Szavak helyett tettek - ez az ecoplus erőssége
Aki Bécs környékén autózik, el sem kerülheti az ecoplus nevét és szolgáltatásait hirdető sárga-kék óriásplakátokat. Szinte Zsolt, az ecoplus International Magyarország ügyvezető igazgatója a Szervusz Ausztriának adott interjúban a szervezet tevékenységéről számol be, egyebek között a szeptember 23. és 26. közötti Alsó-Ausztriai Napokról, amelyet a Nagyvásárcsarnokban rendeznek meg.
Mit takar az ecoplus, ez a csupa kisbetűvel írt név?
Az ecoplus Alsó-Ausztria gazdasági ügynöksége, olyan tartományi állami szervezet, amely a vállalkozásokat, beruházásokat segíti. Központja St.Pöltenben van. Tizenhat ipari park van a tulajdonunkban, amelyeket mi üzemeltetünk. Az ecoplus ipari parkokban, ahol 920 hektáron első osztályú infrastruktúra várja a befektetőket, jelenleg 495 cég 15 100 munkavállalót foglalkoztat. Számuk hónapról-hónapra növekszik.
Alsó-Ausztria mind területe, mind lakosságszáma, nem utolsósorban pedig gazdasági ereje tekintetében a legtekintélyesebb. A Bécs körüli tartomány területén megannyi jól ismert nagyvállalat tevékenykedik, hogy csak a Magyarországon is jól ismert OMV, a Baumax, a Hamburger AG, a Kika nevét említsük.
Az ecoplus International, amelynek része a magyarországi képviselet is, ugyanakkor nem a nagyok, hanem a külföldi piacon lehetőséget kereső kis- és középvállalatok útját egyengeti. Köztük sok a családi vállalkozás.
Csak Magyarországon működik ecoplus-iroda? És mióta?
Öt szomszédos országban létesült ilyen kirendeltség, a magyarországi mellett Csehországban, Szlovákiában, Romániában és Lengyelországban. Budapesten öt éve vagyunk jelen.
Az interneten olvastam, hogy az alsó-ausztriai ecoplus az év első felében 146 cégnek nyújtott segítséget. A magyarországi Kft. milyen kapcsolatrendszert tart fenn?
Évente 80-100 alsó-ausztriai cég kéri – és kapja - tanácsainkat, segítségünket. A tevékenységünk szerteágazó, három fővel működő irodánk segít a cégalapításban, a forgalmazás megszervezésében, készítünk piaci tanulmányokat, nyújtunk felvilágosítást a magyarországi jogi és adóhelyzetről, de kérésre irodai szolgáltatást is biztosítunk. Ilyesmit főként akkor kér egy-egy cég, amikor még csak keresi magyarországi helyét. Ha kell, elkészítjük a fordításokat, pályázatokat írunk – tavaly két beruházásra is sikerült pénzt szerezni ily módon. Egy-egy partnerünk hosszú évek óta velünk van, heti kapcsolatban állunk. Igaz, a kért segítség változó: manapság szinte nincs igény új cég alapítására, ami minden bizonnyal egyfajta telítettségnek tudható be.
Mibe kerül az önök segítsége a cégeknek?
Nonprofit alapon dolgozunk, szolgáltatásainkért nem kérünk pénzt, a költségeket a tartományi büdzséből származó költségvetésünk fedezi. Meg kell mondani, hogy működésünk igen költségtakarékos. Nem élünk „nagylábon”, látható, hogy irodánk nem hivalkodó, annál célszerűbb. Jó helyen vagyunk, a Városliget szélén, közel a központhoz, de nem valamiféle kacsalábon forgó irodapalotában.
Milyen hasznot hajt tevékenységük az Önökhöz forduló vállalatoknak?
Nos, a haszon kifejezés itt igen helyénvaló, hiszen a cégek valóságos profitot keresnek. Ennek megfelelően mi nem klasszikus kamarai tevékenységet folytatunk, tehát nem érjük be a bemutatókkal, a vásári részvétellel, konferenciák szervezésével. A legközelebbi nagyobb rendezvényünk a legjobb példa: a budapesti Nagyvásárcsarnokban szeptember 24. és 26. között alsó-ausztriai napokat tartunk, amelynek résztvevői nem csak kiállítják, hanem helyben értékesítik is élelmiszeripari termékeiket.
