Suzuki: casco helyett botrány
Akár fél ezer olyan autós is mozoghat az utakon, akik úgy vélik, hogy rendelkeznek casco biztosítással, miközben mégsem. A furcsa helyzetbe a Suzuki Ász tavaly őszi akciójának kedvezményzettjei kerülhetnek, miután ma napvilágot látott, hogy senki nem fizeti biztosításukat. Az ok, a kereskedő pénzügyi nehézsége. Megtizedelődhet az autókereskedők száma fél éven belül, a várható csődök miatt, állítja Gablini Gábor a Suzuki Ász bortány kapcsán.
A Suzuki Ász tavaly ősszel elkalkulálta magát, rosszul számolta ki az új autók vásárlási kedvezményét, melynek manapság az a következménye, hogy nem fizették ki vásárlóik szerződésben rögzített cascó biztosítási díját. Az akció arról szólt, hogy a hitelre vásárolt új autók casco díját a kereskedő három évre előre kifizeti. Ám a mai sajtóhírek szerint egy közel négy milliós autónak 150 ezer forintos, három évre szóló díját nem fizették ki. A tulajdonosa számára úgy derült ki az eset, hogy nemrég véletlenül összetörte az autót, ám a biztosítónál nem lelték meg az érvényes biztosítást. A tulajdonos a szerződéssel a kezében visszament a kereskedésbe, ahol nyugtatgatták, hogy hamarosan lesz érvényes biztosítása. Lett is, a káreseményt követő napokra dátumozva. A biztosításközvetítő Generális 97 irodavezetője azt nyilatkozta, hogy átmeneti pénzzavarba került az autókereskedő. Ezért nem fizette ki a nagyjából a gépkocsik cascóját, bár erre szerződéses kötelezettséget vállalt.
PSZÁF vizsgálat
– Nekünk, a Magyar Suzuki Zrt-nek nincsen a Suzuki Ásszal kapcsolatban mondandónk, az egy önállóan gazdálkodási társaság, önálló értékesítéssel – határolódik el a véleménynyilvánítástól Rusta Viktória az esztergomi gyár szóvivője.
Az önállóan gazdálkodó kereskedő nagyjából 75 millió forint értékű casco biztosítási díjjal maradt adós a biztosító felé, ha az akcióban érintett ötszáz új vevője helyett nem fizette ki a nagyjából 150 ezer forintos biztosítási díjat – számoltuk ki egy gyors számolással. De a biztosítások jelenlegi státusza nem ennyire egyértelmű. A vevők kaptak hivatalos biztosítási árajánlatot a gépkocsik vásárlásakor, tőlük ezt a díjat levonták, mégsem lehetnek biztosak abban, hogy egy kár esemény során kifizetik számukra a javítás költségét.
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete vizsgálatot ígért, de az eredményről egyelőre nem adott számot. A gépkocsik biztosítója, az Uniqa Biztosítónál állítólag válságstáb ült össze, ugyanakkor belső vizsgálatot indítottak, miképp lehet egy hónapokkal korábban megvásárolt autóra mégis érvényesíteni a biztosítást.
Megtizedelődik a kereskedők száma
– Azt gondolom, hogy a Gazdasági Versenyhivatalnak, vagy a Fogyasztóvédelmi Hivatalnak is meg lehetne vizsgálnia az ügyet, mert itt egy reklámban ígértek valamit, amit nem teljesítettek – mondja Gablini Gábor a Gépjármű Kereskedők Országos Szövetségének elnöke. Ők maguk nem nem állnak közvetlen kapcsolatban a kereskedővel, mert a Suzukinak nincsen nagy önálló márkaszövetsége, mint a többi autómárkának. De természetesen hallott az esetről. Felidézte, hogy ősszel minden tagjukat figyelmeztették, hogy a szokásosnál kockázatosabb akciókkal hagyjanak fel, a biztonságos üzletmenetre törekedjenek. A vevőket pedig attól óvták, hogy a nagy árengedményeknek ne dőljenek be. Ő maga arra számít, hogy a gépjármű kereskedelemben többen lesznek, akik nem tudják teljesíteni folyamatos fizetési kötelezettségeiket, mivel a tavalyi felére estek vissza az eladások. Tavaly január-februárban 13 -14 ezer gépkocsit értékesítettek, idén 6500 darabot. Arra számít, hogy az ezer kereskedés 10-15 százaléka, vagyis 100-150 autókereskedő mehet csődbe, fél éven belül. Emiatt már egy válságkezelő programot is összeállítottak és eljuttattak az illetékeseknek.