Sakkfeladvány: adjon kétszer sakkot a sötétnek, aztán a harmadik lépésben mattot!

A mai sakkfeladvány megoldásának is az a kulcsa, hogy a sötétet folyamatosan sakkban kell tartani.

2025. február 6., 15:12

Szerző:

A szerda a gyufás rejtvényeké, a csütörtök pedig a sakkfeladvány napja itt a 168.hu-n a Szórakozás rovatban! Nézzük az e hetit!

Sakkfeladvány: sakk, sakk, matt!

Az alábbi játék a Chess.com mai feladványa. Az interaktív sakktáblán ön a fehér bábukat mozgatja és ön következik, az öné a következő lépés. A feladat a szokásos, azaz mattot kell adni a sötétnek, amire ezúttal három lépésen belül kell sort keríteni. A játék megkezdése előtt jó fejben tartani – amint azt a gyakorlottabb sakkozók jól tudják –, hogy a rejtvény úgy van megkreálva, hogy ha jól lép a világos, akkor a sötét nem tud beleszólni a játék folyásába, végig sakkban lehet tartani.

A megfejtést az oldal alján találja

 

Fokozzuk a feszültséget egy random zenei videóval, hogy még egy kicsit görgetni kelljen a megoldásért.

Itt a megfejtés

A következő három lépéssel érheti el a világos a győzelmet. Kézenfekvőnek tűnik, hogy először az a7-en álló huszárral kéne a c6-ra lépni, hogy ezzel megadjuk az első sakkot a sötét királynak. Ez azonban nem lenne szerencsés kezdet, mert a huszárunkat az ellenfél huszára ugyan nem ütheti, hiszen ha ellépne az e7-ről, akkor sakkba kerülne a sötét király, ütheti viszont az e8-on álló futó.

  1. Érdemesebb tehát az f6-on álló vezérrel támadni, méghozzá ütve a d6-on álló gyalogot, és így adva sakkot a sötét királynak. Erre persze rögtön meglesz a válaszlépése a sötétnek: egyféleképpen tudja csak megszüntetni a sakkot: ha a c7-en álló gyaloggal üti a világos vezért. Nagy áldozatnak tűnik egy vezér egy gyalogért, de mindjárt egyértelmű lesz, hogy miért éri meg mégis.
  2. Most sem az e7-en álló huszár ideje jött el, hanem az e1-en álló futóé. Ezt a bábut érdemes másodiknak kiválasztani arra, hogy sakkot adjon a sötét királynak az a5-re mozdulva. Ezt a sakkot még meg tudja szüntetni az ellenfél, de már csak egyetlen módon: ha a vezér a b3-ról a b6-ra mozdul.
  3. Úgyhogy hullanak a királynők: a futó az a5-ről továbblép a b6-ra, ütve a sötét vezért és egyben mattot adva a sötét királynak. Ez utóbbi figura a d7-re és a c8-ra a játék során végig nem léphetett, hiszen itt sakkban lenne a g4-en álló futó miatt. Így most nem maradt menekülési lehetősége, mert ha a c7-re lépne, akkor pedig a sakkot adó futó ütné.

Köszönjük, hogy ma is velünk játszott, és ne feledje, holnap egy másik típusú rejtvénnyel várjuk majd önt ugyanitt!

(Kiemelt kép: Chess.com)