Klezmerek útközben
Ismét Magyarországon a klezmer egyik nagy mestere, Yale Strom. A Kino moziban nem csupán a filmjeit ismerhetik meg az érdeklődők, hanem zenei előadást és minikoncertet is hallgathatnak.
Yale Strom a klezmer zene gyökereit kutatva indult el Amerikából Közép-Kelet-Európába, ahol zsidó és roma közösségekben gyűjtötte a dallamokat és énekeket. Kezdetben csak zenével foglalkozott, majd fotózni és filmezni kezdett. Pályája sokoldalú: klezmer együttesekkel lép fel, fotóalbumai, CD-i jelennek meg, könyvet írt a klezmer zene történetéről. Saját, egyfajta „új zsidó zenét” játszik, amelyben a haszid klezmer zene éppúgy fellelhető, mint cigány, klasszikus jazz, balkáni és szefárd zenei motívumok.
Társával, Elizabeth Schwartz-cal megzenésíti a régen elfeledett jiddis költészet gyöngyszemeit. Szenvedélyesen kutatja az élő / túlélő zsidó kultúra megjelenési formáit, eközben számos filmet rendez, néhányat az Örökmozgó Filmmúzeum már bemutatott korábban, a Zsidó Nyári Fesztivál rendezvényein.
Az utolsó klezmer (1994) a rendező találkozását örökíti meg a legendás hírű, krakkói klezmer-zenésszel, Leopold Kozlowskival. A L'Chaim Sztálin (2002) forgatásához Strom felszállt a hét napig száguldó transz-szibériai expresszre, hogy megismerkedjen a Sztálin által létesített "Zsidó Autonóm Terület" túlélő honfoglalóival, és az ott élő fiatalokkal. A Klezmer on the Fish Street (2002), különös jelenségre hívja fel a figyelmet, a "virtuális zsidó jelenlét"-re, Krakkó egykori zsidó negyedében, Kazimierczben. Az egy ember Munkácsról (A Man from Munkács, 2005) című filmben Strom kamerájával elkíséri Jávori Ferencet (Fegyát), a Budapester Klezmer Band vezetőjét szülővárosába, Munkácsra. Strom előadói turnéi során rendszeresen lép fel Elizabeth Schwartzcal, aki héber, jiddis és ladino nyelveken énekel. Elisabeth Schwartz az első lemezét 1981-ben adta ki (Garden of Yidn), több filmet Yale-lel közösen készítettek (L'Chaim Sztálin, Klezmer ont he Fish Street, Keresztúton – Zsidó élet Kelet-Európában). Ez utóbbiban a kelet-európai zsidóság helyzetét vizsgálták közvetlenül a rendszerváltás után.
– Yale Strommal 1995-ben találkoztam a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon, ahol az Utolsó klezmer Krakkóban című dokumentumfilmjét vetítették óriási sikerrel – meséli a 168 Óra Online-nak Surányi Vera, az est szervezője. – A film a legendás hírű klezmerzenésszel, Leopold Kozlowskival való találkozását örökíti meg. Yale rábeszélte Kozlowskit, hogy látogasson vissza szülőföldjére, Ukrajnába, ahol nem járt 1945 óta, mióta túlélte a holokausztot. Yale elkísérte a fájdalmas utazásra. Kozlowski egyébként klezmerzenei magánórákat ad, az autentikus jiddis éneklési stílust adja át lelkes orosz és lengyel fiatal lányoknak. A film vetítése után a fesztiválon megkerestem Yale-t, és megkérdeztem, volna-e kedve Budapestre jönni az Örökmozgóba filmjével. Boldogan mondott igent, ugyanis épp kelet-európai utazást tervezett, amelyben számos ex-szocialista országot keresett fel, hogy feltárja a klezmer zene gyökereit és feltérképezze mennyire befolyásolta a rendszerváltás a zsidó identitást ezekben az országokban.
Pár hónap múlva már bemutattuk filmjét az Örökmozgóban, vele és a hegedűjével együtt – folytatja Surányi Vera. – Ezt követően minden újabb filmjével megjelent az art moziban, hagyománnyá vált, hogy a vetítés előtt tíz-tizenöt perces koncertet adott. Később fellépett a zsidó nyári fesztivál keretében is önálló zenei előadással. Pár hónapja hívott fel ismét, hogy feleségével, aki szintén kiváló klezmerzenész, ellátogatna Budapestre is. Augusztus 29-én, kedden a Kino moziban vetítjük le három dokumentumfilmjét, köztük a már említett Utolsó klezmer Krakkóban címűt is.