Richárd játszik

York napsütése megvan, a gazember nincsen: az ifjabb Vidnyánszky Attila által rendezett előadás szövegét a színlap szerint az egyébként Hastingset is játszó Vecsei Miklós írta vagy fordította (Vas István fordítása elégszer visszaköszön ahhoz, hogy kiírják a nevét a színlapra; kár, hogy nem teszik), és Richárd azt határozza el, hogy játszani fog.

2016. augusztus 9., 15:52

Ettől persze még gazember. Mindjárt Richárd, egy percig sem Gloster; esetleg Ricsi vagy Ricsard, angolosan. Trill Zsolt alsógatyában érkezik a színpadra, pontosabban a színpadra állított jókora emelvényre, amely felett ott lóg a világító fémkorona, sokak vágyott játékszere, a játékban a cél. Felöltözik, fehér színű műpúpját kézzel illeszti a hátára, de csak néha, olyankor sántít is kicsit, de ez is csak játék, akárcsak a mikroport, amelybe a magának és nekünk szánt gondolatait mondja.

A sok leendő halott, a szolgaszemélyzet és a mellékszereplők afféle fekete ruhás kórust képeznek; táncolnak, rohangálnak és ugrálnak, ők a sodrás és az atmoszféra, és csak nagy néha válik ki közülük egy-egy figura, Buckingham, Hastings, a többiek az egyformaságra játszanak rá, vagy a rendező gyúrja arctalan tömeggé őket.

Shakespeare egyik főműve a III. Richárd, minden korban és minden társadalmi környezetben perzselően aktuális, mert mindig mindenhol akad valaki, aki régi sértettségét, személyes frusztrációját növeszti hatalmi mámorrá – és akkor jaj nekünk, ez is mindenhol így van. Akkor is, ha a zsarnok szükségszerű bukásában rejlik némi vigasz...

Ifj. Vidnyánszky Attila és Vecsei Miklós a játékosságra – ámbátor kegyetlen játékosságra – kihegyezve olvasta „szorosan” a darabot, kidobta könnyű kézzel, ami nem illett ebbe az értelmezésbe, de a történet mégiscsak elnyerte a maga méltó súlyát. Kamaradráma lett belőle, és ez elsősorban annak a néhány erős alakításnak köszönhető, amely a viszonyokat megszabja és tragikus intonációba helyezi a királyjátékot.
Elsősorban Trill Zsolt rántja oly szorosan magára ezt a „Ricsit”, hogy még a szokásos gyerekes, könnyített intonációja, könnyed, hozzánk beszélő közvetlensége is erőt sugároz: ez a fickó nemcsak elszánt és makacs, hanem dacos is, egy percig sem felejti sérelmeit. Elsőként gyorsan végez Györggyel, aztán – színész a színészben – alakoskodással elcsábítja az apósa (és nem férje, mint itt mondják, de hát nem is érdekes ez) holttestét kísérő Annát; végig reflektált, mutatja, hogy játszik, mi nem hinnénk neki, de elhisszük, hogy Anna hisz. Trokán Nóra Annája szépen bejárja a jókora ívet a heves gyűlölettől az elbizonytalanodáson át a behódolásig; amikor Richárd a köpenye/szoknyája alá bújik, már az okot is látjuk...

Edwárd már nehezebb ügylet (noha könnyebbség, hogy haldoklik): Hegedűs D. Géza – aki több szerepben is feltűnik – Edwárdja halála előtt országos békét hirdet, és erővel, tekintéllyel egymás nyakába borogatja az ellenfeleket. Evidens üzenete van a szónoklatának – de nem érdemes azon töprengenünk, vajon ez a „felejtsünk el minden régi sérelmet és szeressük egymást” filozófia vajon nem a lehető legkárosabb-e, amennyiben melegágya minden régi hiba és tévedés újjászületésének –, mert látva látjuk, hogy a parancsra végrehajtott békülések fabatkát sem érnek. Látja ezt Richárd is, sőt: Hegedűs D. Géza ismét remekbe szabott, apró gesztusokból és robusztus jelzésekből épített alakítása azt üzeni, hogy ő is a felszín alá lát.

