Idill és valóság az amerikai iskolákban

2009. május 27., 11:43

Tisztelt Szerkesztőség !

Hécz-Obermann Andrea írásai félrevezető képet rajzolnak Amerikáról. Az amerikai általános iskoláról például kijelenti hogy "a követelmény minimális, saját gondolkodásra nevelés szinte semmi”. Szerinte iskolába járni Amerikába a díjakért érdemes, mert olvasta, hogy egy 16 éves lány állítólag egy 28.000 dollár értékű Chevrolet-et nyert.

Európaiak gyakran érzik úgy, hogy az amerikai állami általános iskola "könnyebb", mert az állami tesztkövetelmények alacsonyabbak, mint Európában. Egy jobb környéken levő magyar nagyvárosi általános iskolával összehasonlítva a szint lehet, hogy alacsonyabbnak tűnik, de valójában sokkal magasabb a magyar átlagszintnél.

Magyarországon a romák tizede az általános iskolát sem fejezi be és a magyar iskolák 40%-ából soha nem jutnak be középiskolába. Ez Amerikában elképzelhetetlen lenne. Az állandó tesztelés arra szolgál, hogy mindenki elérjen egy bizonyos szintet. A középiskolai és felsőfokú oktatásban már hatalmas a “szórás”. Vagyis a követelmények rendkívül széles skálán mozognak és az oktatási rendszer sokkal jobb a magyarnál, de nem a lexikális ismeretanyagra épül.

Lázár György
San Francisco

Tisztelt Lázár György!

Olvasói levelében azzal vádol, hogy írásaim „félrevezető képet rajzolnak Amerikáról“. Úgy tűnik, sokak csak idilli képet tudnak elfogadni az Egyesült Államokról. Cikkeim azonban betekintést engednek a kulisszák mögé. Nem a szokásos idillről írok, hanem a hétköznapi életről.

Levelében konkrétan iskolai beszámolóimra utal. Nagyon örülök, hogy Ön más tapasztalatokra tett szert - Kaliforniában, San Franciscóban.

Texasban, Houston környékén azonban más a helyzet. Amiről beszámoltam, az konkrét helyekhez kötődik, forrásaim autentikusak - maguk az érintettek. Ezért továbbra is tartom magam a leírtakhoz.

Texas az USA 28. állama; vagyis amerikainak kell neveznem úgy az itt élőket, mint az itt alkalmazott tanítási módszereket vagy az itteni életformát.

Üdvözlettel

Hécz-Obermann Andrea