Szélhámos fivérek

2009. november 14., 16:09

Már a szélhámosság sem a régi. Igaz, kurta emlékezetünkből tán ki is esett, mennyire el voltunk kényeztetve, mi, európaiak nívós szélhámosokkal. Alexandre Dumas-tól Thomas Mann Felix Krulljáig és tovább.

Ez az amerikai fivérek által előadott átveréssorozat – gyenge utánzat. Ahhoz, hogy szórakoztatva legyünk általa, jócskán lejjebb kell eresztenünk az igényszintünket. Az ígéretesen induló történet negyedóra múlva kifullad, s azután a rejtvényfejtés, a csoportkonfliktus, a melodráma, a vígjáték, a kalandfilm és a spekuláció rengetegében veszít utat újra és újra. Pedig igyekszik, sőt néhol éppen az az érzés zavar, hogy „túl van igyekezve” a dolog.


És még azt is írják róla, hogy road movie lenne! Holott ezt a marketingötletet nem lehet igazolni egy-két forgatási helyszínnel, sem azzal, hogy azt mondjuk: „Most meg már Mexikóban vagyunk.” Mert nem vagyunk! A road movie olyan film, amelynek nem helyszíne, hanem témája az ÚT. Olyan drámai eleme a történetnek, amely alakítja a szereplők sorsát, beleszól abba. Minősége nem jön létre azáltal, hogy kijelentjük (vagy kiírjuk a vászonra): hipp-hopp, most meg itt vagyunk, meg ott.

Lényegében egy korán kifáradt, elnyújtott, kevés érdeklődést csiholó történetet láttunk, amelyből hiányzott az élő humor, a szélhámosok bámulatos nagyvonalúsága, meggyőző ereje, az efféle sikerek cinikus élvezete, a nézők fölényérzetének vagy legalább beavatottságérzetének minden lehetősége. Itt ugyanis semmi nem komoly, minden csak átverés, nem is volt érdemes mérlegelni bármely epizód értékeit vagy következményeit, hiszen a következő snittből már kiderült: szélhámosok játszanak velünk.

Ők szórakoztak. Legalább ők.

(Írta és rendezte: Ryan Johnson. Főbb szerepekben Adrien Brody, Mark Ruffalo, Rachel Weisz.)

Történelmi időutazásra hívjuk mindazokat, akik hisznek a zene világformáló erejében. Augusztus 21-én, Budapesten a Budai Vár – Szentháromság térnél olyan este bontakozik ki, ahol nem márványból vagy bronzból, hanem hangjegyekből és érzelmekből épül emlékmű. Egy este, ahol a múlt emlékei és a jelen dallamai egyetlen lélegzetbe olvadnak össze, és minden hang, minden akkord a szabadság iránti örök, olthatatlan vágyat zengi – egyszerre emlékezve és a jövőbe mutatva, ahol a zene válik a közös üggyé. Egy teljes zenei életpálya emelkedik diadalívként a közönség elé. A világhírű zeneszerző, szövegíró, producer és előadóművész, Leslie Mandoki visszatér Budapestre legendás formációjával, a Mandoki Soulmates-szel, hogy közösen írják tovább a szabadság zenéjének történetét. Az est méltó jelmondata: 50 év szabadságvágy, mely Leslie életútjának hitvallása.