Korszakhatár

A Kossuth-díjas építész-látványtervező, Rajk László dolgozott már Costa Gravasszal is. Amerikai szuperprodukcióknak is részese volt. Itthon a kétezres évektől állandó munkatársa Tarr Bélának. Nemes Jeles Lászlóval pedig a rendező pályakezdése óta működik együtt. Rajk László a látványtervezője a Saul fiának is, amely a cannes-i nagydíj után elnyerte a Golden Globe-ot, és bekerült az Oscar-versenybe is. Ugyanakkor a tervező a Golden Globe átadóján duplán örülhetett: art directora volt ugyanis a Ridley Scott rendezte Mentőexpedíciónak, amely a legjobb vígjáték díját kapta. Minderről a 168 Óra e heti számában beszél.

2016. január 19., 09:43

A Saul fia kapcsán azt is mondja Rajk László a 168 Órában: „Nemes László és Clara Royer forgatókönyve a mindenféle holokausztfeltárás, megközelítés mellett is megmaradt tabukat döntögeti. A Sonderkommando tagjairól például soha nem beszéltek még nagyközönségnek készülő műalkotásban. A Saul fia kapcsán nem csak bűnösségükről vagy áldozati szerepükről lehet elgondolkodni. A film a kollektív emlékezet klisérendszerén túllépve azt is megmutatja: egy ember obszessziója – a lehetetlen körülmények között is kényszeresen, mániásan el akarja temetni a fiút, akit fiának vél – képes mindent felülírni. Például a kliséket a lázadás motivációiról, magáról a lázadásról.”

Ellenállt a kódfejtőknek, évszázadok óta őrzi titkát, és azok a tudósok, akik kapcsolatba kerültek vele, különös balsors áldozatai lettek. Az ismeretlen nyelven írott középkori alkímista kézirat a mai napig megfejthetetlen rejtély. De mitől olyan különleges a Voynich-kézirat?