Húsz percre egymillió dollártól

Amerika legnagyobb DVD-kölcsönző cége egymillió dollárt ajánlott fel annak, aki 10 százalékkal pontosabban képes előre jelezni: a nézőknek mely filmek tetszenek majd a legjobban – írta a Kisalföld.hu.

2009. szeptember 26., 19:17

Százötven országból 5 ezer csapat szállt ringbe, a végső esélyesek egyikét Takács Gábor, egy győri informatikus vezette.

Három év versenyzése után a győztes matematikuscsapat húsz perccel korábban állt elő azzal az algoritmussal, amellyel ki lehet számolni: egyes nézőknek milyen filmek állnak közel a szívükhöz. A matematikai szaknyelvet kerülve így lehetne a legegyszerűbben megfogalmazni, miről is szólt az interneten zajló verseny, amelyet a Netflix, a világ egyik legnagyobb filmforgalmazó cége írt ki 2006-ban.

Takács Gábor, a Széchenyi István Egyetem Matematika és Számítástudomány Tanszékének tanársegédje a következőket nyilatkozta a Kisalföld.hu-nak a versenyről.

– Minden 2006 októberében kezdődött, amikor egyik barátom megtalálta a versenykiírást. Csapattá szerveződtünk néhányan, köztük egykori révais osztálytársammal, Németh Bottyánnal, a budapesti egyetemen megismert Pilászy Istvánnal és Tikk Domonkos kutatóval. Nem tudtuk, hogy meddig fog tartani a verseny, főképp, mert az első néhány hónapban villámgyorsan eljutottunk a 7 százalékos teljesítésig. Ezzel 2007 januárjában átvettük az első helyet, amelyet körülbelül négy hónapig tartani is tudtunk s a sikereken felbuzdulva adatbányászattal foglalkozó céget alapítottunk.

– Ekkor azonban egyre többen beszálltak a versenybe, köztük a világhírű AT&T kutatóintézet is – az amerikai matematikusok pedig letaszítottak minket az első helyről. Végig ott voltunk azért az élmezőnyben, s a jó szereplésnek köszönhetően tavaly eljutottunk Las Vegasba, a világ egyik legrangosabb adatbányász-konferenciájára. Az események idén januárban pörögtek fel – stílszerűen, mint egy jó filmben –, amikor az élen álló csapatok már nagyon közel kerültek a tíz százalékhoz. (...) Kevéssel tíz százalék alatt fej fej mellett álltunk, amikor az amerikaiak előálltak a legjobb algoritmussal. Nem egész fél órával azelőtt, mint mi.

A nyertes csapat egymillió dolláros díját szeptember 21-én adták át New Yorkban.