"Ez nem a rongyrázásról szól"
A tököli repülőtéren megnyitott bázisával hivatalosan is a magyar piacra lépett a NetJets Europe, a világ legnagyobb magánrepülőgép légitársasága. Ma még alig egy tucat magyar ügyfelük van, de ez a szám a többszörösére is emelkedhet – mondta Greame Weston, a cég vezérigazgatója.
Aki hallott már az üdülésijog-vásárlásról, annak ismerős lehet az elv: cégek, magánszemélyek repülési órákat vásárolhatnak egy magánrepülőgép árának töredékéért. Fontos különbség persze, hogy a világszerte több mint 800 repülőgépet üzemeltető cég, mely Magyarországon is a résztulajdonlási üzleti modelljét folytatja, folyamatos rendelkezésre állást biztosít.
“A NetJets nem a rongyrázásról szól" – állítja Graeme Weston vezérigazgató. Egy magángép évente 800 órányi repülésre alkalmas, egy átlagos üzletember azonban ebből csupán 160 órát vesz igénybe. A megosztott tulajdonjog nagyobb kihasználtságot eredményez, miközben a költségek csökkenésével jár.
Számokra lefordítva: az utazó 59 000 euró (16 millió forint) befizetésével juthat hozzá az alapcsomaghoz, amely 12 órányi repülésre jogosít. Ez nem kis összeg, de nagyvállalatok, üzletemberek számára azért lehet vonzó, mert jóval olcsóbb, mint egy saját repülőgép fenntartása. A Tökölön bemutatott, 6-12 millió dollár értékű repülőgépek egy éven át napi 24 órában a megrendelő rendelkezésére állnak. Az utazónak nincs más dolga, mint az indulás előtt tíz órával megrendelni a járatot. A cég ráadásul csak azért az időért számláz, amit az utas a fedélzeten tölt.
Légköri turbulenciák
Világszerte 8000, Európában 1400-1500 ügyfele van a NetJets-nek. Graeme Weston szerint a nehéz gazdasági körülmények közepette többen elpártoltak. Ezzel együtt összességében nőtt az ügyfelek száma: tavaly 270 megrendelővel bővült az ügyfélkör, idén 120-an jelezték, hogy igénybe vennék a cég szolgáltatásait.
A pénzügyi válság mellett az üzemanyagárak ingadozása is érezteti hatását. Weston szerint az árak változhatnak, ám a nagy utasszállítókkal szemben a NetJets-gépeknél a pluszköltség is alacsonyabb.
A résztulajdonlási modellel 1996 óta működő vállalkozás számára van hová fejlődni: a vezérigazgató szerint Európában 90-100 ezerre tehető a potenciális ügyfelek száma. Magyarországon is jelentős bővülést szeretnének elérni, a cél néhány tucat ügyfél lehet.
100 magyar?
A legoptimistább becslés szerint a következő években 100 potenciális magyar NetJets-ügyfélről lehet beszélni. Közülük ha 30-40-et meg tudnak nyerni, azt már sikernek könyveli el a vállalat, amely – nem hivatalosan – eddig is jelen volt Magyarországon. 2008-ban hazánkban 371 járatot indított, forgalmának több mint 83 százalékát a Ferihegyi Repülőtér bonyolította.
Weston elmondta, hosszú távú jelenlétre törekszenek Magyarországon, a válság dacára ezért kezdtek bele a tököli beruházásba: "Okos befektetési döntéseket akkor lehet hozni, amikor lefelé áll a zászló. Amikor mindenki nagy pénzeket keres, nem kell nagy ész ahhoz, hogy az ember a tömeggel tartson."