kell majd eladnia a vasúttársaságnak.

Japán 1964 óta fejleszt nagy sebességű, úgynevezett Sinkanszen-vonatokat. A sikerre való tekintettel a hálózatot a legtöbb honsúi és kjúsúi nagyvárosra is kiterjesztették. Azóta Japán a világ legmodernebb, a tömegközlekedésben használható vonatait tervezte: a Sinkanszen-vonatok átlagosan 320 kilométert tesznek meg óránként, a vasútvonalak hossza több mint 2250 kilométer – írja az Index.

Tényleg meghosszabbítható az élet a biohacking segítségével, vagy ez csak egy hangzatos áltudomány? Mikor özönlik el Magyarország utcáit a kiborgok és a transzhumánok? Már elérhetők az MVM Future Talks tudományos sorozat nagyköveteinek dokumentumfilmjei, amelyekben olyan neves tech innovátorok szólalnak meg  az „örök élet” lehetőségeiről, mint Giulia Enders, Teemu Arina, Ulbert István vagy  Joe Cohen.