Kritikai tudomány

A napokban jelenik meg az Osiris gondozásában Huszár Tibor könyve, A magyar szociológia története. Százhúsz év fejlődéstörténete a „szigetszerű” kezdeményektől a klasszikus szociográfián át a hetvenes-nyolcvanas évekre beérő professzionális tudományig. A szociológiát a mai kultúrpolitika a fölöslegesnek ítélt társadalomtudományok között tartja számon. Miért csúszik e tudomány időről időre ellenzéki szerepbe?

2015. március 2., 17:18

– Könyvének egyik szereplője, a nemrég elhunyt Némedi Dénes állítja: a szociológiában mindig központi szerepet töltött be az állandó önreflexió, a tudomány történetének kutatása. Az ön könyve is ezt bizonyítja.

– Ez a munka régóta érlelődött. Húsz évvel ezelőtt már próbálkoztam vele. Először Erdei Ferencről írtam monográfiát, aki ma is közel áll hozzám. De Erdei előtt is létezett szociológiai indíttatású irodalom, és a fejlődés vele sem ért véget. A 20. század elejének nyugatos szellemi mozgalmaiban, Jásziéknál, a Társadalomtudományi Társaságban, a Huszadik Század publikációiban kereshetők azok a kezdetek, amelyek a mai modern, empirikus szociológiáig vezettek.

– Ezek azonban még nem nevezhetők szociológiának.

– Jásziék és a radikálisok számos új módszerrel próbálkoztak, ami a modernitásra, a nyugatos áramlatokra reflektált, de a tudományos apparátuson, méréseken alapuló modern szociológiát, például az amerikai iskolát, nem ismerték.

– Az első kísérlet, amelyre hivatkozik, Jászi kiváló elemzése, a nemzetiségi kérdésről szóló, néhol látnoki munka.

– Jászi ebben már igénybe veszi korának statisztikai felméréseit, s ilyen értelemben módszere szociológiai ihletésű. A szöveg a maga nemében egyúttal tragikusan látnoki. Következtetéseit, reményeit egyaránt elsodorta az idő.

– A forradalmak után a fejlődés fonala megszakad, Magyarországon a kritikai igényű társadalomtudomány visszaszorul.

– De nemcsak politikai hatásra, hanem gyakorlatias okból is. A nyugatos értelmiségiek rajokban emigrálnak, meghal Szabó Ervin, kivándorol Jászi és számos elvbarátja, megszűnik a Huszadik Század. A Horthy-rendszer idején a szociológiai szemlélet nem volt és nem is lehetett szalonképes.

– Jegyezzük meg, hogy akikről beszélünk, a szó klasszikus értelmében nem szociológusok, hanem szociológiai vénájú írók, szociográfusok, jogászok. Hol végződik a szabad értelmiségi és hol kezdődik a szaktudós?

– Ez bonyolult kérdés. Oldalágak, búvópatakok vezetnek a szociológia nagy folyója felé. A Népművelési Intézet Vitányi Iván vezetésével például szociológiai műhelyként is működött. Az irodalmi szociográfia a hazai társadalomkritika legjelentősebb irányzata. Említhetem Sántha Ferencet, a fiatal Csoóri Sándort, akik később az irodalom felé mozdultak el. A legtermékenyebb és legérdekesebb talán Lázár István, akinek Kiált Patak vára című könyve joggal reprezentálja a műfajt.

– Azért mégiscsak meglepődtem, amikor láttam, hogy olyan neveket is bevett, mint Illyés Gyula vagy Nagy Lajos.

– Az számított: kitől tudhatunk meg legtöbbet a valóságról? S ugyan ki tagadná, hogy Illyés cselédábrázolása a társadalmi valóság leírásának legmarkánsabb módszere, aki pedig nem véletlenül hangsúlyozta, hogy ebben Nagy Lajos utódjának tartja magát? Olvasva a Kiskunhalom című munkát, igazat is adhatunk neki.

– 1945 után a szociológia már burzsoá áltudománynak is minősül. Mikor tört meg a jég? A szovjetek álláspontja változott vagy a magyarok léptek ki a sorból?

– A folyamat kétirányú. Egyrészt a szovjetek is rájönnek, hogy a nyilvánosságot elfedő hatalom viszonyai között is kell valamiféle objektív visszajelzés. A statisztika pedig önmagában nem elég. És amikor bekapcsolódnak a nemzetközi szociológiai társaság munkájába, olyan kiválóságokkal lépnek elő a semmiből, mint Supkin, Jadov, Agabegjan és a szibériai iskola.

