Salamon András: Óriási piac nyílik meg Magyarországon a filmiparban
Magyarországon elsőként, angolszász mintára működő filmszínész-iskola nyitotta meg kapuit szeptemberben. Állítják, az első végzős évfolyam tudása feltűnő lesz a hazai filmes piacon – amely egyébként sokkal nagyobb, mint a laikus gondolná. Az iskola módszeréről és céljairól Salamon András Balázs Béla-díjas filmrendezővel, a Go To Casting! igazgatójával beszélgettünk.
„Egyre többen fedezik fel Magyarországot forgatási-, gyártási helyszínnek. Egyszerre kell gondolnunk a magyar filmekre, a magyar készítésű és jó minőségű televíziós sorozatokra – itt kiemelten az HBO-t említeném. Ugyanakkor egyre gyakrabban jelennek meg azok a nagy európai és amerikai produkciók, amelyek itt már nem csak azt a gyártási szolgáltatást veszik igénybe, mint régebben – például világosítókat, szállítást –, hanem egyre többen, évente több százan kerülnek be ilyen produkciókba mint színészek. Nem sokan tudják, de egy óriási piac nyílik most meg – mondta Salamon András a 168 Óra Online-nak.
A hat féléves, akkreditált, professzionális filmszínész mesterséget oktató iskolát a nyugaton jól ismert screen actor's school-ok mintájára hozták létre – a tengerentúlon ennek több évtizedes hagyománya van. Az iskolák ott egymással versengenek.
Salamon szerint több olyan tényező is van, amivel dolgozni kell azoknak, akik a színészmesterségben látják a jövőjüket. Az egyik a nyelvtudás: minél biztosabb valakinek az angoltudása, annál nagyobb az illető esélye, hogy komolyabb szerepet kaphat egy nemzetközi produkcióban. „A másik – és ezért jöttünk mi létre – a filmszínész mesterségnek az elsajátítása, ami Amerikában, Angliában ismert, több évtizede létező komplex és speciális tudás” – fogalmazott.
Nem csak arról van szó, amit mindenki tud, hogy a filmen – a színházhoz képest - „kicsiben” kell játszani, mert más dolgokon múlik a hitelesség. A filmszínésznek egyfelől egy töredezett és a kronológiát teljesen felborító munkamódszert kell elsajátítania, másfelől egy bonyolult technikai környezet működését kell átlátnia – a hallgatók ezért tanulnak filmkészítési ismereteket is.
„Nagyon sok olyan tehetséges színészt láttunk már, akik a filmben azért élnek át frusztrációt, mert nyomasztja őket, hogy egy teljesen más munkakultúrába csöppennek. Nem az történik, mint a színházban, hogy hat héten át egy dologra koncentrálva, intenzíven próbálnak. Előfordulhat, hogy a szereplőválogatás után valakit másnap belöknek a kamera elé és onnantól végig remekül kell teljesítenie.”
A Magyarországon úttörő módszertan mellett a Go To Casting iskola más előnyöket is tud ajánlani a növendékeinek.
„A fiatalok, akik nálunk tanulnak, az első pillanattól kezdve bekerülnek a professzionális filmgyártás hazai- és nemzetközi hálózatába – mondja Salamon. – Együttműködünk azokkal az ügynökségekkel, akik a mi tapasztalatunk szerint a legsikeresebbek és csakis igényes produkciókban dolgoznak. Nem ígérünk munkát, de biztosítjuk a munkához jutás lehetőségét, folyamatosan – szinte kötelező jelleggel – küldjük szereplőválogatásokra a diákjainkat.”
A magas szintű oktatásra az elismert szakemberekből álló tanári kar jelent garanciát. A diákok olyan színészektől tanulhatnak, mint Pokorny Lia, Kamarás Iván és Hámori Gabriella. Az impozáns névsor tovább is folytatható, hiszen dramaturgiát Kornis Mihály, beszédtechnikát Wacha Imre, hatáselemzést Incze Ágnes, hangképzést Keszei Bori, mozgást Lipka Péter tanít.
Az iskolába jelenleg négy-ötszörös a túljelentkezés. A többlépcsős felvételi során arról is faggatják a jelentkezőt, mennyire gondolta komolyan azt, hogy filmszínész akar lenni – végtére is teljes embert kíván a mesterség. Az első évfolyam 14 fős lesz, és a ha sikeresnek bizonyul, jövő év január-február táján elindul egy keresztféléves osztály is.
Salamon András magabiztos: „Ha elképzeljük három év múlva az ideális hallgatót, aki tőlünk kikerülve elsajátította ezeket az ismereteket, akkor – ezt tanártársaimmal együtt így gondoljuk – mindenki számára feltűnő lesz, ha ezzel a tudással, profizmussal és a megerősített képességeivel felvértezve jelenik meg egy castingon.”