Miért drága a magyar kaviár?
Az egyik magyar üzlethálózatban 15 ezer forintért elegáns dobozban kapható egy tégely magyar kaviár. A másik polcon már 400-600 forintért kínálják a kaviárt, de aki kicsit is ért e műfajhoz, az tudja, hogy az csak sózott ikra. Számfira György, akit itthon már csak Doktor Kaviárként emlegetnek, nem nagyon szereti a kaviárt, a sajátját is csak ritkán kóstolja meg, és mindig elcsodálkozik, hogy milyen dicshimnuszokat zengenek a portékájáról.
- Miért ilyen drága az igazi kaviár?
– Mert csemege és egyúttal hiánycikk. A szakértők szerint a kereslet hatszor nagyobb, mint a kínálat. Hamisítják is rendesen. Amikor először megjelentem a piacon, sokan nem is hitték el, hogy a Viharsarokban terem ez a finom kaviár. Az egyik francia cég igazgatója magángépén jött el Vésztőre, hogy a saját szemével lássa az üzemet és a tokhalakat. Az egyik magyar áruházban egyébként megtörtént, hogy az ellenőr leszedette a polcról, mert nem hittel, hogy Magyarországról származik, márpedig a címkén így szerepelt…
- És a díszdoboz, másutt nem láttam így becsomagolva a Beluga kaviárt sem?
– Mi megadjuk a módját, mások máshogy csomagolnak.
- Miért fontos ráírni a dobozra, hogy orosz tokhalból, orosz recept alapján készült?
– Mert ez már a minőségre is utal. Ugyanakkor hiába írom rá, ha maga a kaviár nem jó. Viszont ez már eldőlt, amikor januárban megjelentünk a lyoni gasztronómiai vásáron, ahol a Michelin-csillagos séfek agyondicsérték. Ennél jobb referencia nem kell. Többek között azt mondták, hogy ízesebb, mint a francia és olasz kaviár, amelyeknek van némi iszap mellékíze. Azok a tokhalak ugyanis tavakban nevelkednek, a miénk pedig gyógyvizes medencében. Nem véletlen, hogy Európában ma már egy francia cég teríti a portékánkat.
- Nem fél, hogy kilesik a vésztői technológiát?
– Nem. Beengedtem én már az üzembe kínaiakat is, akik fényképeztek mindent, de a recirkulációs technológia a víz alatt van. A kaviárunk másik titka, hogy gyógyvíz van a medencékbe. Ez egy adottság, az ingatlanom alatt gyógyvíz van.
- Ha hiány van a kaviárpiacon, akkor nem lehetnek eladási gondjai.
– Nincs, de azért a marketinget erősíteni kell, mert egy dolog a termék minősége, és más dolog, hogyan kerül a piacra. Befektetők viszont jelentkeznek, már kettő is akadt volna, aki egy új üzemre adna tőkét. Én viszont nem akarok másokkal közösködni, a saját üzemünket bővítjük és egy halfeldolgozót is építünk.