Autót ne vegyél, vigyél!
Emlékeznek még a Veturilo rendszerre? Azaz a városi kerékpár-közlekedés elősegítésére kialakított kölcsön-szisztémára, amelyet a lengyel fővárosban vezettek be, s amelyet a varsóiak nagyon megkedveltek. Egy éven belül ugyanezt a módszert akarják bevezetni – csak éppen a személyautókra.
A szakemberek szerint ha ugyanolyan jól beválna, mint a biciklikölcsönzés – Varsóban 175 helyen 2500 kerékpárt lehet így kölcsönözni –, arra ösztönözné a központban élő lakosok nagy részét, mondjanak le a saját autóról, s egy így kiépített rendszer a városnak is nagyon hasznos lenne. Sokan nem használják naponta a kocsijukat, csak pl. egyszer egy héten, a nagyobb bevásárlás intézésekor, ilyen esetekben az emberek tehát könnyen lemondhatnának a saját autóról, így jóval kevesebb állna az utcákon és kisebbek lennének a dugók is.
A Közösségi Közlekedés Központjának igazgatója, Jaroslaw Józwiak szerint egy éven belül elkészítik a varsói városi személyautó kölcsönzésének rendszerét. – Remélhetőleg már 2015 elején indulhat a „kocsi Veturilo”, amelyhez hasonlóak a világon már vannak és nagy népszerűségnek örvendenek. Általában azok veszik igénybe, akiknek nem kifizetődő saját autót tartani. Itt nem csupán a vételárról van szó, de sok esetben a megfelelő parkolási hely megtalálásáról és annak költségeiről is.
Hasonló rendszer működik Párizsban 2011 óta. A francia fővárosban 3000 ponton lehet kisebb elektromos autót kölcsönözni, azokat ezeken az állomásokon fel is lehet tölteni. Ahhoz, hogy a szolgáltatást igénybe lehessen venni, az interneten, vagy különleges kioszkokban lehet regisztrálni. Az internetes oldalakon folyamatosan követhető, hány kocsi hozzáférhető egy konkrét helyen. Maga a kölcsönzés úgy történik, mint a kerékpárok esetében, az állomások önkiszolgálóak, elég az elektronikus terminálba behelyezni egy különleges kártyát és ez indítja el az autót is.
A kölcsönzés díja a megvásárolt előfizetés hosszától függ. Ha egy évre veszünk ilyet 120 euróért, akkor egy fél órás utazásért 5,5 eurót fizetünk. A franciáknál működő rendszer tulajdonosának, az Autolibnek 2013-ban több mint 100 ezer előfizetője volt.
Ez az autókölcsönzési rendszer alapjaiban különbözik a hagyományostól, amellyel például a repülőtereken találkozhatunk. Először is maga a kölcsönzés jóval olcsóbb, másrészt inkább rövidebb időre történik, csak azért, hogy valahova gyorsan eljussunk, vagy valamit éppen elintézzünk. Maga a procedúra is sokkal egyszerűbb és gyorsabb.
Az igazgató szerint még nem lehet tudni, a lengyelek milyen márkát választanak, valószínűleg a rendszer indításakor nem elektromos autókkal kezdenek, mert sokkal hosszabb ideig tartana az ezeknek megfelelő állomások építése, ahol fel lehetne tölteni a kocsikat.
Ugyanakkor egy ilyen hálózat varsói kiépítéséről kezdett beszélni a Mercedes cég, amelyik a kis Smart kocsikat szeretné bevezetni. A Mercedes-Benz Polska cég egyik képviselője elmondta, hogy megbeszéléseket folytatnak a fővárosi önkormányzattal, hogy ezek az autók ingyenesen parkolhassanak és a buszsávokat is használhassák. Jaroslaw Józwiak szerint még nem dőlt el, hogy a Mercedessel kötik-e meg a szerződést, hiszen több cég is érdeklődik a projekt iránt, s a győztest egy majdan kiírt tender után lehet csak megnevezni. Személy szerint ellene van az ötletnek, hogy ezek a bérelt kocsik az autóbuszok sávjában is közlekedhessenek.
Szakemberek még azt a lehetőséget sem vetik el, hogy egy konkrét cég egy ilyen rendszert a várossal való megegyezés nélkül indít el – pusztán kereskedelmi alapokon, de akkor a használók semmiféle előnyre nem számíthatnak. .
Lengyelországban egyelőre egyetlen város sem kínál olyan szolgáltatást, mint a közösségi autó, ezért az elemzők szerint szorítani kell, hogy ez az ötlet megvalósuljon. Szerintük a városok központjában lakók egészen biztosan lemondanának saját kocsijuk tulajdonlásáról, így sok területet vissza lehetne nyerni, például a járdákon, ahol nótoriusan parkolnak a kocsik.