Magyar örökség Párizsból

A Kossuth-díjas Konok Tamás életművének jelentős része Párizsban és Zürichben született, ám vitathatatlanul a magyar kultúrkincs része. A festőművésszel GRÉCZI EMŐKE beszélgetett.

2011. november 16., 12:35

- Egy darabig párhuzamosan folytatta zenei és képzőművészeti tanulmányait. Miért választotta végül a festészetet?

– Édesapám amatőr, ám kiváló hegedűművészként ambicionálta, hogy zenét tanuljak. Ugyanakkor nagyobb hatást gyakorolt rám a nagyapám, aki tanszékvezető volt a Műegyetemen, ő építette többek között a Postapalotát és rengeteg középületet még a Monarchia idején. Őt tekintem első mesteremnek. Gyerekkoromban bevitt az egyetemre, ott láttam először építészeti alaprajzokat. Később mégis muzsikálni kezdtem, hegedülni tanultam a konzervatóriumban, majd egy zenekarban játszottam öt évig. Kísértük például Fischer Annie-t, Kodály Zoltán pedig vezényelt minket. De rájöttem: nem nekem való a napi nyolc óra zenegyakorlás, állandóan lámpalázas voltam a fellépések előtt. Viszont mindazt, amit a muzsikában elsajátítottam – például rendet, ritmikát –, áttételesen a képzőművészetben is hasznosítani tudtam.

- Hogyan kezdődött a festőművészi pálya?

– 1948-ban vettek fel a Képzőművészeti Főiskolára, Bernáth Aurél tanítványa lettem, és főleg „természet után” festettünk. Az akadémikus tudás elsajátítása mindennek az alapja, így a főiskolán eltöltött évek komoly szakmai alapokat adtak. De igazán nagy hatással az Európai Iskola tagjai voltak rám: Bálint Endre, Korniss Dezső, Gyarmathy Tihamér. Ők gyakorlatilag illegalitásban dolgoztak itthon. A modern, nyugati vizuális kultúrából alig jutott el valami hozzánk. Amikor aztán a Derkovits-ösztöndíjnak köszönhetően 1958-ban kijuthattam Párizsba, úgy döntöttem: nem jövök haza.

- Hogyan fogadta a „művészet fővárosa”?

– Éppen De Gaulle elnökké választásakor, az ötödik francia köztársaság megalakulásakor érkeztem ki, és valóban úgy éreztem: teljesen új világ nyílik ki előttem. Megújult akkoriban a francia kultúra is, óriási volt a művészeti pezsgés. Műtermem a Les Halles vásárcsarnok közelében volt, egy szürreális városnegyed közepén: két méter magasan álltak hajnalban az élelmiszer-szállító ládák a lakásom előtt, és körülöttünk mindenütt épületeket bontottak. Ebben az állandó átépítkezésben alkotóként én is teljességgel megújultam. Nonfiguratív képeket kezdtem festeni: felszabadult színes víziókat, de készítettem kollázsokat is. Kipróbáltam a legkülönfélébb modern irányzatokat. Csak a hatvanas évek végén találtam magamra, mert a munkáim leegyszerűsödtek: rájöttem, nem lehet mindent egyetlen képen megjeleníteni. Aztán egy zürichi építészcsoporttól kaptam épületdíszítési munkákat, akkor fordultam az újgeometria felé.

- Fejtő Ferencéknél ismerkedett meg Hetey Katalin szobrászművésszel, későbbi feleségével.

– Feri volt a legjobb barátom, hetente többször találkoztunk. Volt egy nyaralójuk nyolcvan kilométerre Párizstól, ott lakott Clara Malraux író is, aki később a francia kultuszminiszter felesége lett. Ionescóékat is Fejtőnél ismertem meg. Ő sokszor mesélt arról, hogy még az emigráció előtt, odahaza József Attila a telefonba olvasta fel neki a verseit. Micsoda emberek! Párizsban kötöttem barátságot Jean Rousselot-val, a francia nyelvű magyar versantológia fordítójával, a Galerie Maeght igazgatója révén találkozhattam Antoni Tápiessel és Joan Miróval. A zürichi építészek megrendelése után pedig kapcsolatba kerültem a Schlégl Galériával, ami aztán anyagi biztonságot teremtett nekem és a feleségemnek.

- A galéria tulajdonosa magyar származású volt, és Svájcban nyitotta első műkereskedését.

