Kultúrmorzsák: Melodrámák a 21. században

A görög eredetű, zenekísérettel előadott dráma a 19. század szalonjaiban Európa-szerte virágzott. A zenével illusztrált próza vagy vers igen kedvelt műsora volt az akkori társasági életnek. „A delnők szavalatait a zongoristák vad futamokkal kísérték. Ez az ízig-vérig romantikus műfaj igazi erőpróba az előadóművészeknek. A zongoristának és a verselőnek ugyanis nagyon figyelnie kell egymásra. A szavalótól nemcsak remek ritmusérzék, hanem jó hallás is szükségeltetik, hiszen pontosan kell belépnie, igazodnia a zongoristához.”

2015. január 8., 10:47

Ha a memóriám nem csal, sok évtizeddel ezelőtt a versmondás hajdani nagyasszonya, Jancsó Adrienne Lantos István zeneművésszel próbálta visszacsempészni ezt a rég elfeledett műfajt. Estjeik némelyikét rádiófelvétel is őrzi. A melodrámát immár évek óta a verselés mai grand dame-ja, Havas Judit igyekszik elevenen tartani. Irodalmi „négykezesük” másik tagja Jandó Jenő Kossuth- és Prima-díjas zongoraművész.

Előadásaik – megcsillantván a boldog békeidők elbűvölő szalonhangulatát – igen nagy sikert aratnak. Ady-estjükön a költőóriás minden arcát felmutatták, ahogy Juhász Ferenc fogalmazott: „A végzetest, a lehetetlen-szépet, a duhaj-dühöngőt, a szerelmes őszt és a hervadó tavaszt, a csókok keresztre feszítettjét, a drágakő bánat aranyfoglalatát, a könnyhímzést az Isten szempilláján.” Meglepetés volt ez még az Ady-rajongóknak is. Miként egy ritkán hallható zenei opus, Az éjszaka zenéje is Bartók Béla a Szabadban című ciklusából.

„A holt költő szerelme” ismét a színen

– Ez az ízig-vérig romantikus műfaj valóban igazi erőpróba az előadóművészeknek? Melyikőtöknek kell jobban figyelni a másikra?

H. J.: Nagyon figyeljük egymás rezzenését is. Igaz, általában több a prózai rész, mint a muzsika, de amikor közösen játszunk, az tényleg erőpróba, ahogy említetted. Könnyebbség viszont, hogy közösen szerkesztjük a műsort, tehát mindketten jól ismerjük, mikor mi következik.

J. J.: Nem degradáló kifejezés a kíséret. Olyan ez, mint a zongorista közreműködése egy Schubert-dalnál. Mondhatjuk egyenrangú együttműködésnek.

– Ám főszereplővé válik a zene, amikor önálló darabrészleteket vezet be vagy egy-egy verset le, vagy egybefüggő versfolyamot. Hogyan kezdődött a ti „szalonduettetek”?

H. J.: A Petőfi Irodalmi Múzeumban Praznovszky Mihály főigazgató egyszer megkérdezte, lenne-e kedvem, s ha igen, kivel, hogy A holt költő szerelme című Liszt–Jókai-melodrámát előadjam. 1874 tavaszán Liszt Ferenc Magyarországon tartózkodott, a fővárosban, Horpácson és Kalocsán is vendégeskedett. Március 16-án mutatták be a melodrámát, Laborfalvi Róza szereplésével.

J. J.: Liszt A holt költő szerelme című alkotása egyedülálló mű a nagy zeneszerző munkái között. Jókai romantikus költeménye ihlette meg. Egyértelműen sejteti, hogy Petőfi Sándorra emlékezik az író, és Szendrey Júliát vélhetjük felfedezni a költő özvegyének alakjában. A látomások, a halál borzalmai a kor legromantikusabb megfogalmazásában jelennek meg a szövegben, amelyhez Liszt melankolikus, erőteljes, hatásos zenét írt. A szöveg és a zene sokszor együtt hangzik el, egymást erősítve. E ritka mű Liszt Ferenc sokarcúságának
bizonyítéka.

– Jandó Jenőnek amúgy is erős a kötődése a zenetörténet legtermékenyebb alkotójához. Műveinek válogatását lemezre vette a zeneszerző saját hangszerén, amelyért 1992-ben a Liszt Társaság Nagydíjával jutalmazták.

Liszt melodrámája és Weöres játékos zsenije

„E különös, mára teljesen elfeledett műfaj, a zenei kísérettel kombinált próza Liszt alkotóműhelyében egészen újszerű és egyedi formában virágzott fel. A néha kifejezetten szorongató hangvételű, nemegyszer horror- és földönkívüli elemekben bővelkedő történetek messzire mutató muzsika komponálására csábították Lisztet – a mai hallgatót pedig a zene és az irodalom kapcsolatának újragondolására készteti” – írja egy kritikus.

H. J.: A Holt költő szerelme volt az első közös munkánk, amelyet Komarnóban és Komáromban egy Jókai-évfordulón adtunk elő, később másutt is, sok helyen. Ezt követte a többi melodráma.

J. J.: Sokan egyenrangú partnernek tekintik a zongoristát és az előadóművészt – mi magunk is így tartjuk –, de azért vitathatatlan a szöveg elsőbbsége. Ilyenkor nagyon kell figyelni a kísérőnek, hol tart a partner, hogy időben tudjak belépni. Hiszen kétszer sohasem tudja másodpercre tökéletesen ugyanúgy elmondani, eljátszani ugyanazt az ember. Ez sokkal improvizatívabb műfaj, mint a dal, ahol pontosan rögzítve vannak az ütemek. Épp ettől játékosabb, talán összetettebb élményt is jelent.

Havas Judit és Jandó Jenő melodrámaestjeire már a rendkívül plasztikus, költői címek is csábítják az értő közönséget. Nem véletlen ez, hisz Judit nemcsak előadóművész, hanem irodalomtörténész is. S ha már zongoraművész partnere az imént a játékosságot említette, felidéződik bennem a Weöres Sándor 100. születésnapjára készített összeállításuk, a Remegő gyöngy közt aludtál című. Óriási élmény volt a költő csupa ritmussal, zeneiséggel megáldott versei között magunkban dúdolni a zongorából áradó Kis kece lányom vagy a Debrecenbe kéne menni című gyermekdalokat. Azon az estén gyermekké szelídültünk mindannyian az előadókkal együtt. S ők művészetükkel közénk csalogatták a gyermeklelkű költőzsenit is...

Szinte elképzelhetetlen a karácsony Reszkessetek betörők nélkül. A filmet ugyanis bár már unalomig játszottak a televíziócsatornák, az alkotás még mindig sokakat odaszegez a képernyők elé. Ám mielőtt idén bárki leülne megnézni, jobb ha megismer pár tényt a filmről, amit eddig biztosan nem tudott.

A könyv klasszikus karácsonyi ajándék, nincs is jobb, mint bekuckózni egy hideg, ködös, téli napon, és olvasni egy bögre forró kakaó vagy tea mellett. Ebben az összeállításban olyan könyveket ajánlunk, amelyek biztos sikert aratnak a fa alatt.