– Magyarország pedig élt a lehetőséggel. Ebben nem csekély szerepe volt önnek.

– Ezt ítéljék meg mások. De kétségtelen, amit építeni kezdtem, s amiből kinőtt egy egyetemi kar az ELTE-n, talán ebbe a sorba illeszkedik.

– Ami politikai pótcselekvés is lehetett önnek ’56 lélektani sokkja után.

– Saját történetemre nem térek ki, de kétségtelen, azok a kutatók, akik a hatvanas-hetvenes években szociológiára adták a fejüket, valamiképpen érintettek voltak. Említhetjük Pataki Ferencet, aki szociálpszichológiával foglalkozott, Andorka Rudolfot, Márkus Istvánt. Komoly élesztő szerepe volt a KSH-nak, ahol a reformista Péter György „védte” az induló fiatalokat, vagy a Hegedüs András vezette szociológiai kutatócsoportnak az MTA-n.

– Mi az oka annak, hogy a hazai szociográfusok munkásságában jó ideig túlreprezentált téma a mezőgazdaság, a parasztkérdés?

– Nem csoda ez egy olyan országban, amely a hatvanas évekig túlnyomórészt paraszti jellegű. De a dolog „benne volt a levegőben” és a korszakban. A divatos politikai szlogen, hogy „az egyetlen út a magyar paraszt”, korántsem hangzott idegennek. Aki a magyar társadalomról igazán lényegeset akart mondani, a parasztkérdésbe azonnal beleütközött.

– Említette, nagy kedvence mégiscsak Erdei.

– Erdei 1935-től 1943-ig játszik jelentős szerepet a tudományban, majd a szereptől eltávolodik, hogy nem sokkal halála előtt visszatérjen és írjon egy fontos művet, A város és vidékét.

– Erdei azért meglepő olvasmány a mai közönségnek, mert az általa feltárt világ elsüllyedt Atlantisz. Ki tudna megfejteni olyan fogalmakat, mint középparaszt, zsellér, parasztpolgár?

– Valóban, ez a világ ma már nyomokban sem létezik. Nem véletlenül írta műve végén: parasztnak lenni tovább nem lehet.

– Mióta tekinthető modern, a kor színvonalán álló tudománynak a szociológia?

– A hetvenes-nyolcvanas évektől. Ez már Somlai Péter, Angelusz Róbert, Némedi Dénes nemzedéke. Számukra a szociográfia hagyományai már másodlagosak. Amerikai minták után mennek, a metodikában Lazarsfeld hívei, de a német hatás is erős náluk. A Max Weber-i reneszánsz pedig mindent elborít.

– Némedi Dénes írja: a hetvenes, nyolcvanas évek reformmozgalmai és a rendszerváltás óta érzékelhető a hazai szociológia kiüresedése.

– Az egyik legnagyobb formátumú szociológus, Rudas Tamás szerint a változás sok olyan problémát generált, amelyeket a szociológia nem dolgozott fel. Ugyanakkor az alkalmazott szociológia virágzik. Ráadásul ez olyan terület, amelyre néha pénzt is adnak. Anélkül pedig a tudomány sem működik. Ez azért lényeges, mert a kulturális vezetést láthatóan nem nagyon érdeklik a társadalomtudományok.

– A kultúra nem tétel Orbánék szellemi mérlegén.

– Nem kívánom kommentálni. Az új akadémiai elnök, Lovász László bátorítóan beszélt arról, hogy a társadalomtudományokra is szükség van. Reméljük, így lesz.

– Mi az oka annak, hogy a szociológia előbb-utóbb az ellenzékiség, az oppozíció felé sodródik?

– A társadalomtudomány eleve kritikai tudomány. Ha nem az, akkor bajok vannak. Menthetetlenül apológiává süllyed.

Tényleg meghosszabbítható az élet a biohacking segítségével, vagy ez csak egy hangzatos áltudomány? Mikor özönlik el Magyarország utcáit a kiborgok és a transzhumánok? Már elérhetők az MVM Future Talks tudományos sorozat nagyköveteinek dokumentumfilmjei, amelyekben olyan neves tech innovátorok szólalnak meg  az „örök élet” lehetőségeiről, mint Giulia Enders, Teemu Arina, Ulbert István vagy  Joe Cohen.