Magyar erotika Cannes-ban

Két frissen végzett rendezőnő erotikus hangvételű, szürreális animációs rövidfilmjei képviselték idén Magyarországot a cannes-i fesztivál versenyprogramjaiban. Andrasev Nadja A nyalintás nesze című alkotását a filmes egyetemek legjobbjait felvonultató Cinéfondation szekcióban (ahol megosztott harmadik díjat nyert), Tóth Luca Superbia című munkáját pedig a Kritikusok Hete rövidfilmes válogatásban mutatták be.

2016. május 23., 09:27

Mindkét meghívás már önmagában is nagyon jelentős dolog, miután a kétezer rövidfilmes nevezés közül ritkán kerülnek be animációs alkotások az élőszereplős filmek versenyébe. A Bodor Ádám Megbocsátás című novellájából készült A nyalintás nesze az első magyar animációs alkotás a diplomamunkákat felvonultató szekcióban, ahol a meghívott 18 rövidfilm közül négy animáció.

A magyar filmkritikusok díját januárban elnyert 9 perces digitális rajzanimáció egy erotikus szerelemi történet egy, a növényeit meztelenül locsolgató nő és a szomszéd macskája között. A nőt vágyakozva bámuló állat egy nap eltűnik, majd férfivá változva tér vissza, hogy beteljesülhessen a szerelem. A film megosztott harmadik díjat nyert a szekciójában.

A játékos érzékiség jellemző Tóth Luca első filmjére is, amelyet a szervezők egyszerűen csak orgiafilmként mutatottak be a vetítés előtt, s amely a magyar társadalom utópisztikus metaforájaként is értelmezhető. A szerző kifordította a nemek közti előítéleteket, illetve a biológiai alapokra és társadalmi hagyományokra helyezett nemi szerepeket. A kettéosztott, törzsi jellegű társadalomban a különélő meztelen nők uralkodnak, akik hatalmas melleiket használják elcsökevényesedett karjaik helyett. Elsősorban a kicsi, védtelen, jól öltözött, műkedvelő férfiak kordában tartására, akik nemi szerveikkel gyermekszülésre is képesek. A megosztottság feloldását és az egyenlőséget a két nem között az őrült szex hozza meg.

Andrasev Nadja és Tóth Luca is a budapesti Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen végzett. A Superbia alkotója Angliában folytatta tanulmányait, 2013-ban a londoni Royal College of Art animáció szakán készítette el A kíváncsiság kora című diplomafilmjét, amely a nagy presztízsű Annecy animációs filmfesztiválon Franciaországban elnyerte a zsűri különdíját, a magyar nézők pedig Pálfi György Szabadesés című filmje kísérőfilmjeként találkozhattak vele. A nyalintás neszét pedig Cannes után mutatják be Annecyban.

A legfiatalabb generáció mellett a magyar mozi aranykoráról is megemlékeztek idén a fesztiválon, a Cannes Classics szekcióban. Makk Károly előtt a Szerelem című filmje felújított változatának vetítésével tisztelegtek. A filmet a 90 éves rendező is elkísérte, aki ugyanabban a szmokingban köszöntette a nézőket, amelyet a 45 évvel ezelőtti cannes-i legendás bemutatón viselt.

A közelmúltban elhunyt Zsigmond Vilmos Oscar-díjas magyar operatőrről készült francia portréfilmnek is a fesztiválon volt a bemutatója. Pierre Filmon halála előtt egy évig követte a magyar operatőrt szülővárosától, Szegedtől Budapesten, Rómán és Párizson át kaliforniai otthonáig, s útközben arra kérte Zsigmond Vilmos művészbarátait, rendezőket, operatőröket és filmszínészeket, hogy meséljenek az amerikai filmkészítést megújító operatőr életéről és művészetéről.

A magyar jelenlétből sajnos idén hiányoztak a kortárs játékfilmek, miközben a román újhullám alkotói évek óta visszatérő vendégek Cannes-ban. A hivatalos versenyprogramba két, a második legjelentősebb, Un certain regard elnevezésű programba egy román film kapott meghívást, s szinte valamennyi szekcióban feltűntek a szomszédos ország nagyon erős társadalomkritikus alkotásai.

Az Arany Pálmáért versengő Sieranevada című családi tragikomédia Cristi Puiu rendezésében, valamint a román társadalmat eluraló korrupcióról és megalkuvásról szóló Érettségi, Cristian Mungiu drámája is a rendszerváltás utáni Közép-Európa alapvető problémáit tárja fel nagyon közérthető formában. Ahogy a francia Le Figaro írta, Románia uralja a versenyprogramot. Kis ország jelentős filmművészettel.

Benjamin Appl világhírű német bariton és Villányi Dániel zongoraművész Franz Schubert Téli utazását adja elő a magyarországi deportálások 80. emlékévének kiemelt eseményén az Óbudai Zsinagógában szeptember 30-án 19 órakor. A koncert meglepetést is tartogat, hiszen Schubert kuriózumnak számító kórusművét, amelyet a 92. zsoltár héber szövegére komponált e koncert kedvéért tanulta meg Benjamin Appl.

Ady Endre és Léda kapcsolatának egyik tragédiája, hogy Léda 1907-ben halva született kislányt hozott a világra. Bár egyértelmű bizonyítéka nincs, Ady magáénak érezte a gyermeket. Néhány évvel később, már Ady halálát követően, szárnyra kapott a pletyka, hogy a költőnek van egy fia.

Sztártudósok, influenszerek és frissen megválasztott polgármesterek is összecsapnak a tizedik Brain Bar jövőfesztivál színpadán, olyan témákat vitatva meg, mint a marihuána fogyasztása vagy az eutanázia. Szeptember 26-27-én a Magyar Zene Házában 200 előadó és 120 program inspirálja az érdeklődőket arra: legyenek ők is tevékeny résztvevői a jövőjük alakításának.

2024. szeptember 18., 07:00

Egy gúnyos dalocska vezette el őt saját zsidósága felfedezéséhez. A vallás aztán komoly szerepet játszott az életében, segítségével közelebb került önmagához és a világhoz – többek között ez derült Székely Kriszta, a budapesti Katona József Színház rendezőjéről. Réczei Tamás Dobd be magad! című műsora exkluzív módon csak a 168.hu felületén látható, ne hagyja ki!