Hősnők Cannes-ban

Miközben színésznőktől gyakran hallani, hogy a világirodalom nem kényeztette el őket színpadi szerepekkel, a 69. cannes-i filmfesztiválon eddig bemutatott filmek szinte kizárólag karakteres nőkről szólnak. Az idei nagyon erős mezőny díjainak odaítélésekor a zsűrinek a legnehezebb dolga a legjobb női alakításért járó elismerés esetében lesz.

2016. május 20., 06:21

A kritikusok és a fesztiválozók körében is eddig legjobbnak tartott versenyfilm a felnőttkori szülő-gyermek viszonyt feldolgozó Toni Edmann német vígjáték. A helyzetkomikumra épülő háromórás alkotás sikere mindenekelőtt a főszerepet alakító Sandra Hüller apró rezdülésekre épülő, érzékeny és nagyon pontos játékának köszönhető.

Szintén a szülő-gyermek kapcsolatot dolgozza fel Pedro Almodóvar legújabb filmjében. A hitchcocki hangulatú Julieta talán csalódást fog okozni azoknak, akik humoráért szeretik a 66 éves spanyol rendezőt. A szülői bűntudatról és az anyai szenvedésről szóló feszes alkotás bemutatóján állva ünnepelte a közönség a film két kiváló színésznőjét, a fiatal és szenvedélyes anyát alakító Adriana Ugartét, és ugyanannak a nőnek az időskori énjét, a zombiként élő Julietát megformáló Emma Suarezt.

A lelkifurdalásról szól a Cannes-ban már többszörösen díjazott belga Dardenne testvérek Az ismeretlen lány című drámája is, amelyben a francia Adele Haenel által játszott lelkiismeretes fiatal orvosnő nyomozni kezd egy titokzatos haláleset miatt.

Az Alkonyat-sorozatban feltűnt amerikai Kristen Stewart idén két filmmel is jelen van a fesztiválon, ahol második éve bizonyítja be, hogy a hollywoodi kommerszfilmek mellett a szerzői alkotások is nagyon közel állnak hozzá. Woody Allen Café Society című vígjátékénak gyönyörű, könnyed, szabad és magabiztos múlt századi hősnője után a francia Olivier Assayas versenyfilmjében egy, az ikertestvérét gyászoló, válságba került, önmagát kereső mai modern lányt alakít. A Personal Shopper című alkotás csaknem két órájában csak őt látni a vásznon. Elmondása szerint karrierje egyik „legnehezebb tapasztalata” volt a francia film forgatása, amelynek „végére teljesen kimerült és nagyon lefogyott”.

Egy örök lázadó és szabad értelmiségi özvegyasszony történetén keresztül mutatja be a mai brazil vadkapitalista társadalmat az Aquarius, a versenybe először meghívást kapott Kleber Mendonca Filho alkotása. A hazájában sztárnak számító 65 éves Sonia Braga főszereplésével készült film főhőse egyedül él az emlékei között egy 1940-es években épült házban, az óceán partján Recifében. Az épületet felvásárolta egy ingatlancég, amely modern komplexumot tervez a helyére, és jóllehet már minden lakás kiürült, Clara nem hajlandó kiköltözni a lakásából és eladni, inkább harcba száll az ingatlancég vezetőjével.

A brit Ken Loach munkanélküliekről szóló társadalomkritikus filmjének, az Én Daniel Blake-nek egyik főhőse egy gyermekeit egyedül nevelő anya (Hayley Squires), a brit Andrea Arnoldnak az Egyesült Államokban játszódó American Honey című road-movie-ja mai amerikai marginalizálódott fiatalokról szól az energikus amatőr színész Sasha Lane főszereplésével. A francia Nicole Garcia klasszikus szerelmi filmje, a Mal de pierres egy boldogtalan nő sorsát dolgozza fel az 1950-es évek Franciaországában az Oscar-díjas Marion Cotillard közreműködésével, míg az ugyanennek a korszaknak az amerikai polgárjogi harcával foglalkozó Loving fekete bőrű hősnőjét az ír-etióp Ruth Negga alakítja nagyon érzékenyen.

A Fülöp-szigeteki Brillante Mendoza dokumentarista jellegű játékfilmje, a Ma’Rose az anya (Jaclyn Jose) szemszögéből mutatja meg, hogy egy kábítószer-kereskedelem miatt őrizetbe vett manilai házaspár elengedése érdekében három kamaszkorú gyermekük hogyan próbál a korrupt rendőrök lefizetésére pénzt szerezni.

A legnagyobb várakozás pedig az Elemi ösztön rendezője, a holland Paul Verhoeven filmjét előzi meg, amit a fesztivál utolsó napján mutatnak be. Az Elle főszerepét Isabelle Huppert alakítja.

Utolsó útjára indult az ország véleménydiktátor celEBje, Demény, az imádnivaló, „kötsög” vizsla, akinek mindig mindenről volt véleménye. Magos Judit, aki könyveket írt Deményről, közösséget épített a sajátos karakterű kutyája követőiből, kedden közölte a közösségi médiában, hogy Demény átkel a szivárványhídon.