Véresen komolyan veszik a verset – Egy hajdúböszörményi zöldségesből lett közhasznú költő missziója
– Tízéves korom óta írok verseket, de csak középiskolásként szedtem össze annyira a bátorságomat, hogy néhányat megmutassak közülük az egyik tanáromnak – mondja Áfra János költő. – Annak, akit sokra tartottam, akiben megbíztam. Beleolvasott a versekbe, aztán percekig sírva röhögött. Utólag egyáltalán nem csodálkozom ezen: az akkori verseimet még Balassi-strófákban, régies nyelvezettel írtam. Odáig csak olyan irodalommal találkoztam, ami a tankönyvekben szerepelt, azt hittem, így kell írnia minden költőnek. Sokkolt az eset, másfél évig egy sort sem írtam le. Másfelől viszont elindított egy új úton, onnantól tudatosan próbáltam megismerni a kortárs magyar költészetet: naponta bejártam a könyvtárba, elolvastam a folyóiratokat, a frissen megjelent köteteket. Mennyivel könnyebben ment volna az útkeresés, ha már akkor is lett volna ifjúsági írótábor Hajdúböszörményben.
De akkor még nem volt. Most viszont már van, ezen a nyáron tartották meg hetedik alkalommal. Áfra János mindegyiken részt vett, igaz, nem diákként, hanem kurzusvezető tanárként. Számára ez hazai pálya, itt született a hajdúsági kisvárosban. Övé az egyik legnépszerűbb szeminárium, ami nem meglepő, hisz ő a harmincas költőgeneráció egyik legismertebb alakja, számos irodalmi díj nyertese, a KULTer.hu alapító-főszerkesztője, az Alföld szépirodalmi szerkesztője.
Nyolcan ülnek az asztal körül, jórészt középiskolások, ez a délelőtti kurzus. Egyikőjük kezében gitár, a többiek előtt papírlapok, füzetek, tele versekkel. A foglalkozás elején igazi nagyágyúkat vesznek górcső alá, most éppen Kovács András Ferenc sorait ízlelgetik. „Gallyát töröm csak, mert a töve vén: / nem dönthető a korhadt líra fája – / vak föld alá nő visszás koronája, / s a szó a szájban senki: jövevény.” (József Attila szonettje)
![](/data/articles/153/1533/article-153320/DSC_9913_fit_800x10000.jpg?key=6e8f057478dfc4a3da4fb5acaca276e7)
Áfra János vezeti a szeánszot, szavanként, képenként veszik sorra az értelmezési lehetőségeket. Aztán mindenki megmerevedik, tapintani lehet a feszültséget – jönnek a saját versek. Úgy tűnik, Áfrában nem múlt el nyomtalanul a középiskoláskori megaláztatás – talán emiatt ügyel annyira a szelíd fogalmazásra, igyekszik mindenkit dicsérni, kíméletesen bírálni. Bezzeg a költőpalánták nem finomkodnak egymással, rendesen ütik-vágják a másik szövegét: „ne haragudj, de ez általános iskolás stílus”, „túl didaktikus”, „a tegnapi versed erősebb volt”, „fölöslegesek az ismétlések”.
– Pont ez a lényege az írótábornak – magyarázza a szegedi Kiss Dorottya az óra szünetében. Ő négy éve ír verseket, idén végzett grafikusként egy szakgimnáziumban. A képzőművészeti egyetemre nem vették fel, de jelentkezett pszichológiára és anglisztikára is, most a ponthúzásra vár. Hajdúböszörményben idén jár először. – Olyanokkal vagyunk itt együtt, akik véresen komolyan veszik az írást, akiknek fontos és hasznos a véleménye, akiknek a bírálatát mindenképpen érdemes megfontolni. Az építő kritikát nagyon szeretem, és én is gyakorlom másokkal szemben. Működik, mert egy nyelvet beszélünk. Persze nem olyan könnyű a másik elé odaállni egy saját verssel, korábban el sem tudtam volna képzelni, hogy idegenek belejavítsanak egy szövegembe.
