Humorral a járvány ellen – Nevetünk a kialakult állapotokon is
„Akinek van humora, mindent tud. Akinek nincs, mindenre képes.” Így szól a már sokaktól elhangzott, eredetileg Királyhegyi Páltól származó idézet. Számtalan helyzetből csinálunk – és csináltunk – viccet életünkben, nem kivételek ez alól a nehéz helyzetek sem. A koronavírus megjelenésével ugyanakkor a humor műfaja is alkalmazkodni kényszerült, mondja Gálvölgyi Dorka színházigazgató.
Persze vannak, akik nem igazán értékelik a koronavírussal együtt megjelenő humorformákat, mert úgy gondolják, hogy túl komoly problémát pellengéreznek ki.
A járványt is kihasználhatjuk arra, hogy nevessünk a kialakult állapotokon, leginkább kínunkban. Hiába nevetünk most sok más mellett a széles körben szükséges védőfelszerelések hiányán, az esetlenkedéseken, ezt is tehetetlenségünkben tesszük – mondja Zsurzs Kati színésznő. Hiszen tavaly ilyenkor még az számított „istenkirálynak”, aki a legújabb vezeték nélküli fülhallgatóval a fülében rótta az utakat. 2020-ban pedig attól menő valaki, ha van kézfertőtlenítője. Vagy ha annyi toalettpapírt halmozott fel, hogy majd az unokáinak sem kell boltba menniük ezért, ami újabb viccforrást jelent.
A mostani fiataloktól, akikhez magam is tartozom, az interneten terjedő vicces képeket, az úgynevezett mémeket látva
biztosan azt kérdezik majd az unokák: hogyan történt a 2020-as nagy vécépapírválság?
Tényleg, vajon mit fogunk majd mesélni a karosszékben ülve? Valóságos hősöknek festjük majd le magunkat, akik, mint egy háborús filmben, lepofozták a vírust?
Amikor a mémek éppen nem egy világjárványnak és az emberiségnek mutatnak görbe tükröt, előkerül Chuck Norris amerikai színész, aki nagyrészt a korábbi szerepei miatt az interneten sokat gúnyolt mitikus alakká vált.
A koronavírus-válság magyar Chuck Norrisává léphet elő Győrfi Pál,
az Országos Mentőszolgálat szóvivője. Jelenleg a legtöbb mém vele és róla készül, még a lift-ajtón is azt kérdezi: hova ilyen sietősen koronavírus idején?
Miközben az itthoni és a külföldi állapotokon kuncogunk, átalakult az is, hogy miként jutunk hozzá a napi, heti humorbetevőnkhöz. A vírus miatt életünk nagy része a virtuális térben zajlik, így ott kaphatjuk meg azt is, ami a mentális túlélésünkhöz szükséges. Színházi és a stand-up comedy előadások helyett a közösségi élményt a vicces videók mellett a mémek jelentik. Most, hogy a stand-up comedy humoristái is home office-ra ítéltettek, legfőbb kommunikációs csatornájukká a közösségi és videomegosztó oldalak váltak.
Kovács András Péter humorista szerint egészen mást kell csinálni, mint ami a stand-up comedy valójában.
Az egy hónappal ezelőtti „Maradok. Itthon” zenés karanténslágere valóságos vírusvideó lett, a szó pozitív értelmében. A sikerre, mint mondja, nem számított, de a humorral eljutott olyan emberekhez a „maradj otthon” felhívás, akiknél a többszöri sulykolás talán nem sokat használna. Élő műsor helyett, ahol a színpadon a szavaikkal tudták megrajzolni az atmoszférát, most videókkal szórakoztatnak. A videókban viszont meg kell találni a megfelelő hangot, hátteret, jól kell vágni a jeleneteket, és olyan technikát is használnak, amilyenre a színpadon nem lenne lehetőség.
Most a közönség azonnali visszajelzése helyett a rutinjukra és a megérzéseikre kell hagyatkozniuk, hogy eldöntsék, melyik poén ül a legjobban.
Alig két nappal a megjelenése után vírusvideóként beszéltünk a Kövesdi Péter ötletén alapuló „Honky Tonk Newgger (nyugger)”-ről is, Gálvölgyi Jánossal és barátaival a főszerepben. Az idősebb korosztálynak szóló videó is próbálja humorral megértetni, hogy ebben a helyzetben akkor tesszük a legjobbat, ha otthon maradunk. Gálvölgyi János lapunknak azt mondta:
nem elsősorban a figyelemfelkeltés volt a céljuk, hanem hogy örömöt szerezzenek annak, aki megnézi ennek a „világméretű számháborúnak” a kellős közepén.
A Kossuth- és Jászai-díjas művész először nekünk említette ezekkel a szavakkal a világjárványt, és hozzátette: a videó nem csak a „nyuggerkorúaknak” szól, és bízik abban, hogy hozzájuk is eljut az üzenet.
Ha pedig már nincs több stand-up comedy felvétel, amelyet meg- és újranézhetünk, ha nem jön újabb vírusvideó, amely úgy letarolja a magyar netet, mint a koronavírus, akkor sem kell kétségbeesnünk. A humor fontosságát ugyanis felismerték a hazai kereskedelmi tévék is. Az RTL Klub rögtön három „karantévés” műsorral próbálja enyhíteni a bezártság okozta feszültséget, és egy karantén témájú dokurealityvel készült a TV2 is.
Mire e cikk végére ért a kedves olvasó, Chuck Norris gyorsan kétszer is elszámolt a végtelenig, és koronavírusos üdítővel frissítette fel magát. Most pedig rajtunk a sor, hogy amíg otthon vagyunk, a járvány kezdetén felhalmozott toalettpapírból megépítsük a Trónok Harca-sorozat Vastrónját.