Retusálás nélkül

A fotóművész tizenöt évvel ezelőtt indult el a Szentföldre fényképezni, s idén harmincadjára tér oda vissza. Műfajában rekorder a honi fotográfusok között. Munkássága mégsem ezért fontos. Kamerájával az egymás mellett élő ortodox zsidó, keresztény, muzulmán kultúrák közös gyökereit tárja fel páratlan mélységben. Zárt vallási közösségek mindennapjait mutatja be szociológiai hűséggel. S noha képeit Tel Avivtól Rómáig kiállították, új albumai itthon még megjelenésre várnak.

2015. július 13., 14:24

Benda Iván pályája rendhagyó: zenésznek készült, mielőtt fotós lett. Képeinek gyakori szereplői mélyen hívő emberek, bár ő maga sosem volt vallásos.

Budapesten született 1949-ben; édesapja filmgyári díszlettervező volt, ő készítette a Valahol Európában díszleteit is. ’63-ban meghalt. Ivánt és nővérét édesanyjuk egyedül nevelte tovább.

Iván tizenhárom évesen véletlenül tudta meg, hogy zsidó. Egyszer tanítás után otthon zsidózó rigmusokba kezdett. „Hol hallottad ezt?” – szólt rá az édesanyja. „Hát az iskolában.” „De hiszen te is zsidó vagy.” Iván döbbenten nézett anyjára. Nem merte faggatni az elhallgatott múltról. Szülei a háború alatt házasodtak össze, kikeresztelkedtek, megszületett első gyerekük. A németek bevonulása után keresztény családok bújtatták, segítették őket. Nekik köszönhették, hogy életben maradtak.

A felszabadulást követően a férfi belépett a kommunista pártba a feleségével együtt. Mint annyi túlélő zsidó, ők is azt remélték: az új világban többé nem számít a származás, megszűnik a diszkrimináció.

De az ifjú Benda Ivánt akkoriban az efféle dolgok még nem érdekelték. A zene volt a mindene. Énekelni, gitározni, dobolni tanult, a Magyar Néphadsereg Művészegyüttesének szólóénekese lett, az Országos Rendező Iroda koncertjein Máté Péterrel lépett fel. Közben saját dzsesszegyüttest alapított. Külföldre mentek dolgozni, észak- és nyugat-európai klubokban játszottak. Legalább volt miből támogatnia a családját.

Egy lengyel turné után, 1977-ben Iván új életet akart kezdeni. Úgy érezte, nincs elég tehetsége a zenéléshez. Nem érdemes mindent feláldozni érte. Különben hivatásos fényképész is volt, érettségi után fotósiskolát végzett. Miután visszajött Magyarországra, újra fölfedezte régi-új mesterségét.

A hetvenes években, a puhuló diktatúrában egyre szabadabban, retusálás nélkül lehetett bemutatni a társadalmi valóságot. Iván mégsem akart újsághoz beállni. Létrehozta saját fotós műhelyét. Azon kevés művészek egyike, akik már a Kádár-rendszerben megteremtették saját függetlenségüket.

Sajtófotósnak amúgy is alkalmatlan lett volna. Merengő, szemlélődő alkat, a „napi aktualitások” mögötti időtlenséget kutatta mindig is. Egykor a vidéket járta, falusi emberek mindennapjait fényképezte, erdőket, tanyákat. A hetvenes évekről megjelent fotóalbumában már érződnek a képeket átszövő zsidó-keresztény szellemi gyökerek. Martin Buber, Nietzsche, Hamvas Béla soraival kíséri a gyönyörű fekete-fehér fotókat.

Később a színházi fotózással új korszak kezdődött a pályáján. A győri Kisfaludy Színház és a Győri Balett állandó fotósa lett. Majd 1993-tól a Budapest Kongresszusi Központ programjainak fotográfusa is. Többek közt Solti Györgyöt, Yehudi Menuhint, Isaac Sternt fényképezte. A fotográfia is muzikális műfaj: összhang, harmónia, ritmus nélkül nincs jó kép.

Amikor egyszer Menuhin koncertezett a kongresszusi palotában, Benda benyitott az öltözőjébe. A hegedűművész az ágyon pihent behunyt szemmel, nem vette észre a látogatót. A zeneóriás elgyötört kicsi öregembernek tűnt. Ilyen lesipuskás fotóért vagyonokat fizetnének világmagazinok. De Iván nem fotózott.

