Jogászból szobrász

Lengyel felajánlás viszonzásaként – Chopin-szobor kerül honi köztérre – a Budavári Önkormányzat nemrég Liszt Ferenc mellszobrát ajándékozta Varsó Óvárosának. Tavaly Chopin születésének bicentenáriumát ünnepelte a világ, idén a magyar zeneóriásét. Liszt bronzportréja eltér a gyakoribb, inkább az idős mester vonásait hangsúlyozó ábrázolásokétól. Ahogy a művet alkotó Gerő Katalin pályafutása sem szokványos: néhány éve az ügyvédi szakmát cserélte az artisztikusabb hivatásra. SZTANKAY ÁDÁM írása.

2011. szeptember 8., 20:23

Ötvennyolc esztendősen, harmincöt év ügyvédi praxis után váltott a szobrászatra. Műterme apró emeleti szoba egy budai házban. A tágasabb kertben meséli inkább, hogyan iratkozott be különféle kurzusokra. Meg azt, hogy aztán öntödében is műszakba állt: a munkások közt tanulta a mesterség fortélyait. „Oda miként jutott be?” – kérdezem, még csodákat sejtve a jogász asszony metamorfózisában. Azt feleli: autóval.

A filigrán szobrásznak nemcsak ereje, humora is van. A mozaikos beszélgetésből lassan az is előbomlik: mindkettő von Haus aus. Ahogy a muzsika szeretete is. Utóbbi magyarázza, miért ihleti szobrait főként a zene világa.

Arány, harmónia

Gerő Katalin édesapja a Zeneakadémián tanult dobolni, zongorázni, fuvolázni, ráadásként zenét szerezni. Diplomáig mégsem jutott: a numerus clausus idején három hasonló sorsú operaénekessel alapította meg a Triumph Együttest. Dallamos és szellemes slágereikből ma is akad a Magyar Rádió archívumában. Gerő Györgyöt később deportálták, ám az „utazás” éjszakáján kiugrott a robogó vonatból. 1945 után a Kultúra Könyv- és Hírlap Külkereskedelmi Vállalat igazgatója lett. Lánya bronzplakett-sorozatban örökítette meg őt és a vészkorszak más magyar muzsikus áldozatait is. Az alkotások a Páva utcai Holokauszt Emlékközpont állandó kiállításán láthatók.

Katalin édesanyja ugyancsak muzikális volt, gyönyörűen énekelt. Mégis a közgazdaságot választotta hivatásául. Lánya – noha tehetséggel rajzolt, s az építészet vonzotta igazán – jogi doktorként diplomázott. Annyi biztos: előbb-utóbb azoknak a periratoknak is respektjük lesz, amelyeket három évtizedes ügyvédi praxisa alatt dekorált ki a „nyúlós” tárgyalásokon. Megrajzolt bírát, ügyészt, kollégákat, klienseket. Már azok a skiccek is jelezték: van karakterérzéke. Ahogy az arányok és a harmónia is mindig fontos volt számára.

Fő szakterülete, a polgári ügyek – bontóperek, vagyonmegosztás, gyermekelhelyezés – rendszerfüggetlenül is millió csapdát rejtenek. A kudarc pedig, nem titok, frusztrációt. De más volt akkoriban művelni a hivatást, amikor alig félezer ügyvéd gyakorolta, és létezett egyfajta kollegialitás. Katalin szerint a rendszerváltást követően felhígult a szakma, s a bírói gyakorlatban is nagyobb lett a jogbizonytalanság. Ezt talán nem is kell ragozni.

Jogászkorszakára privátim jutott még két házasság, az elsőből született a fia. Ma már a gyermek is jogi pályán, miközben feltétlen szurkolója édesanyja pályaváltásának.

Gerő Katalin 2005-ben köszönt el a Harmincas Ügyvédi Irodától. Akkoriban már évek óta önkéntes segítője a Zeneakadémia Baráti Körének. Főként tehetséges ifjú muzsikusokat támogatnak ösztöndíjakkal, hogy külföldön is bizonyíthassanak. Az ilyesmiben inkább öröm van, nem frusztráció.

Bár a veszteség azért minden helyzetben része az életnek.

2005 novemberében búcsúztatják a honi zenei élet meghatározó alakját, Strém Kálmán zeneszociológust, hangversenyrendezőt. Személyes barátját, Katalint kéri fel a Zeneakadémia Baráti Köre: tegye meg, amit tenni kell, hogy Strém Kálmán portréjával emléktábla kerüljön a Zeneakadémia falára.

