Magyarországon tárolna gázt a Gazprom
A Világgazdaságnak úgy fogalmazott: a Gazpromnak magának is jelentős, ötmilliárd köbméternyi tárolója van Európában. E kapacitásait érdemes lehet növelni, de ez nyilván üzleti tárgyalások kérdése. Ezért meg kell vitatnunk a magyarországi tárolók tulajdonosával, az MVM Csoporttal és más érdekeltekkel is az e területen indítható együttműködés lehetőségét. Nemcsak rövid, hanem hosszú távú partnerségre is mód nyílhat a folyamatban lévő infrastruktúraberuházásainkhoz kapcsolódóan, ilyen az Északi Áramlat II. vagy a Török Áramlat gázvezeték – jelentette ki Alexander Medvegyev.
Magyarország gázfelhasználása nőtt, és a Gazprom továbbra is kész a szerződött mennyiségen felüli tételeket küldeni – tette hozzá.
Az Északi Áramlat II.-ről elmondta, keményen dolgoznak az európai partnerekkel, hogy megtalálják azt az új finanszírozási modellt, amellyel a vezeték eredeti ütemezésében készülhet el. Európának szerinte azért van rá szüksége, mert a vezeték mintegy kétezer kilométerrel rövidebb lesz az Ukrajnán keresztüli útvonalnál és minimalizálja a tranzitkockázatokat.
A cég szerint nagy jövője van a földrészen a gázautózásnak. Az európai közlekedés és szállítás éves gázigénye 2025-re eléri az ötvenmilliárd köbmétert. Ez persze nemcsak sűrített földgázt (CNG), hanem cseppfolyóst is jelent, és a közúton kívül figyelembe veszi a folyami és a tengeri szállítást is. Mivel igen gyorsan fejlődik a kisebb méretű LNG-létesítmények technológiája, hamarosan a gázvezetékrendszer mentén szinte bárhol elő lehet majd állítani LNG-t, és gyorsan eljuttatható lesz a végfelhasználókhoz. Az előrejelzések alapján, a jelenlegi benzin- és dízelárak figyelembevételével arra számítanak, hogy a CNG és az LNG súlya emelkedni fog a szállításban – mondta Alexander Medvegyev.