Kik a résztvevők, hányan lesznek, és pontosan mi a céljuk?
Több tucat alsó-ausztriai cég jelezte a részvételét. Köztük olyanok, amelyek már itt vannak a magyar piacon, mások most készülnek termékeik bevezetésére. A rendezvény mindenesetre nagyszerű lehetőséget ad egyfajta reprezentatív piackutatásra, hiszen a Nagyvásárcsarnokban sokan megfordulnak, az ő vásárlói szokásuk is feltérképezhető, és nem elhanyagolható szempont, hogy ha megtetszik az ekkor és itt vásárolt termék, feltehetően máshol is keresik majd.
Számítanak arra is, hogy a háromnapos rendezvényen partnerek is egymásra találnak?
Ez a rendezvény inkább a fogyasztónak szól, de párhuzamosan rendezünk találkozókat az alsó-ausztriai gyártók és a potenciális forgalmazók között is. Ez fontos a piaci részvétel szempontjából: magyarországi forgalmazó nélkül egy külföldi termelő nehezen boldogul. Mi magunk forgalmazással nem foglalkozunk, de ez egy kivételes eset, most ebben a három napban vásárlóhoz segítjük azokat, akiknek még nincs forgalmazójuk.
Nagyon nagynak tűnik ez a szervezési munka. Pontosan milyen feladataik vannak?
Az árusított termékek magyar címkézésétől a raktározáson át a megfelelő reklámig sokféle feladat hárul ránk. Sokezer szórólapon értesítjük a potenciális vásárlókat a rendezvényről, a Vásárcsarnokban, amely mint tudjuk, turisztikai látványosság is, a bejárattal szemben a középső szektorban állítjuk fel az árusítóhelyeket, infopultok lesznek és hostessek segítik az eligazodást.
Mi az, ami a leginkább ide vonzhatja a közönséget?
Sok olyan terméket talál majd, amelyet még ezen az igazán nagyon sokszínű magyar piacon nem árusítanak (még). Vonzóak lehetnek a bio élelmiszerek, kozmetikumok, üdítők, amelyek fogyasztása Magyarországon még elmarad a szomszédos Ausztriáé mögött, s amelyek az egészségesebb életvitelt szolgálják. Kávékülönlegességet vásárolhat (kóstolhat) itt a látogató: a magyar piacra még csak most készülő kávécég számára pedig irányadó lehet, mennyire értékelik a magyarok az igazán minőségi kávét. Izgalmas és Magyarországon eddig ismeretlen termékek is kaphatók lesznek: a kender alapanyagú édességekről nem is gondolná az ember, milyen finom, amíg meg nem kóstolja! Különlegesség a borral töltött csokoládé is, Az élelmiszereken kívül jelen lesznek Alsó-Ausztria turisztikailag jelentős régiói is, amelyek közül jó néhány népszerű a magyarok körében, ha nem is hozzák összefüggésbe Alsó-Ausztria tartománnyal, másokat viszont kevéssé ismerik.
Ha jól tudom, egészen rendhagyó kezdeményezéseik is vannak. Beszélne ezekről?
A salespoolra gondol? Ez valóban nem szokványos kezdeményezésünk. Olyan személyeket keresünk, akik jó iparági ismeretekkel és kiterjedt kapcsolatrendszerrel rendelkeznek, és szívesen vállalkoznának. Az ilyen vállalkozó szellemű embereknek mi összeállítunk egy termékportfoliót. Az első hat hónapban segítjük az elindulást, minden támogatást megadunk, beleértve az anyagi segítséget is. Hat hónap után a projektnek, vállalkozásnak önállóan életképesnek kell lennie. Egy ilyen vállalkozó tehát 3-5 alsó-ausztriai cég forgalmazójává válik. Ezek az osztrák cégek egy célcsoportnak, pl. gazdáknak, kínálják termékeiket, de egymásnak nem konkurenciái, egymást kiegészítik termékeikkel.
Van már ilyen „külső munkatársuk”?
Ebben a hónapban indult el mezőgazdasági területen az első vállalkozónk, aki három ügyfelünk termékeit képviseli: traktorok, cséplőgépek, homlokrakodók és szóró berendezések értékesítését segíti.