2000 milliárdot kell még megszereznünk

A 100 százalékos felhasználást hirdető kormánypropaganda ellenére még 2000 milliárd forintnyi uniós támogatást nem hívtunk le az előző ciklus brüsszeli forrásaiból. Márciustól már az új programok pénzeire is lehet pályázni.

2015. február 23., 13:11

A kormány illetékesei már az év elején diadalmasan bejelentették, hogy sikerül az utolsó fillérig felhasználni az előző hét éves uniós költségvetési ciklusban rendelkezésünkre állt fejlesztési forrásokat. A felettébb optimista kijelentést arra alapozták, hogy a gyorsított tempóban benyújtott pályázatok teljes összege túl is lépte a keretek nagyságát, így még részleges sikertelenség esetén is le tudjuk kötni a pénzeket.

Ez azonban még korántsem jelenti minden forrás teljes felhasználását, az általános tapasztalatok szerint ugyanis a pénzek lehívásáig sok minden változhat, a piaci környezet, a pályázó helyzete stb., arról nem beszélve, hogy a pályázatot el is utasíthatják. Mindezek miatt átlagosan 15-20 százalékkal kevesebbet hívnak le, mint amennyit megpályáznak. A teljes felhasználást a lehívás sem garantálja,mert az uniós ellenőrző mechanizmuson keresztül utólagos korrekciók, esetleg büntetések lehetnek, ezek további néhány százalékot jelentenek. Nem véletlen, hogy az EU-ban még soha, senkinek nem sikerült teljes mértékben kimerítenie a számára biztosított kereteket.

Három évvel ezelőtt még úgy tűnt, hogy a nagyjából 8200 milliárd forintos összkeretünkből rengeteg pénzt elveszíthetünk, mivel a 2010-es kormányváltás után másfél évre gyakorlatilag leállt a hazai uniós pályáztatási rendszer. A Fidesz gazdasági érdekcsoportjai között sokáig tartott leosztani a lapokat, aminek nyomán az érintett szervezeteknél szinte mindenkit elbocsátottak, az újaknak viszont még bele kellett jönniük a gyakorlatba. A források lekötése nehezen indult meg és sokáig botladozott, csak 2013 elején, az utolsó pillanatokban kezdett felpörögni.

Újabb megtorpanást eredményezett, hogy Orbánék 2013 végén brüsszeli egyeztetés nélkül teljesen átszervezték a támogatások lehívásának rendszerét, ami ezúttal is tömeges szakembervesztéssel és átmeneti káosszal járt, az EU nehezteléséről nem is beszélve. Ez utóbbi azzal járt, hogy csaknem félévre befagyasztották a pénzek kifizetését, mert nem tartották biztosítottnak a megfelelő átláthatóságot a felhasználásnál. Hosszú tárgyalások nyomán tavaly nyáron nyíltak meg újra teljesen a pénzcsapok, miközben a támogatások lekötése rohammunkában folyt tovább.

Az előző ciklus forrásainak lehívására 2015 végéig van elvi lehetőség, pályázni azonban ezekre már nem lehet. Jelenleg a teljes támogatási keret negyede, mintegy 2000 milliárd forint van függőben, azaz ennyit kell még az elkövetkező hónapokban sikeresen lehívnunk. Ennek érdekében a folyamatban résztvevő munkatársakat erőteljesen ösztönözni igyekeznek: egy nemrég hozott döntés szerint 90 százalék feletti lehívási arány esetén akár 8 havi extra jutalmat is kaphatnak a közreműködők. Ez mindenképpen dicséretes kezdeményezés, bár kiderül belőle, hogy a kormány a 100 százalékos ígérettel szemben már 90 százalékos sikerrel is nagyon elégedett lenne.

A források megszerzése azonban nem minden, a lényeg a minél hatékonyabb felhasználásuk. Ebben sajnos messze hátul kullogunk: az előző uniós pénzügyi ciklusban a GDP-nk mintegy 3,5 százalékának megfelelő fejlesztési támogatási keret állt rendelkezésünkre, ami az egyik legmagasabb arány volt az EU-ban. Ennek hatása azonban a GDP növekedésére a régiónk országai közül az egyik legkisebb arányú volt, azaz a legkevésbé hatékonyan használtuk fel a pénzeket. Ennek jeleit számtalan helyen láthatjuk az országban, ahol értelmetlen vagy soha meg nem térülő beruházásokra ment el az uniós támogatás.

A tavaly kezdődött új ciklusban főként a hatékonyabb felhasználásra kellene törekedni, már csak azért is, mert a források csökkentek. Bár Orbánék növekedésről beszélnek, a konkrét számok szerint ebben a hét évben az operatív programokban összesen mintegy 7000 milliárd forint áll rendelkezésünkre, ami ugye kevesebb a 8000 milliárdnál /pedig közben a forint is gyengült és némi pénzromlás is volt/. Öt fő programot az Európai Bizottság végre jóváhagyott, és azok rövidesen indulhatnak, összesen 19 milliárd eurónyi kerettel. Ezekből a pénz persze igazából a jövő évtől fog befolyni, az átlagos átfutási idő másfél év. Ezért is csúszik el az egész unióban a felhasználás a ciklusok végére, és hívható még le pénz – ahogy a mostani példa is mutatja – a ciklus vége után két évig.

A legfontosabb kérdés az, hogyan működik a források kezelését irányító és végrehajtó hazai struktúra, minek alapján osztják a pénzeket, és azok valóban oda kerülnek-e, ahol tényleg hasznosan használják fel. Az eddigi tapasztalatok nem túl kedvezőek, a döntési folyamatban a jelek szerint a racionális szempontokat gyakran felülírják a politikai-gazdasági érdekek. A rendszer nálunk 2013 vége óta elképesztően központosítottá vált, minden lényegi döntés a miniszterelnökséghez került. Orbánék eddigi ténykedését látva aligha számíthatunk arra, hogy a helyzet javulni fog, és a jövőben nem a gazdasági hátországuk és befolyásuk erősítése lesz a fő rendező elv.