Magyar tömegközlekedés londoni árakon

– Változnak a BKV jegy- és bérletárai július elsejétől – jelentette be a közlekedési társaság. A BKV az ÁFA emelés miatt emeli jegy- és bérletárait. A dolgozó bérlet 9400 forintba fog kerülni. Londonban a legolcsóbb napijegy ára így megegyezik a budapesti metrójegy árával.

2009. július 2., 11:27

Az Országgyűlés döntésének megfelelően július elsejétől az általános forgalmi adó 5 százalékponttal emelkedik. Ezért a Fővárosi Közgyűlés döntése alapján a BKV Zrt. a jegyek és bérletek árait átlagosan 4,2 %-kal emeli – közölte a társaság.

A Fővárosi Közgyűlés döntésének értelmében egy vonaljegy 300 forintba kerül az eddigi 290 forint helyett, ami 3,4 százalékos emelést jelent. A teljes árú havi bérlet 9.000 Forint helyett 9.400 forintba kerül (ez 4,4 százalékos drágulás). A tanuló-nyugdíjas bérlet 3.550 helyett 3.700 forintba kerül majd (tehát 4,2 százalékkal emelkedik). A környéki és HÉV-jegyek, valamint a távolság alapú bérletek ára változatlan marad, mert ezeket a tarifákat a Fővárosi Közgyűlés a közlekedésért felelős miniszter rendeletével összhangban állapítja meg, ezeknek most csak az ÁFA-tartalma változik.

Utoljára januárban változtak a tarifák, akkor 8,8 százalékkal lettek drágábbak a BKV árai - a Fővárosi Közgyűlés döntésének értelmében. A jegy- és bérletárak közel 8 százalékos drágulását közel egy százalékkal emelte meg a Budapest Bérlet bevezetése. Ez az újévtől bevezetett bérletfajta a városhatáron belül a MÁV és a Volán járataira is érvényes.

Párizsban még drágább egy kicsivel

Kiválasztottuk Európa két legdrágább fővárosát, Párizst és Londont, hogy összehasonlítsuk velük a budapesti közlekedés árait. Az eredmény: odaát még mindig egy kicsivel drágábbak a jegyek - de már alig van pár száz forint különbség.

A francia fővárosban egy metrójegy ára másfél euró, ami 275-ös forint/euró átváltással számolva 412 forint (112 forinttal drágább, mint a pesti jegy). Ezzel ugyanúgy utazhatunk, mint Budapesten, vagyis a metróban nem kell újabb jegyet váltani átszálláskor. Jobban megéri 10-es csomagban jegyet venni, akkor ugyanis csak 11,10 euróba kerül (3052 forint, Budapesten ugyanez a jegycsomag 2600 forint).

Londonban is drágább a metró - bár van egy olyan jegytípus, ami szinte ugyanannyiba kerül, mint Budapesten. Ott napi jegyet lehet venni, a várost pedig közlekedési zónákra osztották. Ha több zónán haladunk át, az is módosíthatja a jegy árát. Egy napijegy minimum ára, csúcsidőn kívül, sok zónaváltással – ott ezt is figyelembe veszik – 1,10 font (kb. 330-340 forint). Csúcsidőben, kevés zónaváltással az ár 4 fontig nő (kb. 1284 forint), amiért egész nap közlekedhetünk.

Az összehasonlításból direkt kihagytuk a szolgáltatás minőségét és az átlagfizetéseket. Ha mindezt hozzátesszük, képet alkothatunk arról a magyar viszonyokról.