Hiába izzott hatalmas hőfokon, mégis összeroskadt a hírnév súlya alatt

Tíz éve halt meg a hatszoros Grammy-díjas Amy Winehouse. 

2021. július 23., 05:45

Szerző:

Adott egy széttetovált antisztár külsejű nő, aki rendetlenül öltözködik, az interjúkban furcsákat mond, zavaros családi ügyek húzzák a vállát és nem veti meg a tudatmódosítókat. Mégis sztár lesz, méghozzá a legnagyobbak egyike. A hatszoros Grammy-díjas Amy Winehouse tíz évvel ezelőtt ezen a napon csatlakozott a 27-esek klubjához.

Nehéz pontosan körbeírni, hogy aki annyira nem illik bele a sztársághoz szükséges klasszikus szórakoztatóipari keretrendszerbe, azt miért emeli pajzsára a közönség? A megfejtéshez közelebb visz minket Juhász Edina zenekritikus, aki úgy véli, Amy Winehouse nyers őszintésével volt több a kortársainál. „Adott egy nő, aki nem akar oktávokat ugrálni a hangjával, mégis ezer közül felismerhető” – mondta Juhász Edina.

Tökéletesség helyett a tökéletlenség versenyszámában indult, akkoriban a legnagyobb popikonok közül talán csak a lázadó imidzsre gyúró Pink szerepelhetett ebben a ligában, de ami jelentős különbség volt kettejük között, az a zenei stílus. Juhász Edina szerint Winehouse szövegei mélyebbek voltak a kortársakénál, nem törekedett az amerikai piacra jellemző kényszeres optimizmusra, inkább soulban és jazzben mozgott otthonosan, mégsem vált depresszívvé. Azonosulási lehetőséget adott, hiszen az emberek rájöttek: nem a megszokott panelekből építkezik, hanem új irányaival, meghökkentő őszinteségével valóban komolyan gondolja azt, amit énekel.

Iszonyúan sokat tudott a jazzről, miközben a hangja tökéletesen passzolt volna bármilyen zenéhez, a szövegeiben mindig az őszinteségre törekedett és ezzel az együttállással teljesen újat mutatott az embereknek” – vallja a zenekritikus. Ez a szintézis vezetett a 2008-as Back To Black című albumhoz, amely meghozta számára az áttörést. Már a 2003-as Frankkel is részese lett a körforgásban, de ott még az igazi Winehouse-stílus nem domborodhatott ki, olyan dalt is fel kellett énekelnie, amelyet nem szeretett.

Érdekes módon a többszáz alkohollal és kábítószerekkel kapcsolatos botrány hatására a rajongók nemhogy elhidegültek tőle, hanem a frusztrált, önértékelési gondokkal küzdő énekes dalai ettől még autentikusabbak lettek. Amy Winehouse talán leismertebb slágere, a Rehab is arról szól, hogy nem hajlandó egy rehabilitációs klinikára bevonulni. Hangjában Ella Fitzgerald művészi utódját sejtették, de igazán a szöveg taglózta le a közvéleményt: erről a problémáról csak nagyon kevesen mertek eddig így énekelni.

„Ebben a dalban simán felvállalja a függőséget, viszont az is nyílt titok, hogy étkezési zavarai voltak, ez viszont nem jelent meg a szövegeiben. Az is köztudott volt, hogy ugyan csendben és minden felhajtást kerülve, sőt, sokszor az érintettek lelkére kötve, hogy ne mondják el, de iszonyatosan sokat adakozott és támogatott gyerekalapítványokat, a mellrák elleni harc kampányait is segítette, de felhívta a figyelmet a klímaváltozás veszélyeire” – mondta Juhász Edina.

A hírhedtté vált 2011-es belgrádi fellépése csak egy volt a sok közül, amikor a színpadon öntudatlanul billegve próbál annyira egyben maradni, hogy legalább néhány dalt befejezhessen. A fél világ tétlenül és tehetetlenül nézte végig, ahogy a kábítószer lassan elragadja Amy Winehouse lelkét. Rosszul sikerült házasság, a hirtelen jött hírnévvel járó nyomás depresszióba lökte, a lelki gyötrelmeket kábítószerrel enyhítette.

Halálát alkoholmérgezés okozta 2011. július 23-án, mindössze 27 évesen. Többek között ennyi idősen halt meg Jimi Hendrix, Janis Joplin, Jim Morrison és Kurt Cobain is. Az életéről készült 2016-os Amy – Az Amy Winehouse-sztori Oscart nyert legjobb dokumentumfilm kategóriában.

Amy és a többiek

Huber Zoltán filmkritikus szerint a kirobbanó tehetségű, hatalmas hőfokon izzó, a középutakat és megalkuvásokat élből elutasító, ezért a hírnév súlya alatt összeroskadó zenész tragikus popkulturális ikon, aki évtizedek múltán is izgatja az emberek fantáziáját. „Az Amy elsöprően pozitív kritikai fogadtatásának titka valószínűleg az, hogy a siker és a szeretethiány, a tehetség és a depresszió ismerős ellentétpárjai mellett a film a felelősség kérdését is felveti” – fogalmazott Huber Zoltán.

Nem lehet elmenni amellett, hogy a 10. évfordulóra édesanyja főszereplésével újabb doku kerül a közönség elé. Emellett megjelenik az Amy Winehouse & Me: Dionne’s Story című alkotás is, ebben az énekesnő keresztlánya kalauzolja el a nézőket a zenész életébe. Huber Zoltán az elhunyt sztárokról újabb és újabb bőrt lehúzó álomgyárról is elmondta véleményét: „Jelenleg egyre növekvő tartaloméhség van, az ilyen címekkel pedig ki lehet tűnni. A hollywoodi életrajzi filmek ráadásul hagyományosan jól szerepelnek a díjkiosztókon, úgyhogy bármit is gondoljuk az újabb rókabőrök lehúzásáról, a jelenség a szórakoztatóipar kíméletlen logikáját követi.”

(Kiemelt kép: Amy Winehouse brit énekesnő látható a tárgyalás szünetében 2009. július 23-án, a londoni Westminster Magistrates Court előtt. Fotó: Ben Stansall / AFP)

Szinte elképzelhetetlen a karácsony Reszkessetek betörők nélkül. A filmet ugyanis bár már unalomig játszottak a televíziócsatornák, az alkotás még mindig sokakat odaszegez a képernyők elé. Ám mielőtt idén bárki leülne megnézni, jobb ha megismer pár tényt a filmről, amit eddig biztosan nem tudott.

A könyv klasszikus karácsonyi ajándék, nincs is jobb, mint bekuckózni egy hideg, ködös, téli napon, és olvasni egy bögre forró kakaó vagy tea mellett. Ebben az összeállításban olyan könyveket ajánlunk, amelyek biztos sikert aratnak a fa alatt.