Péczely Dóra: János-áldás

2019. június 6., 14:30

Szerző:

Még kölyökkutyakorunkban, ha voltunk mi együtt azok egyáltalán, szóval valamikor a kilencvenes években egyszer csámborogtunk Pesten, és én be akartam ülni valahova. Ő azt mondta, nem, mert megy dolgozni. Akkoriban ez a szó nekem nagyjából azt jelentette, hogy pultosnak lenni a Liszt Ferenc téren, vagy bébiszitterkedni, esetleg kérdezőbiztosként vegzálni a Művész mozi várakozó közönségét az előtérben. Nyilvánvalóan teljesen értetlenül néztem rá, mert folytatta:

Fotó: Riskó Gáspár

– Írni.

Ezt már értettem, elköszöntünk. Felültem egy villamosra, és bár addig sem volt szemernyi kétségem sem afelől, kivel koptatom a kocsmák pultját, arra csak abban a pillanatban jöttem rá, kivel fogom a későbbiekben. Térey János költő volt, már amikor megismertem, de akkortól tudtam, hogy komoly életművet alkotó Költő lesz. A művészi tudatosságot ilyen közelről nem tapasztaltam, nem ismertem még, de azóta tudom, hogy e nélkül az elszántsággal megtámogatott szorgalom nélkül nincs nagy művész, nincs nagy művészet, nincs nagyszabás.

A versei az első pillanattól kezdve Térey-versek voltak, megvolt a hang, a költői pozíció, a nyelv és a témák is hamar. Megszállottan és folyamatosan olvasott és írt, járt színházba, nézte és látta a várost, és közben uszályként húzta maga után, amit otthonról, Debrecenből hozott. Bár sokat röhögtünk azon a szón, mint a kritikák gyakori vendégén, hogy „tűpontos”, ha valaki költészetére nyugodtan lehetne használni ezt a jelzőt, az ő volt. Ez a pontosság a költői tudáson túl az állandó, kérlelhetetlen figyelemből táplálkozott, ahogy folyamatosan a világra és benne az emberekre nézett.

Inspiratív volt vele beszélgetni, inspiratív volt vele dolgozni. A Nibelung-lakóparkkal kezdtük 2004-ben, a Protokollal zártuk a közös munkát hat évvel később. A barátság új szintre lépett: szerző és szerkesztő szövetségére. Minden szinten tudatosan dolgozott, a versek sorrendjétől kezdve a borítókon át az interjúkban adott válaszok kimunkáltságáig odafigyelt a legapróbb részletekre is.

„Az egyszeregy idő a csapda, mely / Minden letelt napot mohó gyomrába nyel.” Ez a két sor kedvenc Térey-versemből, a Fagyból való. Én mindig nagyvonalúan bántam az idővel, ő mindig tudta, mire szánja. Vigyázott rá, ismerte az értékét. Elképesztően izgalmas, kifinomult, határozott ízlése volt, akár irodalomról, akár építészetről, festészetről vagy zenéről esett szó. Magától értetődően tartotta távol magát a könnyedtől, az olcsótól, a félmegoldásoktól, a nosztalgiától, a giccstől.

Kevés embert ismerek, aki annyira a jelenben élt íróként, mint Térey János. Továbbmegyek: akinek könyvről könyvre egyre inkább a jelen volt a fő témája anélkül, hogy lazítania kellett volna a veretes nyelvezeten, vagy ne emelte volna magasabb szintre az anyagot, amelyből művei vétettek. Zseni volt, aki nemcsak magába szívta a világot, hanem újabbakat tudott alkotni belőle.

Ui. Tudom, nem bírod a pátoszt, de ezt most muszáj volt. Isten veled, Jánosom!

Sztártudósok, influenszerek és frissen megválasztott polgármesterek is összecsapnak a tizedik Brain Bar jövőfesztivál színpadán, olyan témákat vitatva meg, mint a marihuána fogyasztása vagy az eutanázia. Szeptember 26-27-én a Magyar Zene Házában 200 előadó és 120 program inspirálja az érdeklődőket arra: legyenek ők is tevékeny résztvevői a jövőjük alakításának.

Egy gúnyos dalocska vezette el őt saját zsidósága felfedezéséhez. A vallás aztán komoly szerepet játszott az életében, segítségével közelebb került önmagához és a világhoz – többek között ez derült Székely Kriszta, a budapesti Katona József Színház rendezőjéről. Réczei Tamás Dobd be magad! című műsora exkluzív módon csak a 168.hu felületén látható, ne hagyja ki!

A rendező arra vágyik, hogy a munkája valamiféle hatást keltsen, ellenkező esetben nem sok értelme van bármit csinálni. Hogy a politika a jelenlegihez hasonló szintű feszültséget kelt majd a színházban arra nem számított – többek között derült Réczei Tamás Dobd be magad! című, exkluzív módon csak a 168.hu felületén látható műsorából, melynek vendége Székely Kriszta, a budapesti Katona József Színház rendezője volt. Ne hagyja ki!

Bár édesanyja személyes ambícióját valósította meg azzal, hogy balettot tanult, ezt egyáltalán nem bánja. Hiszen rengeteg mindent tanult a tánctól, amit a szakmai pályafutása során is kiválóan képes hasznosítani. Többek között erről beszélt a Réczei Tamás vezette Dobd be magad! című műsor vendégeként Székely Kriszta, a budapesti Katona József Színház rendezője. Az aktuális epizód exkluzív módon csak a 168-on tekinthető meg, ne hagyja ki!

Székely Kriszta az első diplomáját klasszikus balett szakon szerezte, majd 2015-ben színházrendezőként végzett Székely Gábor és Bodó Viktor osztályában. A budapesti Katona József Színház rendezője kalandos életpályát tudhat maga mögött, amiről a kizárólag a 168.hu felületén látható, Dobd be magad! című műsorban beszélt részletesen. Ne hagyja ki!