Új hivatás

Gerő Katalin ezzel a felkéréssel fordult új hivatása felé, bár ezt akkor még maga sem sejtette. Elsőként profi – bár autodidaktából azzá lett – szobrászművészt keresett fel. Krasznai János ígérte: a kapott fotók alapján elkészíti a tervezetet plasztilinből. Ha van csoda a sztoriban, az a „plasztilin” szó lehet. Ez ütött szöget az ügyvéd asszony fejébe. Iskolás emlékeket idézett, színes gyurmahurkákat. Olyan, nem olyan? Egyszerűen muszáj volt bemennie egy művészellátó szaküzletbe. Vett egy adag plasztilint – nem színes, de gyurmaszerű –, és otthon formálgatni kezdte a maga Strém Kálmán-portréját. Két héttel később csokoládésdobozban mutatta meg az eredményt Krasznai Jánosnak. A szobrász biztatta: érdemes folytatnia.

Ő pedig komolyan vette. Egy darabig az ösztöneire hagyatkozott, majd rajziskolába, szobrásztanfolyamra iratkozott. Belépett a Budafoki Művészeti Egyesületbe is, amelyet a kutatóorvosból szobrásszá lett Kubászova Tamara vezetett.

A teremtés

Katalin a 2006-os nyár nagy részét azonban egy öntödében töltötte. Reggel hatra járt oda, mint a munkások. Befogadták, érezték, őszinte az érdeklődése. Nem volt kínos a jogászmúltja sem. Augusztusban a félig kész Strém-portrét mutatta újra Krasznainak. Aki kollegiálisan értékelt: ezek után hozzá sem kezd a magáéhoz.

Így került végül a Gerő Katalin formálta portré a Zeneakadémia falára. Előbb persze a Budapest Galéria szakértői is rábólintottak – pici késéssel, mert a művésznő elsőre nem találta az intézmény bejáratát. Mára ott is megismerte a járást.

Aztán a Magyar Nemzeti Galéria homlokzatára is az ő Haydn-domborművét helyezték. Az emléktáblát tavaly állította a Magyar Haydn Társaság emlékéül annak, hogy Magyarországon először ebben az épületben csendült fel – 1800 márciusában – A teremtés című oratórium, amelyet az osztrák mester maga vezényelt.

Nincs mese: Gerő Katalin szobrász lett. Voltak persze, akik óvták a szakmai féltékenységtől. Ám úgy tapasztalja: feleslegesen.

Ha tanácsot kért a kollégáktól, senki nem mondott nemet. Sőt, házhoz mentek, hogy segítsenek neki, hiszen szobrot másként nem lehet korrigálni. Ilyen mentora volt Stremeny Géza, a Mikroszkóp Színpad előtti Hofi-, illetve a Batthyány téri Batthyány-szobor alkotója. Mesterei között említi még Benedek Györgyöt, Huber Józsefet, Pató Rózát, László Pétert vagy a nemrég elhunyt, Munkácsy-díjas grafikusművész-pedagógust, Bálványos Hubát.

Liszt Varsóban

Még a szűkösségben is nagy az összetartás. Mert a megrendelés kevés, szobrot asztalfióknak nemigen készíthet az ember.

Katalin olykor saját indíttatásból alkot, ahogy például a Holokauszt Emlékközpont bronzplakettsorozatának esetében. Máskor felkérésre, miként a Haydn-dombormű vagy a Varsó Óvárosának felajánlott Liszt-mellszobor kapcsán. A két metódusban közös pont: nincs honorárium, mind „közérdekű felajánlás”.

Bár számára már az is sikert jelentett, hogy a Liszt-portré öntésének költségeit – a szobor száztíz kiló bronz, pénzben is „súlya van” – a Budavári Önkormányzat fizette. Az alkotás ajándékként került a varsói testvérkerület legillusztrisabb helyére, a £azienki Királyi Parkba, a híres Chopin-emlékmű közelébe. Hogy ez mekkora megtiszteltetés, azt – úgy tűnik – nem mérte fel eléggé a magyar kulturális közélet: a Liszt-év legnagyobb lengyel eseményének nyilvánított avatóünnepséget a hivatalos honi média nem rögzítette.

Azért alkotója megőrizte a bronzfigura gipszöntvényét: hátha itthon is futja majd valakinek szoborállításra Liszt Ferenc születésének bicentenáriumi esztendejében.

Mindenesetre ha Gerő Katalin Liszt-művét nézzük: nem a szokott, a kortól már kissé megkarcolt zeneszerzőt látjuk. Hanem a sugárzó intellektust, nők által rajongott vonzó férfit.

Nem hamis ábrázolás: valójában a tehetség igazságszolgáltatása.

Tegnap 18:44

Szinte elképzelhetetlen a karácsony Reszkessetek betörők nélkül. A filmet ugyanis bár már unalomig játszottak a televíziócsatornák, az alkotás még mindig sokakat odaszegez a képernyők elé. Ám mielőtt idén bárki leülne megnézni, jobb ha megismer pár tényt a filmről, amit eddig biztosan nem tudott.

A könyv klasszikus karácsonyi ajándék, nincs is jobb, mint bekuckózni egy hideg, ködös, téli napon, és olvasni egy bögre forró kakaó vagy tea mellett. Ebben az összeállításban olyan könyveket ajánlunk, amelyek biztos sikert aratnak a fa alatt.