Ördögi kör

Sorozatgyilkosság, korrupció, politika, pénz, hatalom, média – ezek a témái a világhírű svéd krimiíró legújabb, Magyarországon is kiadott két történetének. A Misteriosót és a Rossz vért eddig harminc nyelvre fordították le. Az író azt mondja: a demokrácia ideálja megfakult, mára csak a formája maradt meg, de a tartalma átalakult. És azt is mondja: aki hatalmat kap, megváltozik, és nem kerülheti el a korrupciót.

2014. december 12., 18:23

– Minden krimiírónak azt javasolja, évente legalább egyszer olvassa el a Macbethet. Miért pont azt?

– Mert Macbeth tényleg elmeséli, mi az az erőszak. Elmondja, hogy a vér nem mosható le a kezünkről. Ha egy író gyilkossággal, az élet-halál kérdésével foglalkozik, az erőszak témáját nem lehet kizárólag szórakoztatásra használni, meg kell jeleníteni az erkölcsi szempontokat is. Hisz megölni valakit a lehető legszörnyűségesebb tett, mi pedig folyton ezzel foglalkozunk.

– Shakespeare számos, gyilkosságról szóló tragédiát írt.

– De a Macbeth nagy sorskérdések sorával foglalkozik. Miként őrjít meg valakit az erőszak? Hogyan tesz korrupttá a hatalom? Mik ennek a következményei? Az irodalomban a Macbeth a legjobb és legintenzívebb leírása ezeknek a folyamatoknak. Amikor a krimiíró kezd felszínessé válni, egy időre abba kell hagynia az írást, és kézbe kell vennie a Macbethet.

– Az ön történetei a rendőröknek, a politikusoknak és a pénzembereknek a hatalomhoz és a korrupcióhoz való viszonyát járják körül.

– Így igaz. Svédországot a világ egyik legkevésbé korrupt országának tekintik; nem alaptalanul. Ezzel együtt még nálunk is úgy tűnik, amint egy ember hatalmat kap, valami megváltozik benne. Ráadásul általában nem azok szerzik meg a hatalmat, akiknek kéne, az szinte mindig rossz kezekbe kerül.

– Miért?

– Ha valaki egész életében a hatalom megszerzésére törekszik, mindenképp a korrupció közelébe kerül. És általában olyanok jutnak a hatalom közelébe, akiket nem érdekelnek az emberek, érzéketlenek mások problémái iránt. Persze az emberek is egoistábbak lettek, sokkal inkább magukra és nem a közösség érdekeire koncentrálnak. Ez Svédországban is megváltoztatta a neoliberalizmus rendszerét, ráadásul a szociáldemokrata jóléti állam rendkívül gyorsan alakult át amerikanizált társadalommá. Svédország vált az amerikai termékek első számú tesztpiacává, mert az üzletemberek és a befektetők szerint ez az ország hasonlít leginkább Amerikára.

– Ez a változás hatott a politikusokra is?

– Igen, ők is sokkal egoistábbak lettek, és egyre több pénzt akarnak szerezni maguknak.

– Ma Magyarországon korrupciós botrány zajlik, adóhivatali főnökök, vállalatvezetők, politikusok, azaz a legfelsőbb körök is érintettek lehetnek.

– Igen, tudom, követem az eseményeket. A demokrácia ideája megfakult, már távolról sem jelent olyan sokat, mint korábban. Többek szerint posztdemokratikus rendszerben élünk. Csak a demokrácia formája és alakja maradt meg, a tartalma és eredeti koncepciója – miszerint mindenki egyenlő, azaz: egy ember egy szavazat – rég átalakult. Sajnos, ha egy politikus sokáig van hatalom közelében, szinte biztosan korrumpálódik. A visszaélések egyszerűen elkerülhetetlenek.

– Az ön szereplői is alaposan megváltoznak a hatalom nyomása alatt. Mi történik a személyiségükkel?

– Elveszítik a valóságérzékelésüket, és elhiszik, hogy iszonyúan fontos ember vált belőlük. Ez univerzális, nem magyar jelenség, most talán az egykori rendszerváltó Fidesz-vezetőkkel is ez történt. A hatalomban van valami, ami korrupttá teszi a benne lévőket, ezért a demokráciának kontrollálnia kell őket. Ha ez az ellenőrző funkció nem működik, a hatalom eszkalálódik.

– Ezt magyarázza el a krimijeiben?