Máskor a győri színház próbáján egyik híres színésznőnket fényképezte. A fotón közelről látszottak elnehezült, visszeres lábai. Benda sosem tette közzé a képet. Számára a fotográfia etikus hivatás. A fotós nem tolakodhat, nem lehet hatásvadász. Képein egyetlen rút, visszataszító alak sincs. Az emberközelség megszépíti őket.

Ötvenéves volt, amikor úgy érezte, új utakra kellene indulnia. S noha nem volt hívő, egyre inkább a vallási kérdések izgatták: miért van ennyi vallási előítélet és háború a világban? A szeretet nevében miért szítanak idegengyűlöletet? Úgy gondolta, elutazik a Szentföldre felfedezni az emberiség kultúrájának ősi forrásait. Jeruzsálem óvárosában még ma is egymás mellett élnek ortodox zsidó, keresztény, muzulmán közösségek. Barátai óvták: Izrael nem magányos vándornak való. De ő hajthatatlan volt.

Benda 2000-ben megérkezett Izraelbe. Angolul nem tudott, a helyiek nyelvét sem beszélte. Egyik magyar ismerősénél szállt meg Tel Avivban. Autót bérelt, hogy eljusson Jeruzsálembe. Épp a keresztény húsvét és a zsidó pészah zajlott. Iván az ősi falak között járva nézte a bibliai forgatagot. Tudta, a hívők nem szeretik, ha fotózzák őket: sokáig elő sem vette a gépét. A haszid kerületekből átsétált a muzulmán mecsetekhez, majd végigment Jézus keresztútján a Golgotáig. A Szent Sír-bazilikánál koptok, szírek, görög ortodoxok, római katolikusok, örmények miséztek egyszerre. A bábeli nyelvzavarban ugyanarról szólt a fohász. Iván úgy érezte, mintha az emberiség több ezer éves színpada forogna körülötte. Az extázist képeken is sikerült megörökítenie.

Ezután évente többször is visszatért a Szentföldre. A látszólag zárkózott vallási közösségek megnyíltak előtte. Tán megértették: kamerájával nem a titkaik közt akar kutakodni. Olyan helyekre is beengedték, ahová másokat nem. Például az ultraortodox zsidónegyedbe. Az egyik haszid az otthonába is behívta: nyolc gyerekkel laktak az egyszobás lakásban. De a közösség ereje a legszegényebbeket is kárpótolja.

Egyszer egy öreg ortodox zsidót akart lefotózni. Amikor elővette a fényképezőgépét, haszid fiatalok vették körül. Kérdezték: honnan jött? Iván magyarázta: Magyarországról. „Kokas, kokas!” – kiáltozták a fiúk. A fotós értette, énekelni kezdett: „Szól a kakas már, majd megvirrad már.” Ez volt állítólag a nagykállói csodarabbi kedvence is. Egyre többen gyűltek a fotográfus köré. Őseik Magyarországról származhattak, az unokák nagyapáiktól hallhatták a dalt.

Benda képein mintha az lenne a legfontosabb, ami nem látható. A múlt és a jövő idősíkjait sűríti minden megörökített pillanatba.

Az ősi közösségek békében élnek egymás mellett – ezzel is bizonyítva: ha a politika nem gerjesztené a gyűlöletet, a vallási sokszínűség legfőbb gazdagságunk lehetne.

Benda Iván Élő Jeruzsálem címmel könyvet adott ki 2004-ben; képeit Tel Avivtól Rómáig kiállították, nagy sikerrel. Négy éve elkészítette új albumának agyagát: az Önkéntes zsidó gettók népe kötetéhez Heller Ágnes írt szövegeket. A könyv azokról szól, akik a szekuláris világ elől elzárva önkéntes száműzetésben élnek a Szentföldön. A kötet kiadóra még nem talált. Pedig aki ezeket a képeket megnézi, nem a bibliai népek „rezervátumaihoz” jut közelebb. Hanem saját lelki békéjéhez.

A fotográfus művei azt üzenik: különbözőségeink ellenére is egyek vagyunk.