A BKV magával ránthatja Budapestet
Az LMP mai sajtótájékoztatóján is csak félve mondták el a fővárosi képviselők: a BKV-t jelenleg Budapest folyószámla-hiteléből finanszírozzák, ami pár hónap után kimerül. A helyzet súlyos voltára való tekintettel a Lehet Más A Politika is kidolgozta javaslatait a közlekedési vállalat hosszú távú finanszírozhatóságára. Rövid távon azonban ők is csak az állami mentőövben reménykedhetnek. A dugódíj pedig elkerülhetetlennek látszik.
– A Fidesz kezelésében ez az egész szakmai kérdés politikai koncepciót kap – mondta lapunknak Kaltenbach Jenő LMP-s képviselő. Hozzátette: nem bizonyosodott be, hogy Budapest „visszatért volna a magyar nemzethez” – ahogy Orbán Viktor fogalmazott a választások után –, hiszen „nyílt, belső politikai harc” folyik a fővárosban.
– A Fidesz-frakció a főváros-kerületek-kormány Bermuda-háromszögben süllyed el, hiszen ezek egymást kioltó érdekeket képviselnek. Ebből látszik, hogy a helyi képviselőség mennyire összeférhetetlen az országgyűlési képviselőséggel – mondta az LMP politikusa. A képviselő úgy látja: a Fidesz különböző érdekcsoportjai egymást tartják sakkban a fővárosi ügyekben, ezért nincs még rendezve a BKV ügye sem.
– A főváros ki van véreztetve, a labda pedig a Fidesz térfelén pattog – tette hozzá Hanzély Ákos, aki sürgette a kormánypártot, Tarlós Istvánt és a kerületi polgármestereket, hogy tisztázzák a kényes kérdéseket.
A sajtótájékoztatón elhangzott: a közlekedési társaság pénzügyi helyzete kritikus - még pár hónapig mehet tovább így, de aztán következhet a leállás, ami akár magával ránthatja Budapestet is a csődbe. Somfai Ágnes fővárosi képviselő szerint Budapest nem tudja önmagában kifizetni a BKV költségeit. – Az MSZP elvonta, a Fidesz elvette a BKV pénzét- jellemezte az LMP-s politikus a helyzetet.
Kihagyott bevételek
A BKV a kihagyott bevételi lehetőségek vállalat – az LMP szerint. A párt fővárosi frakciója úgy látja, hogy felül kellene vizsgálni azt a reklám-tendert, amelyben főleg állami cégek, minisztériumok hirdetnek és a bevétel 80%-a „egy bizonyos emberhez kerül”. A
Népszava még múlt év novemberében írt arról, hogy a BKV reklámtenderét sok induló előre lefutottnak találta és a versenyhivatalhoz fognak fordulni. A sajtótájékoztatón senki sem mondta ki Simicska Lajos nevét.A bevételekkel kapcsolatban az LMP-sek hangsúlyozták: kőkorszaki szinten van a jegyrendszer és a bérlettel nem rendelkező utazók háromnegyede bliccel. Hozzátették: a bérköltség a BKV-nál 16-20%-kal nagyobb, mint a hasonló volumenű közlekedési vállalatoknál és érdemes lenne a menedzsment béreit felülvizsgáltatni. A sajtótájékoztató alatt érkezett a hír, miszerint „Körülbelül félezer, jobbára vezető beosztású BKV-s kapott a napokban kétszer negyedéves prémiumot, művezetőtől vezérigazgató-helyettesig. A menedzsment szerint a dolgozók kötelező bérkompenzációjára nincs pénz, pedig az egész évre alig kerülne többe, mint amennyit most a vezetőknek szétosztottak. A prémiumokat a cég a főváros kölcsönéből és támogatásából fizette, amelyet a közgyűlés azért szavazott meg, hogy a vállalat működése ne lehetetlenüljön el” – írta a
Mainap.hu.Az állam a válságra hivatkozva zárolta a közlekedési társaság normatív finanszírozását, de a sajtótájékoztatón kiderült: a cég nullszaldós lenne, hiszen körülbelül ugyanannyit fizet be az államkasszába, mint amennyit támogatásként kapott. Az ellenzéki képviselők számításai szerint 35 milliárd forintnyi állami támogatásra lenne szükség évente, normatív finanszírozásként, ehhez jönne még Budapest 35 milliárdja és a finanszírozás nagy részét így meg is oldották. Somfai Ágnes azt is hozzátette: az ÁFA-kulcs is túlságosan magas a jegyárakon (a főpolgármester is szerette volna levinni, de nem fogadták el a gazdasági minisztériumban a javaslatát). – Ha az állam 2012-ben mindent kifizetne, amit eddig is, az LMP szerint 10 milliárdos lenne a hiány és hatvan milliárdnyi adósság maradna év végére – mondta a képviselő.
A beruházásokat, javításokat is évekre előre jegelik, így félő, hogy a 3-as metró a közeljövőben tovább füstöl majd, sőt, egyre több busz fog lerobbanni.
Legyen útdíj
Az ökopárt szerint egyedül nekik van programjuk a BKV rendbetételére. Ugyanakkor a mai sajtótájékoztatón rövid távú javaslataik többsége megegyezett azokkal, amelyekkel
Tarlós István házalt a gazdasági minisztériumnál. Az LMP javaslatai is állami támogatásban, a zárolt pénzek felszabadításában látják a jövőt. Olyan közlekedési modellt képzeltek el, amiben fele-fele arányban finanszírozza a főváros és az állam a közlekedési társaságot. Az ökopárt szerint mihamarabb ki kellene alakítani az egész agglomeráció közlekedési rendszerét, amely csupán a törvényhozáson és a politikai szándékon múlik.De az ellenzéki párt szerint sok más rendszerhez is hozzá kellene nyúlni. Így például a teherforgalmi útdíjat rendesen behajtani a teherautókon, amelyek 80%-a az LMP szerint nem fizet; ha pedig rajtakapják, a büntetést az állam szedi be – megint nem a fővároshoz érkezik a pénz és nem a közlekedésre fordítják. Az LMP szerint a parkolásnál is gyanúsan alacsonyak a bevételek, amelyek immáron a kerületkehez folynak be. Az LMP szerint a kerületeknek és az agglomerációnak is hozzá kellene járulnia a BKV fenntartásához.
Legyen dugódíj
Az LMP legkorábban 2014-től vezetné be a dugódíjat, szerintük a főváros kötelezettségként már be is vállalta a bevezetését, méghozzá a 4-es metró előfeltételeként. Az ellenzéki párt szerint a bevételek és a kiadások ilyen módon való racionalizálásával két-három év alatt talpra tudna állni a társaság annyira, hogy még fejlesztésekre is futná.