Porcelánmotorok

Kungl György tatai kamarakiállítása (a vármúzeum emeletén) egyik hangsúlyos témaként a motorizációt emeli művei témájává (Red Baron-sorozat). „Munkáim anyagukat tekintve kerámiák, szándékuk szerint szobrok. Tehát kerámiaszobrok. Nem használom a szobrászat megszokott agresszív anyagait: a követ, a betont, a vasat, az acélt” – írja magáról Kungl György egyhelyütt.

2014. július 22., 09:00

Ha jól látom, Nádas kollega ezen a héten valamely motorügyi munkáról értekezik. S bár az egybeesés véletlen, keltsük azért a szerkesztettség benyomását, ha már így esett. Tény, hogy Kungl György tatai kamarakiállítása (a vármúzeum emeletén) egyik hangsúlyos témaként a motorizációt emeli művei témájává (Red Baron-sorozat), noha ebből talán nem kellene messzemenő következtetést levonnunk: egy ilyen egytermes tárlat esetében, amikor alig több mint tucatnyi művet tud bemutatni az alkotó, inkább a véletlen meg a kényszerűség alakítja az arányokat, mint a tudatosság.


„Munkáim anyagukat tekintve kerámiák, szándékuk szerint szobrok. Tehát kerámiaszobrok. Nem használom a szobrászat megszokott agresszív anyagait: a követ, a betont, a vasat, az acélt” – írja magáról Kungl György egyhelyütt, máshol meg ezt: „Szobraim az elérhető legfinomabb, legnemesebb porcelánból készülnek. Az anyag a koncepció szerves része Ez az anyag a mintázás stádiumában képlékeny, engedelmes (...) a mű végső állapotában (...) megmásíthatatlan, ugyanakkor esendően törékeny.” Kungl itt világossá teszi, hogy éppen ezért az ellentmondásért, ezért a termékeny feszültségért választja ezt az anyagot, hogy aztán – ezt már mi tesszük hozzá – az ábrázolással rátegyen még egy lapáttal. Akár a bevezetőben említett épület-, jármű- és emberegyütteseket tekintjük, akár különös állatfiguráit (amelyek valahol a majom, a mókus és a macska között helyezkednek el, mégis nagyon emberiek), mindig azt kell tapasztalnunk, hogy a játékos könnyedség és a filozófiai mélység találkozik ezekben a groteszk művekben, amit az anyag könnyedsége és szilárdsága, törékenysége és merevsége csak kiemel, aláhúz. Néha könnyed slágerek hallatszanak ezekből a porcelánokból, néha veretes filozófiai traktátusok – vagy inkább a kettő együtt, elválaszthatatlanul. Szobrait nézve sosem tudjuk eldönteni, komolyan kell-e vennünk, amit látunk, vagy sem.

A jó válasz persze az is-is.

Jolsvai András

A könyv klasszikus karácsonyi ajándék, nincs is jobb, mint bekuckózni egy hideg, ködös, téli napon, és olvasni egy bögre forró kakaó vagy tea mellett. Ebben az összeállításban olyan könyveket ajánlunk, amelyek biztos sikert aratnak a fa alatt.