És Edwárd felesége, Erzsébet, a trónörökös(ök) anyja is. Õt Eszenyi Enikő játssza, parádés formában. Nem tud olyan némán állni a jókora kavarodásban, üvöltözésben, hogy ne az ő ide-oda kapkodó tekintetét nézzük, amely egyszerre látja a múltat, Richárd valódi jellemét és az abból fakadó, számára keserű jövőt. Igazi csúcsjelenet, ahogy ez a még mindig „nagyon nő” asszony egy forró csók kíséretében Richárdnak adja a lányát, tudván tudva, hogy minden elveszett.

Igaz, Edwárd trónörökös fia – alaposan kitömött, szemüveges, Oxfordból hazacipelt, erőszakos alak – úgy alkalmatlan bármire, kivált a koronára, ahogy van. Richárd ezt is látja – alaposan a kezére, pontosabban játékos ambícióira játszik a valóság.

És amikor már publikus, hogy király akar lenni, két hű szolgája, Buckingham (Dóra Béla) és Catesby (Patkós Márton) segítségével kampányol; kialakítják a nyerő image-t, a bibliás-szenteskedő szerény embert, aki maga duruzsolja, hogy „nem vagyok a trónra való”; ő persze nem gondolja ezt komolyan, de mi biztosak vagyunk benne, hogy így van. Körbe is jár a sorszéleken egy-két mikrofon, megkérdezik a közönséget – többen nem akarják, mint ahányan igen, de ilyen is van, meg olyan is.

Hastings, az örökös koronázó persze már sehol, Richárdot az emelvény platójával együtt fölemelik a világító koronához: megvan a cél. A játéktér fölött, a várfokon időnként kísértetiesen végigvonul Margit, a nagyasszony, akinek korábbi átkát – Szűcs Nelli súlyosan és emlékezetesen veri Richárd fejébe – egy percre sem feledjük, sem mi, sem Richárd, pedig hessegeti alaposan magától az emlékét. Egy oszlop tetején kapaszkodva „királykodik”; Trill itt már a félelmet és a gyanakvást a könnyed játékosság fölé emeli. Bérgyilkost hívat: Tyrell alakjában ismét Hegedűs D. Géza bukkan fel, micsoda frappáns kabinetalakítás ez is, bőrkabát, lazaság, öntudatos magabiztosság. Így hajítja le a várfokról Edwárd két fiát – nincs több rivális. Csak Buckingham sokall be, mint tudjuk; elmenekül, hadsereget toboroz, ez lesz Richárd végzete, szóval nem ellenség, hanem a legközelebbi bizalmas végez majd vele.

Van ugyan csatajelenet – Richárd az emelvényen állva veri, löki, rúgja le a rátörő fekete sereget –, de inkább homokozói verekedés ez; és van „országomat egy lóért”, de ló sem kell ide. Nincs kísértetjárás („ess kétségbe, pusztulj”), hiszen ezt a fickót nem gyötrik lázas álmok, egyszerűen csak veszít a játék végén. Aztán imádság szól a hangszóróból – de ez már tényleg lényegtelen.

Érdekes, izgalmas előadás lett ez a III. Richárd, amelyet az említett nagy szerepformálások – Trill Zsolté, Hegedűs D. Gézáé, Eszenyi Enikőé, Szűcs Nellié, Trokán Nóráé – tesznek emlékezetessé. Kár, hogy az őket környező, egyformára gyúrt figurák tömege sem nem súlyos, sem nem markáns: itt a tömeg, a nép, a lojálisok és a neheztelők egyszerűen nincsenek, csak látványos táncjelenetek, pontos és heves mozgások, meg Kovács Adrián hatásos zenéje, nagyjából-egészéből leválva Richárd drámájáról.

Ha kamarajáték, hát az: Trill Zsolt rulez.

Szinte elképzelhetetlen a karácsony Reszkessetek betörők nélkül. A filmet ugyanis bár már unalomig játszottak a televíziócsatornák, az alkotás még mindig sokakat odaszegez a képernyők elé. Ám mielőtt idén bárki leülne megnézni, jobb ha megismer pár tényt a filmről, amit eddig biztosan nem tudott.

A könyv klasszikus karácsonyi ajándék, nincs is jobb, mint bekuckózni egy hideg, ködös, téli napon, és olvasni egy bögre forró kakaó vagy tea mellett. Ebben az összeállításban olyan könyveket ajánlunk, amelyek biztos sikert aratnak a fa alatt.