Meghúzzák a derékszíjat az autósok

A francia autósok tűréshatárának küszöbéig emelkedett a benzinár: a 95-ös ólommentes üzemanyagot 1,51 euróért (cca. 415 Ft) kínálják, az autósok háromnegyede által használt gázolajért legalább 1,37 eurót (cca. 375 Ft) kérnek el. Ezt az árat azonban a 30 millió gépkocsi-tulajdonos jelentős hányada már nem hajlandó megfizetni.

2011. március 15., 19:47

A történelmi csúcsot döntő márciusi benzináremelés után készült Ifop-felmérésben a megkérdezett autósok 47 százaléka nyilatkozott úgy, hogy ha az üzemanyag ára átlépi a másfél eurós szintet, csökkenteni fogja benzinfogyasztását. Túl sok választásuk nincs: a közelmúltban a gáz, a villany és számos alapvető élelmiszer is megdrágult, azokon nehezebb spórolni.

A válaszok tanúsága szerint gépkocsi-tulajdonosok 19 százaléka már most is kevesebbet tankol, egy részük már előzőleg átnyergelt a tömegközlekedésre. A megkérdezettek további 19 százaléka, elsősorban a köztisztviselők és szabadfoglalkozásúak, nem tervez változást autózási szokásaiban.

Az üzemanyag drágulása a vidékieket, a munkásokat és a nyugdíjasokat érinti a legérzékenyebben, a legnagyobb terhet a közepes anyagi helyzetű háztartások és azok a perifériákról munkába járók viselik, akik átlagban napi 50 kilométert autóznak. Ennek költsége havi 160-170 euró (cca. 44-47 ezer forint), ami az átlagkereset 10-15 százaléka. Az autóval rendelkező fizikai dolgozók 40 százaléka kényszerült lefaragni benzinköltségeit. 2008 nyarán, amikor legutóbb hasonló magasságba szökött a benzinár, rövid idő alatt 3 százalékkal esett vissza a forgalom a kutaknál.

Az áremelés nyomán számos érintett szervezet fordult a kormányhoz különféle ármérséklő javaslattal. Többen indítványozták, hogy a 60 százalékos adótartalommal rendelkező benzinárból legalább az áfát csökkentse a kormány, vagy hogy az alacsony keresetűeknél vezessenek be „szociális tarifát”, esetleg biztosítsanak valamiféle árkompenzációt, az illetékes tárca azonban hamar rövidre zárta a vitát. Christine Lagarde gazdasági miniszter kategorikusan leszögezte, hogy a jelenlegi nehéz gazdasági helyzetben a kormánynak szigorúan tartania kell magát a költségvetési előirányzatokhoz, nem áll módjában mérsékelni a benzinárat. De számos jó tanáccsal látta el az autósokat: döntsenek "okosan", keressék meg a legolcsóbb töltőállomásokat, próbáljanak meg gazdaságosan közlekedni, a sebesség visszafogásával egyúttal a forgalombiztonságot is növelhetik.

Az elmúlt hónapokban a forint erősödött mind a dollárral, mind az euróval szemben, és ez közvetlenül csökkentette az üzemanyag-import költségeit. Emellet a brent olaj világpiaci ára is csökkent, s e két hatás eredményeképpen a benzin literenkénti ára átlagosan 7 forinttal csökkent, így tartósan 590 forint alá került, míg a dízel ára is egyre inkább megközelíti ezt a szintet.