Márpedig ebben a táborban nincsenek tabuk, a feladatok közé tartozik például, hogy az Alföld aktuális számában megjelent versek közül kettőnek el kell készíteni a parafrázisát. Egymás verseit még szabadabban kezelik a táborlakók, sokszor addig csűrik-csavarják az eredeti szöveget, amíg az alkotója rá sem ismer. Persze ha a vers az összmunkától jobb lesz, senki nem bánja a dolgot. Az ötnapos táborban tíz szemináriumvezető irányításával folynak az írókurzusok, egy-egy csoportban hét-tíz fiatal kap helyet. Ők választhatják ki, hogy melyik költőtanárral akarnak együtt dolgozni, akad olyan táborozó, aki már negyedszer van itt, minden alkalommal más oktatóhoz iratkozott be.
![](/data/articles/153/1533/article-153320/DSC_9803.jpg)
Akárkit kérdezünk is, hogy miért ír verseket, nagyjából mindenki ugyanazt feleli: belső késztetésből. Senki nem számol azzal, hogy felnőttként meg tudna élni a szépirodalomból, viszont szinte mindenki bizakodik abban, hogy az írótáborban szerzett ismeretségek-kapcsolatok révén megnyílhat előtte valamelyik irodalmi folyóirat kapuja. Ez nem is alaptalan remény, hiszen a kurzusvezető költők-írók – Áfra János mellett például Babiczky Tibor, Kemény István, Berta Zsolt, Vörös István, Deres Kornélia – közül többen is szerkesztőként dolgoznak különböző irodalmi lapoknál, segítségükkel könnyebb bekerülni a kortárs irodalom vérkeringésébe.
– Rengeteg példa van rá, hogy először a hajdúböszörményi írótáborban tűntek fel olyan fiatal költők – Juhász Tibor, Weeber Luca Borbála, Papp Gréta, Szűcs Noémi –, akik később rendszeres publikálási lehetőséghez jutottak a legnívósabb folyóiratokban – mondja Papp-Für János költő, az írótábor ötletgazdája, fő szervezője, mindenese. Szerinte az igazi tehetséget egyetlen strófa alapján ki lehet szúrni. – Nincs nagyobb élmény annál, mint a kamasz költők között rábukkanni egy-egy csiszolatlan gyémántra. Egy friss, egyéni hangra. A világon elsőként olvasod a versét, és beleborzongasz, hogy néhány éven belül ő lehet a magyar irodalom egyik sztárja.
De lehet-e okítani a vers- és prózaírást? – kérdezzük Papp-Für Jánostól. Szerinte azt nem lehet tanítani, hogy miként írjon valaki jól, de azt igen, hogy hogyan ne írjon rosszul. Fel kell hívni a figyelmet a szöveg gyengeségeire, a közhelyekre, a képzavarokra, a patetikus stílus nevetségességére.
– Ha valaki abszolút tehetségtelen, nem szabad áltatni, finoman és humánusan ugyan, de muszáj szembesíteni a helyzettel. Jobb megelőzni azt a durva kritikát, amit egy irodalmi szerkesztőtől kapna, ha beküldené a versét egy folyóirathoz – mondja Papp-Für János.
Ő egyébként akkor sem vett volna részt középiskolásként a hajdúböszörményi írótáborban, ha az már létezett volna a kilencvenes évek elején. Akkortájt ugyanis egészségügyi szakközépiskolába járt Debrecenben, és még nem foglalkozott írással. Inkább zenélt. Autodidakta módon tanult gitározni, ami elég is lett volna egy rockbandában, de a környezetében hamar kiszúrták, hogy tehetsége is van a hangszeres muzsikához. Úgyhogy nem is lett belőle szakápoló, az érettségi után beiratkozott a nyíregyházi Bartók Béla Zeneművészeti Konzervatórium klasszikus gitár–művészettörténet szakára. Aztán mégsem lett zenész. Pontosabban ma is játszik egy bandában, ő a kortárs költők verseit feldolgozó Másik Oldal nevű formáció gitárosa, de a zenélés megmaradt hobbinak.