– A Misterioso arról szól, hogy a társadalom felső köreiben a pénzügyi hatalom hogyan korrumpálja az embereket. Még ölnek is miatta. Mivel a bankok könnyen adnak hitelt, sokan eladósodnak, és hatalmas pénzügyi buborék alakul ki. Ezt a történetet sok évvel ezelőtt, a kilencvenes évek közepén írtam, amikor pénzügyi válság dúlt Svédországban. A Rossz vér című krimi pedig a politika és a hatalom kapcsolatáról szól. Arról, milyen könnyen lehet valakit háborúba küldeni úgy, hogy közben annak hosszú távú következményeivel nem foglalkoznak. Ahogy azzal sem, hogyan hat majd mindez a következő generációra.

– Hús-vér politikustól vette a mintát?

– Találkoztam párral, igen. És észreveszem, ha valamelyiknek tényleg komoly hatalom összpontosul a kezében.

– Miből veszi észre?

– Abból, hogy bár olyan, mintha beszélgetne, valójában nem figyel a vele szemben ülőre, csak a magáét fújja. Eltávolodik az emberektől, a továbblépés érdekében eladja, cserbenhagyja egykori barátait.

– A magyarországi tüntetéseken feltűnt civilek azt mondják: nem kérnek a jelenlegi politikusokból, nem akarják a közelükbe engedni őket. Csakhogy ők is kizárólag a politika színpadán tudják érvényesíteni az érdekeiket.

– Igen, ez a nagy ellentmondás. Ha belépnek a politikai erőterébe, a rendszer benyeli őket. Miközben a részének kell lenni ahhoz, hogy változtatni lehessen bármin is. Akkor viszont a korrupció is elkaphatja. Ördögi kör.

– Elismert újságíróként, irodalomkritikusként régóta cikkeket is publikál. Talán ezért, de a regényeiben a médiának rendkívül fontos szerepe jut, hiszen a rendőrség sok mindent elhallgat a nyilvánosság elől. A valóságban ön szerint hogyan működik a sajtó?

– A média, amely valóban a negyedik hatalmi ág, legyen szabad és megvesztegethetetlen. Tudom, Magyarországon sok a probléma, mert a hatalom igyekszik ellenőrizni sajtót, s ez az első, rendkívül rossz lépés a demokrácia ellen. Ugyanakkor a nyomtatott lapokat egyre kevesebben olvassák, nagy a visszaesés. A digitális világ felé haladunk, ahol csak a kattintások száma számít. Svédországban, ahol amúgy valóban szabad a média, talán az egyik legszabadabb a világon, és a közszolgálat is remekül működik, a nagy újságokat mégis csak a példányszám érdekli. Ez is egyfajta korrupció. A sajtót két fő veszély fenyegeti: ha meg akarják menteni attól, hogy tönkremenjen, kénytelen bulvárosodni, és sok újságírót el kell küldenie. Másrészt az a veszély, hogy az állam kontrollálja a sajtót.

– A médiát sokféleképpen lehet kordában tartani: a hirdetések visszatartásával, jogszabályokkal, adókkal, sorolhatnánk.

– Ráadásul a politikusok körül rengeteg sajtós dolgozik, ami szintén a média ellenőrzésének egyik formája. A politikusok tőlük tanulnak meg abszolút semmitmondó mondatokat formálni.

– Ahogy a rendőrség teszi ezt az ön történeteiben.

– Szükséges számukra, különben nem tudnának nyomozni. Meg kell gondolni, mit hoznak nyilvánosságra, mondjuk egy gyilkosság helyszínéről. Ez a mechanizmus működik a politikusokkal is. Használják a médiát. Persze nagy kérdés, jobb lenne-e a világunk, ha a sajtónak minden információ rendelkezésére állna. Nem lenne-e veszélyes? A természetes és naiv hozzáállás persze az, hogy semmi ne legyen titok. De a világ nem így működik, és az információt rosszul is lehet használni.

Szinte elképzelhetetlen a karácsony Reszkessetek betörők nélkül. A filmet ugyanis bár már unalomig játszottak a televíziócsatornák, az alkotás még mindig sokakat odaszegez a képernyők elé. Ám mielőtt idén bárki leülne megnézni, jobb ha megismer pár tényt a filmről, amit eddig biztosan nem tudott.

A könyv klasszikus karácsonyi ajándék, nincs is jobb, mint bekuckózni egy hideg, ködös, téli napon, és olvasni egy bögre forró kakaó vagy tea mellett. Ebben az összeállításban olyan könyveket ajánlunk, amelyek biztos sikert aratnak a fa alatt.