Az Örökkévalók legnagyobb hibája nem az, hogy csapnivaló, hanem hogy még Marvel-filmnek is rossz

Chloe Zhao Oscar-díjas rendező csúfosan alulmaradt a szuperhősök világában.

2021. november 3., 17:57

Szerző:

Nincs könnyű dolga az újonnan mozikba kerülő Marvel-filmeknek a 2019-es Végjáték óta, ugyanis sok nézőnek az a film jelentette a tökéletes lezárást a 25 filmből álló sorozatnak. Egy ilyen, a filmtörténelemben talán példátlan katarzis után három lehetséges út állt a stúdió előtt. Egyrészt, hagyhatja az egészet a fenébe, hisz úgyis mindenki teletömte már a zsebét a filmekből befolyó bevételekből. Természetesen ez ellentétes a kapitalista filmgyártás alapelveivel, így ez a Marvelt tulajdonló Disney-nél szóba se jöhetett. A másik, hogy megpróbálják folyamatosan újrakreálni az előző filmek világát, ám ez hosszútávon baromi unalmas lenne nézői szemmel. A harmadik pedig, hogy megpróbálják szélesíteni a horizontot, új, bevállalósabb döntéseket hozva, amelybe viszont természeténél fogva kódolva van a hiba. A Marvel ez utóbbi mellett döntött, eddig elég vegyes eredményekkel.

A filmek mellett most már tudatosan építenek a sorozataikra is, amelyek közül van, ami tényleg nagyon izgalmas újításokat hozott (Loki, What if...?), de volt olyan is, aminek kapcsán joggal érezhettük azt, hogy ezt már láttuk (Sólyom és a Tél Katonája), ráadásul nem is egyszer. A filmek terén eddig leginkább csak unalmas ismételgetés jutott osztályrészül a rendezőknek, pedig látszik, hogy fogcsikorgatva próbálnak kiszenvedni valami eredetit, mint tette azt a Shang-Chi is – az erről szóló kritikánkat itt lehet elolvasni. Az Oscar-díjas rendező, Chloe Zhao (A nomádok földje) nagy igazolásnak tűnt első blikkre az univerzumba, ugyanis a művészfilmjeiről ismertté vált ázsiai rendező bőven hozhatott volna egy kis egyediséget a tömeggyártott szuperhős-mozik közé. Sajnos azonban majd minden próbálkozása besült, amelynek eredménye az lett, hogy

az Örökkévalóknál unalmasabb és felejthetőbb Marvel-mozi még nem igazán született. 
LES ETERNELS-ETERNALS (2021)
Fotó: Marvel Studios / Collection ChristopheL via AFP

A történet egészen az emberi civilizációk kezdetéig repíti vissza a nézőket, amikor is a világokat teremtő Arishem a Földre küldte az Örökkévalókat – néhány emberfeletti képességekkel bíró félistent –, hogy óvják meg az embereket a vérszomjas „deviánsoktól". Miután az eltérő képességekkel rendelkező hősökből álló csapat elpusztította a szörnyeket, igyekeztek a háttérből egyengetni az emberiség útját. Valójában tőlük származnak napjaink társadalmi berendezkedései, és technológiai újításai egyaránt. Azonban a hősök is emberi vonásokat vettek fel ittlétük alatt, ami azt eredményezte, hogy az Örökkévalók szétváltak, és a Föld különböző pontjain telepedtek le. Évszázadokkal később azonban újra össze kell állniuk, hogy megvédjék az emberiséget egy minden eddiginél hatalmasabb fenyegetéstől.

Üde újítása volt a filmnek a korábbi Marvel-filmekhez képest, hogy sokszor sikerült megütnie kifejezetten filozofikus hangokat, ami nem ragadt le a konyhafilozófia szintjén. Olyan kérdésekről kellett döntenie az Örökkévalóknak, miszerint egy társadalom – jelen esetben a Föld népének – túlélése fontosabb-e, mint hogy az univerzum egy másik pontján létrejöhessen egy új, talán fejlettebbé válni képes társadalom. Ezeket az emberi léptékkel felfoghatatlan kérdéseket pedig olyan félisteneknek kell megválaszolniuk, akik bár csillagközi léptékben gondolkodnak, ittlétük alatt mégis megszerették a földi létet, mondhatni emberré váltak. Ezt a grandiózus ötletet a Marvel-filmekben is példátlan látvány kíséri: tökéletes kosztümöket kaptak a színészek, a felvételek egyszerűen szemet gyönyörködtetőek, Ramin Djawadi (Trónok harca, Westworld) zenéje pedig tökéletesen tetézi be ezt a technológiai szempontból tényleg varázslatos filmet.

