Hosszú távra tervezhetnek a színházigazgatók

Bécsben szeretik a biztonságot, és ez vonatkozik a legnagyobb színházakra is. Ha az igazgatónak nem fáj a feje saját beosztása miatt, évekre előre tudja, hol a helye, akkor sokkal meggyőzőbb programmal állhat elő, hosszú időre előre tervezhet. Jó ez a létesítménynek, a közreműködő művészeknek, és persze a közönségnek is.

2012. március 7., 09:11

Beváltak a nagy színházak élére alig pár éve (pályázati elbírálás után) kinevezett igazgatók, így Claudia Schmied, a kulturális ügyekért felelős miniszter könnyű szívvel dönthetett szerződéseik meghosszabbításáról. A Burgtheater – amely Bécs Nemzeti színháza (anélkül, hogy nevét bármikor megváltoztatták volna) – 2019-ig Matthias Hartmann igazgatásával működhet, Domnique Meyer pedig 2020-ig marad az Operaház élén. Utóbbi intézmény zenei igazgatója, Franz Welser-Möst is megkapta szerződésének meghosszabbítását 2018-ig. E dátum után még két évre opciót kapott, azzal, hogy 2015-ig el kell döntenie, él-e a lehetőséggel.

A döntések időben megszülettek:

Meyereddigi szerződése csak 2015-ben járt volna le. Az alig két és fél évvel kinevezése után bejelentett hosszabbítást a miniszter azzal indokolta, hogy már ennyi idő alatt is kiderült: a bécsieknek oly fontos Operaház ennyi idő alatt is hosszabbítás megszilárdította vezető helyét a világ hasonló intézményei között, igen magas színvonalon vitte tovább és újította meg a ritkaságnak számító repertoárjelleget, emellett a gazdaságossági mutatók is kedvezőek.

Meyer igazgatói tevékenyéségnek második félidejében még több kortárs művet ígér, miután 2015-ig a programban számos 20. századi opera előadása szerepel. A későbbiekben több ősbemutatóra számíthat a közönség, egyebek mellett a két intendánsnak feltett szándéka, hogy évente egy művet rendel kortárs zeneszerzőtől.

A Burgtheater Hartmann 2009-es

igazgatói kinevezéseóta hatalmas sikereket ért el, utánozhatatlan előadásai kül – és belföldön egyaránt elismerést hozott a bécsi színházművészetnek- hangzik a szerződéshosszabbítás indoklása. Emellett a német származású igazgató erőteljes profilt alakított ki. Különösen figyelemreméltó a klasszikusok ( Faust, Rómeó és Júlia, stb.) korszerű és mégis hagyományhoz hű színrevitele, és az igazgató érdeklődése a 21. század színháza iránt.

A bécsi színházi élet fontos híre még, hogy Roland Geyer marad a Theater an der Wien élén. 2011-ben már bejelentették, hogy a zenés színház nagyszerű szakértőjeként ismert Geyer vált, és 2015-től átveszi a bregenzi fesztivál igazgatását, sőt, egy évvel később az ügyvezetői tisztséget is. A kapcsolat azonban, a sajtó feltételezése szerint anyagi okokból, megszakadt, a Theater an der Wient üzemeltető Bécs a jelek szerint megfelelő ajánlattal állt elő, így Geyer marad. A döntésben szerepet játszhatott az is, hogy Markus Hinterhäuser, a salzburgi fesztivál zenei igazgatója Bécsbe költözik, ahol az Ünnepi Hetek intendánsa lesz. Vele Geyer szívesen működne együtt, és ez egyszerűbb, ha egy városban élnek.

További cikkeket olvashat Ausztriáról a

Szervusz Ausztriahonlapon.