Max Manus

Mi történhet mostanában Norvégiában, Európa gazdagabb fertályán? Miért nyílt rá a szemük a második világháborús nemzeti ellenállás történetére, így, ötven-hatvan éves késéssel? Mi miatt érezték úgy az alkotók, hogy nekik most ezt a divatjamúlt, régi témát kell elővenniük?

2010. január 6., 22:12

Azt, amit a második világháború után számos európai nemzet végiggondolt francia, olasz, lengyel filmek példáival. A klasszikus Harc a sínekért indította a sort, amely az első, 1946-os cannes-i filmfesztivál több díját nyerte, és jött számtalan itáliai variáns. Meg még a szovjet partizánfilmek. És a többi.

Az amerikai ellenállási sikertörténetek hosszú sorát a klaszszikus Casablanca nyitotta nagy súllyal, s az antináci harcokat perszifláló posztmodern Becstelen brigantyk zárta (eddig).

Max Manus története viszont a sablonok szerint bonyolódik: néhány fiú összeáll, ellenáll, vannak sikerek és kudarcok, végül sokan elpusztulnak. A főhős túlél, mint mindig.

Azzal a kérdéssel viszont, hogy mi van a háború után, vagyis mit csináljon a munka és robbantgatás nélkül maradt partizán, legelőször Wajda foglalkozott. A Hamu és gyémánt Maciekje szemétdombon végzi, de előbb kivívja tiszteletünket.

E film fináléjában ezt a kérdést teszi fel a főszereplő: mit csináljon ő most, a békében? Sem pénze, sem szakmája, sem munkája nincs. Nemzeti hősökre viszont aligha várható intenzív és fizetőképes kereslet.

Egyetlen eredeti epizód nő ki a rokonszenves, ámde banális történetből: amikor Max felkeresi a börtönben a gestapós tisztet, aki vadászott rá. Az ellenállás hőse nem fogadja el a kinyújtott kezet, bár harag nélkül tudnak már egymásra nézni. S amikor elköszön a korábbi áldozatjelölt a majd kivégzendőtől, mégis csak összejön egy fékezett férfias parola.

Erről szólna a film? Ha igen, kár, hogy nem mi csináltuk, mi, akiknek csapatai állandóan harcban állnak, pedig a kormányunk a helyén van.

De hol van ehhez Norvégia?

(Rendezte Joachim Ronning és Espen Sandberg.)

Történelmi időutazásra hívjuk mindazokat, akik hisznek a zene világformáló erejében. Augusztus 21-én, Budapesten a Budai Vár – Szentháromság térnél olyan este bontakozik ki, ahol nem márványból vagy bronzból, hanem hangjegyekből és érzelmekből épül emlékmű. Egy este, ahol a múlt emlékei és a jelen dallamai egyetlen lélegzetbe olvadnak össze, és minden hang, minden akkord a szabadság iránti örök, olthatatlan vágyat zengi – egyszerre emlékezve és a jövőbe mutatva, ahol a zene válik a közös üggyé. Egy teljes zenei életpálya emelkedik diadalívként a közönség elé. A világhírű zeneszerző, szövegíró, producer és előadóművész, Leslie Mandoki visszatér Budapestre legendás formációjával, a Mandoki Soulmates-szel, hogy közösen írják tovább a szabadság zenéjének történetét. Az est méltó jelmondata: 50 év szabadságvágy, mely Leslie életútjának hitvallása.