Viszont a fent említetteken kívül szinte alig tudnék pozitív dolgot mondani a filmről.
LES ETERNELS-ETERNALS (2021)
Fotó: Marvel Studios / Sophie Mutevelian / Collection ChristopheL via AFP

A forgatókönyv egyszerűen annyi következetlenséget tartalmaz, hogy még a mezei mozinézők is néha kigúvadt szemmel fogják nézni azt, ami a vásznon történik. Emellett ráadásul a párbeszédek is idegenek az emberi fültől, robotikus módon zajlanak a diskurzusok. A színészeken is látszik, hogy nem érzik magukat otthonosan a szerepben. Mintha nem sikerült volna nekik elmagyarázni a félisteni karakterük motivációt. Pedig sztárokban nem szűkölködött a film: ott van a mindig csodálatos Salma Hayek, a nagy visszatérő Angelina Jolie, a jópofa Kumail Nanjiani – aki eddig szinte csak vígjátékokban játszott, és itt is ilyesmi szerep jutott neki –, valamint a Trónok harcával híressé vált Kit Harrington és Richard Madden. 

Szóval egyértelműen látszik, hogy itt bizony a rendezéssel voltak bajok, nem a rendkívül diverz és kiemelkedő tehetségeket felvonultató színészi gárdában. A hangsúly egy nem túl érdekes karakteren, Sersin (Gemma Chan) van, a forgatókönyv pedig egyáltalán nem törekszik arra, hogy emberi interakciókat mímeljen. Sokkal inkább az a célja, hogy a történet szempontjából fontos mondatokat kimondassák, hogy roboghasson tovább a történet. A kevés szöveg pedig nagyon látványosan túl vicces akar lenni, a poénok viszont vagy nem ütnek eléggé, vagy inkább rendkívül kínosnak mondhatóak. A rendkívül hosszú, több mint két és fél órás játékidő is teljességgel indokolatlan, bőven lehetett volna legalább fél órát húzni rajta.

LES ETERNELS-ETERNALS (2021)
Fotó: Marvel Studios / Collection ChristopheL via AFP

A végső, és egyben talán legfurcsább hibája a filmnek, hogy egyáltalán nem illeszkedik a Marvel Filmes Univerzumba. Egy-két elejtett félmondaton túl nem is érezni, hogy ez egy Marvel-film. Ami nem is feltétlen lett volna baj, ha sikerül valami egyedit kihozni belőle – e téren viszont csúfosan alulmaradt a tavaly négy Oscart bezsebelő A nomádok földje rendezője, Chloe Zhao. Egyedül a korábban már említett technikai bravúrok tudják megmenteni a filmet a teljes bukástól – ez önmagában viszont nagyon kevés ahhoz, amit egy ekkora léptékű, költségvetésű és nem utolsó sorban ekkora sztárokkal teletűzdelt filmtől várnánk. Hogy van-e még új a nap alatt a Marvelnél, azt egyelőre nehéz lenne megmondani, az viszont biztosnak tűnik, hogy a korábbi filmek színvonalát még egy jó ideig nem fogják megütni az egyre inkább elcsépeltté váló szuperhősös próbálkozások.

A film előzetese itt tekinthető meg:

(Kiemelt kép: Fotó: Marvel Studios / Collection ChristopheL via AFP)

 

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze - jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

Családja, barátai, pályatársai, tisztelői kísérték utolsó útjára Tordy Géza Kossuth-díjas, kétszeres Jászai Mari-díjas színművészt, rendezőt, érdemes és kiváló művészt, a nemzet színészét, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját csütörtökön Budapesten, a Farkasréti temetőben.

Minden évben április 16-án tisztelgünk a holokauszt magyarországi áldozatinak emléke előtt. A nap arra emlékeztet, hogy 1944-ben április 16-án kezdték meg az első gettók és gyűjtőtáborok felállítását hazánkban. A holokauszt magyarországi áldozatainak emléknapját megelőző délutánon Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat megemlékezést tartott az Óbudai Zsinagóga falára állított emléktáblánál. 

2024. április 11., 11:02

A magyar költészet napját 1964 óta április 11-én, József Attila születésnapján ünnepeljük. Engedjék meg, hogy ezen a napon mi is tisztelegjünk a magyar líra előtt, ezúttal Nagy László csodálatos versével.