Az életpálya kacskaringói közül érdemes megemlíteni, hogy amikor letelepedett Hajdúböszörményben, tíz évig vitt egy zöldség-gyümölcs kereskedést. Ekkor kezdett verseket írni. Hajnali fél háromkor kelt, indult a debreceni nagybani piacra, dolgozott estig, utána elmerült az írásban. Veleszületett szívbetegsége miatt azonban fel kellett adnia a túlhajszolt életformát, és amikor segítséget kért az önkormányzattól, felajánlottak neki egy beszédírói állást. Nem vettek zsákbamacskát a helyi zöldségessel, akkor már a környéken mindenki tudta, hogy Papp-Für János verseket ír. Ráadásul jókat, 2002 óta folyamatosan jelennek meg művei az irodalmi lapokban, hét kötetét adták ki, számos pályázaton szerepelt sikeresen. Jelenleg is a városházán dolgozik, csak most már közhasznú munkásként, elsősorban kulturális rendezvények szervezése tartozik a feladatai közé.
![](/data/articles/153/1533/article-153320/DSC_9819_fit_800x10000.jpg?key=61ad23f43306b22b1701e790f797de99)
Az írótábor létrehozását megelőzte a Kertész László Hajdúsági Irodalmi Kör megalakítása. Kertész Lászlót Hajdúböszörményben és a környékén mindenki ismerte. A tragikusan fiatalon elhunyt költő, tanár ikonikus alakja volt a városnak, emlékét gondosan ápolják. Papp-Für János az irodalmi kör létrehozásával Kertész egykori szerepét akarta újjáéleszteni: mentora szeretett volna lenni a környék legtehetségesebb fiatal íróinak-költőinek. Mint mondja, az írótábor legfőbb célja a kapcsolatok kiépítése az irodalmi elit és a feltörekvő generációk legígéretesebb képviselői között. 2012-ben még nem volt könnyű támogatókat találnia az ötletéhez, az idei, hetedik találkozóra viszont – hivatkozva az eddigi sikerekre – már egyszerűbb volt előteremteni a rendezvény 5,5 milliós költségét. Papp-Für nyolc-tíz helyről kalapozza össze a pénzt, a legtöbb segítség a város önkormányzatától érkezik. A fiatal írók az ország bármely tájáról jelentkezhetnek, de az évek során úgy alakult, hogy hajdúsági városokból és határon túli középiskolákból jönnek a legtöbben. A táborozók 70 százalékának nem kell fizetnie a részvételért, a hátrányos helyzetű diákok kiadásait a közhasznú egyesületként működő irodalmi kör állja.
A tábor egyszerre jelent kemény munkát és szórakozást. A délelőtti és délutáni szemináriumok után esténként könyvbemutatókkal és koncertekkel lazítanak a fiatalok. Az utolsó napon mindegyik csoport tart egy performance-ot, ahol kreatív módon mutatják be a többieknek, mire jutottak a táborban a saját alkotásaikkal. A szemináriumvezetők javaslatára megnevezik a csoportok legjobbjait, illetve megválasztják a két nagydíjast: a tábor legjobb prózaíróját és költőjét. Ők automatikusan publikálási lehetőséget kapnak meghatározott folyóiratokban.
Az nem kérdés, hogy jövőre is lesz hajdúböszörményi írótábor, mondja Papp-Für János. Már nem is ezen jár az agya, hanem az őszi teendőin. Az új tanévben is szeretné folytatni a rendhagyó irodalomóráit, amelyekkel évek óta járja az országot: tanulásban akadályozott és értelmi fogyatékos gyerekekhez próbálja közel hozni az irodalmi szövegeket. Mert a missziókból sosem elég.