Minden operát kivetítenek a Karajan térre

Rossz előjelek között készült a Bécsi Opera a Zefirelli által rendezett Carmen felújítására: a húzónevek közül hárman is beteget jelentettek, igaz, még időben, így volt lehetőség pótlásukra. A bemutatóval egyúttal megkezdődött a szabadtéri közvetítések szezonja is. Egy másik ősbemutató viszont a gyermekeknek kedvezett: Erőd Iván Erich Kästner Pici és Anti című regényéből írt nagyszerű operát a legkisebbeknek.

2010. május 10., 18:55

Ne azokról beszéljünk, akik lemondták, inkább a ténylegesen színre kerülő előadásról – mondta a premier előtt egy tévéinterjúban Anna Netrebko, azok nevében, akik az eredeti szereposztás szerint vállalták a fellépést, vagy éppen a beugró nem könnyű feladatát. Bármennyire is fájdalmas volt Mariss Jansons váratlan megbetegedése, a helyette vezénylő fiatal tehetség, a lett Andris Nelson nagyszerűen vitte az előadást, nemcsak a közönség, de még a kritikusok elégedettségét is kiváltva.

Ugyanígy, bármekkora riadalmat váltott ki a címszerepre kiválasztott Elina Garanča távolmaradása, el kell ismerni, hogy a bolgár mezzoszoprán, Nadia Krasteva nem keltett hiányérzetet. A közönség a legjobban talán régi kedvence, Rolando Villazon lemondását fájlalta, már csak azért is, mert aggódik a tenor állandóan visszatérő hangszál gyulladása miatt. Talán ezért is tűnt a helyettesítésére beugró Massimo Giordano kevésbé meggyőzőnek, amit egyébként a ma is oly nagyszerűnek ható Zeffirelli-rendezés, no meg a többi szereplő, nem utolsósorban a Micaelát éneklő Anna Netrebko azért feledtetni tudott. Az orosz szoprán fellépése kisfia születése után még mindig nagy öröm Bécsben: bár már kicsit teltebb, s talán nem olyan izgalmasan szép, de a hangja, az énektudása, a játéka lenyűgöző.

Andris Nelson egyébként nem először és nem is utoljára vezényli az operaház zenekarát (a Bécsi Filharmonikusokat), jövőre többször is visszatér. Érdekesség, hogy előzőleg szintén egy beugrással hívta fel magára a figyelmet Bécsben, amikor váratlanul a Pique Dame előadása maradt karmester nélkül. Képességei egyébként nem ismeretlenek, a Birmingham Symphony Orchestra vezető karmestere júliusban Bayreuthban debütál.

A Carment, amelynek második előadását az ORF2 is közvetítette, kivetítették a Karajan térre. Az időjárás ugyan nem kedvezett az első szabadtéri előadásnak, de azért az operaház falára erősített hatalmas vetítő vászon előtt sokan dacoltak a szemerkélő esővel. Másodjára már kellemesebb volt az idő, s csak remélni lehet, hogy a következő előadások élményét semmi nem zavarja. Májusban és júniusban gyakorlatilag minden előadás megtekinthető itt, természetesen ingyen. A program az Opera

honlapjánmegtalálható.

A május másik szenzációját csak a jeggyel rendelkezők láthatják, ráadásul nem könnyű bejutni. Az Operaház tetején immár évek óta működő, kizárólag gyermekeknek szóló előadásoknak otthont adó sátor már régen nem elég nagy az érdeklődéshez képest. A Holender-korszak utolsó ősbemutatója óriási siker volt. Erőd Iván Erich Kästner-regényből (Pici és Anti) készült librettóhoz írt zenét. A megrendelésre szerzett művet, ahogyan az – nem utolsósorban a nagyvonalú szponzor, a Mobilkom jóvoltából – már megszokott, most is nagyszerű, a felnőtt operavilágból ismert énekesek adták elő. Az egyórás előadást még az idei szezonban is többször játsszák, élmény felnőttnek és gyermeknek egyaránt.
További cikkeket olvashat Ausztriáról a

Szervusz Ausztriahonlapon