Az Xbox 360 felfedheti a szívproblémákat

A warwicki egyetemen egy olyan módszert dolgoztak ki, amelynek segítségével meg lehet találni a különböző szívproblémákat és ezzel el lehet kerülni a szívinfarktust.

2009. október 13., 12:24

Rengeteg tanulmány készült már arról, hogy a számítógépes, illetve videojátékok ártalmasak az egészségre. Sokan az erőszakos játékokat kárhoztatják a rossz idegrendszer kialakulása miatt, mások az állandó ücsörgés miatti elhízást róják fel a játékos életmódnak. Most azonban egy újabb kutatás eredményeképpen az derült ki, hogy az Xbox 360 életeket menthet.

A warwicki egyetem tudósai által kidolgozott orvosi metódus az egész orvostudományt forradalmasíthatja, ugyanis sokkal gyorsabb és olcsóbb, mint a számítógépes rendszerek, amelyeket a tudósok mostanában arra használnak, hogy komplex szívkutatásokat végezzenek.

A módszert, amelyet a Journal of Computational Biology and Chemistry augusztusi kiadásában részletesen is elemeznek, egy olyan videojáték demója alapján dolgozták ki, amelyet Simon Scarle, a Microsofthoz tartozó egykori RARE Studios játékfejlesztő csapatának egyik programozója készített el. Scarle úgy változtatta meg a konzol grafikus chipjét, hogy az a látványos megjelenítés helyett a sérült szív körül mozgó elektromos jelek adatait követte. Ennek köszönhetően a szívritmuszavar problémákat könnyen be lehet azonosítani.

A szív ritmusát így lényegesen könnyebben lehet az Xbox chip segítségével kiszámolni: míg korábban órákba került, amíg ez megtörtént, addig most másodpercek alatt meg lehet valósítani.

Simon Scarle meg van róla győződve, hogy a játékkonzolok egyáltalán nem csak játékra alkalmasak, hanem nagyon erős számítógépek, amelyeket tanulók, vagy karrierjük elején lévő tudósok gyors és olcsó eszközként használhatnak.

Scarle tudományos áttörését annak köszönheti, hogy miközben a játékiparban dolgozott, mint programozó, a sheffieldi egyetemen szívritmussal kapcsolatos kutatásokat is végzett. A konkrét ötletet pedig onnan merítette, hogy egy akciójátékot fejlesztett a Microsoftnál, amelyben a játékosnak egy szívhez hasonlító arénában kellett lövöldöznie.

Scarle tudományos áttörése mellett a warwicki egyetem azzal is büszkélkedhet, hogy ők az elsők, akik az Xbox 360 processzorait párhuzamos adatátvitelre használták. A párhuzamos adatátvitel segítségével a processzorokat egyszerre kezelik, így a rendszer a normálisnál sokkal gyorsabban fel tudja dolgozni az adatokat. A kutatóknak ehhez általában egy rendkívül költséges, speciálisan kidolgozott számítógépet, vagy akár egy egész hálózatot kell igénybe venniük.

Egyébként korábban is használtak már kutatási célból játékkonzolokat valós idejű számításokhoz – csak éppen más gépeknél. A Roadrunner, a világ leggyorsabb szuperszámítógépében ugyanaz a processzor ketyeg, mint ami a Sony konzoljában, a PlayStation 3-ban is. Xbox 360-at azonban most először használnak fel párhuzamos adatátvitelre kutatási célból.