– Schlégl István az érettségi után hagyta el Magyarországot, és Svájcban doktorált művészettörténetből. Engem Párizsban keresett fel azzal, hogy galériát szeretne nyitni itt. Nemigen bíztam a tervében, de István hihetetlen szakmai tudással és kapcsolatteremtő készséggel nemzetközi hírű műkereskedést hozott létre a hetvenes évek elején Párizsban, és működtette egészen a haláláig. Számos kiállítást rendezett a műveimből, és ragaszkodott ahhoz, hogy az év egy bizonyos részét Zürichben töltsük a feleségemmel. A svájci kapcsolataimat neki köszönhetem, neves kritikusoknak és múzeumigazgatóknak is bemutatott. Lüktető élet volt Zürichben is, az olajválság miatt nagyon sok galérista „menekült” oda, a leghíresebb amerikai műgyűjtők is. Ők is felfigyeltek a munkáimra, és gyűjteni kezdték a képeimet. Furcsa figurák is akadtak köztük. Az egyik puritán, egyszerű embernek látszott, meghívott az otthonába vendégségbe. A szobájában két Van Gogh és egy Cézanne lógott a falon, a kertben Henry Moore szobra fogadott.

- Az ön műveit is kiállították nemegyszer Amerikában.

– Először 1963-ban jutottam ki Kaliforniába a Hardford Alapítványnak köszönhetően. Az intézmény egy neves művésztelepet tart fenn kint, világhírű írók, muzsikusok is alkottak már itt, például egykor Thomas Mann és Igor Sztravinszkij is. Egyébként az ő titkára volt az alapítvány igazgatója. De feleségemmel bejártuk egész Amerikát, persze elmentünk New Yorkba, ahol akkor indult a pop-art, láthattam Jasper Jones műveit, jártam a Factoryban Andy Warholnál. Ekkor lépett ki az amerikai művészet a világ színpadára az akcionizmussal. Történelmi idők voltak.

- Nemzetközileg elismert alkotó lett, ám első hazai kiállítását csak 1981-ben rendezhette meg a Szépművészeti Múzeumban. Hogyan fogadták itthon a képeit?

– Előttünk Vasarelyt állították ki ott, utána jöttünk mi a feleségemmel. Kitettek egy vendégkönyvet, nagyon sajnálom, hogy ellopták. Beírták: „Miért nem ilyen embereket küldtek Recskre?” Bejegyezték azt is: „Ilyen szabásmintákat az öcsém is tud rajzolni.” Szinte sokkoltuk a közönséget. De azért meghívtak a műszaki egyetemre kortárs művészetet tanítani, és ezt a munkát a mai napig örömmel végzem. Rákényszerít arra, hogy folyamatosan tájékozódjak a mai képzőművészeti irányzatokban.

- Műgyűjtőként is ismertté vált itthon, a legnevesebb hazai gyűjtők katalógusában szerepel, képzőművészeti kincseiből tárlatot is rendezett. Hogyan gyűlt össze az anyag?

– Eszem ágában sem volt gyűjtővé válni. Párizsban kallódtak azok a grafikák, amelyeket a művészkapcsolataim révén kaptam vagy cseréltem. Amikor ideszállítottuk, és elkezdtem rendezni, paszpartuzni az anyagot, akkor derült ki: négyszáz darabos kollekcióról van szó. Ezek többnyire redukált példányszámban készült, nagy kiállítások alkalmából kiadott, a meghívottak számára dedikált vagy aláírt lapok olyan művészektől, mint Miró, Ta`pies, Eduardo Chillida vagy Alexander Calder.

- Létrehozta nálunk a Konok–Hetey Művészeti Alapítványt. Mi a célja az intézménynek?

– Anyai ágon ősöm volt Ferenczy István szobrász: tőle nagyon sok levelet, tárgyat őrzök. Dédapám festőművész volt, Székely Bertalan barátja, az ő anyaga is nálam van, ahogy apám, nagyapám fotógyűjteménye és persze a feleségem és a magam életműve, a levelezésem. Nincs utódom, és bár a hagyatékot már több múzeumnak felajánlottam, sehol nem kellett. Azért hoztuk létre végül az alapítványt, hogy gondozhassuk ezeket a műveket. Mindent végigfotóztunk, de a levéltári anyagot is fel kellene még dolgozni. Nem szeretném, ha mindez veszendőbe menne. De emellett alapítványunk kortárs művészeti szabadegyetemet is indított: a legújabb áramlatokról tartott nálunk előadást többek között Rényi András, György Péter, Mélyi József és sokan mások.

- A Hazám díj kapcsán azért megkérdezem: ha lakhatna Párizsban vagy akár Zürichben, miért döntött Budapest mellett?

– Mert sok olyan műkincset, kordokumentumot őrzök, amely mégiscsak ennek az országnak a szellemi öröksége. Itt a helyük. Éveken át háromlaki életet éltem, folyton úton voltam Franciaország, Svájc és Magyarország között. De az utóbbi időben már főleg itthon vagyok. Úgy érzem, most már tényleg hazaérkeztem.

2025. június 11., 16:40

A Múzeumok Éjszakája idén több mint 470 hazai közgyűjteményt kapcsol össze, és mintegy 2700 programmal készül a Kárpát-medence-szerte megmozduló közönség számára. Egyetlen éjszakára megnyílnak a zsinagógák kapui is, hogy fénnyel, zenével és történetekkel vezessék be a látogatókat a zsidó hagyományok spirituális és kulturális világába.