Fischer Iván: Nálunk nincsenek kinevezések

Fischer Iván egyike a világ legsikeresebb zenekarvezetőinek, és ez azért van így, mert elképesztő víziókkal bír, ha egy zenekar alapításáról vagy fejlesztéséről van szó. Szinte az összes híres zenekarral dolgozott már Clevelandtől Izraelig. Jelenleg Berlin egyik legfontosabb együttesét, a Konzerthausét igazgatja, de mellette nem hanyagolja el a Fesztiválzenekart sem Budapesten, ami nemzetközi viszonylatban a világ egyik legnagyobb sikertörténetének számít a klasszikus zene terén az elmúlt 25 évben. Velük nemrég a Figarót dirigálta fejből, majd visszatért Berlinbe, ahol többek közt Brahms zongoraműveivel ismerteti a közönséget, vagy olyan tehetségeket fedez fel, mint a horvát Dejan Lazić, mert ehhez is kiváló érzéke van: a nem mindennapi tehetségekhez.

2013. március 3., 09:47

– Jelenleg a Berlini Konzerthaus zeneigazgatója és vezető karmestere, zeneigazgatója ugyanakkor a Budapesti Fesztiválzenekarnak is. Hogy lehet egy fenékkel két lovat megülni, illetve sikerül-e?

– Nézzen kicsit körül a világ vezető zenekarainál, ez általános szokás. Mariss Jansons zeneigazgató Münchenben és Amszterdamban, Zubin Mehta Tel Avivban, Firenzében és Valenciában, a sor hosszú. Inkább az a jellemző, hogy a fiatalabb dirigensek sokat utaznak vendégkarmesterként különböző zenekarokhoz, később azonban csak néhány zenekarra koncentrálnak. Én is ezt teszem Budapesten, Berlinben, ezen kívül csak Amszterdamba és New Yorkba járok, a többit abbahagytam.

– Ezek mellett milyen egyéb zenei tevékenység, zeneszerzés, örömzenélés fér bele aktuálisan az életébe?

– Próbálok egy-két hónapot a zeneszerzésre fenntartani, és évente egy operát megrendezni. Több időm nincs.

– Már régóta csábítgatták Berlinbe, miért pont 2011-ben jött el a pillanat, hogy igent mondott? Mennyire van ennek köze ahhoz, hogy az önök zenekarát itthon a civil kurázsi és akarat tartja fent, ami most nem a legstabilabb a válság viharában?

– A pontos történet az, hogy Washingtont váltotta fel Berlin. A washingtoni szerződésem 2011-ben lejárt, akkor hagytam magamnak egy év szünetet, kérve a berlinieket, hogy csak 2012-ben kezdjünk. Az előző évben háromszor voltam ott vendégkarmesterként, ezt tekinthetjük egy kis felvezetésnek is.

– Ha összehasonlítjuk Berlin és Budapest kulturális életét zenei téren – azért gondolom, hogy összehasonlítható, még ha Berlin kétszer akkora is, mert azt gondolom, hogy a tehetség mindenhol ott van, az nem földrajzi kérdés –, 20 éve, legalábbis Kelet-Berlint tekintve, hasonló adottságokkal indultunk.

– Nagyon különböző a két hagyomány. Berlin sokkal nemzetközibb. A zenekarok tagjainak nagy része már nem német, van itt japán, magyar, olasz, bármi. Nálunk a döntő többség magyar, két nagy csoport van: akik a Zeneakadémián végeztek, és akik Erdélyből jöttek át. Néhány külföldit is hívunk a BFZ-hez, de ők még kevesen vannak.

– És a közönségen mennyire érezhető, hogy Berlinben jobb mentális és financiális állapotban van egy koncerten?

– Semennyire. Minden közönség egyforma. Budapesten és Berlinben is úgy érzem, hogy lelkes, hűséges, a zenekart szerető közönség vesz körül. Egyik legnagyobb eredményemnek azt tartom, hogy mindkét városban nő a számuk. Itthon egy koncerttel kezdtük, és ma már háromszor telik meg a MÜPA egy műsorra, Berlinben egy év alatt 15%-kal nőtt a koncertlátogatók száma.

– Itthon mi lenne ideális helyzet egy olyan magánzenekar, mint a Fesztiválzenekar számára? Mikor tudna a tehetségéhez méltón működni?

– A BFZ nem magánzenekar. Jogilag közhasznú alapítvány, amely támogatást kap az államtól és a fővárostól is. Csak annyi a különbség, hogy a támogatást szerződések keretében kapjuk, és azért sokat kell teljesítenünk, illetve, hogy nálunk nincsenek kinevezések, mert a legfelső szerv egy ingyen dolgozó, független kuratórium. Véleményem szerint ez a forma ideális, valamennyi kulturális szervezetnek ajánlom.

– Azt mondják más zenekarok, hogy a Fesztiválzenekar a világ legjobb hangzású zenekara. Mitől? Hogy sikerült elérni?

– Sok munkával, odaadással, állandó újításokkal, a kollektíva motiválásával, azzal, hogy a Fesztiválzenekarban mindenki úgy érzi, fontos szereplő, szükség van rá, és tudjuk egymásról, hogy magasra rakjuk a mércét.

– Mennyire érezhető a Fesztiválzenekarban, hogy halódik a hazai kultúra, ha halódik egyáltalán?

– Sokan érzik így, de ettől lehet függetlenedni, elhatározás kérdése. Mi sok hazai vihart átéltünk, hiszen 1983-ban kezdtük ezt el. Végig az vezetett bennünket, hogy a nemzetközi porondon versenyezzünk és ne a hazain. Ez valamennyire függetlenít az itthoni folyamatoktól, persze nem légmentesen. Például érzékenyen érint az, hogy csökken a kimagasló képességű utánpótlás. De fel vagyunk készülve rá, van erre is megoldás.

– Mi a megoldás?

– Már zeneiskolás korban figyeljük a gyerekeket, és ha kell, több fiatalt hívunk külföldről.

– Február 11-ig úgy volt, hogy lehet, hogy végre öné egy Grammy-díj is. Ha jól tudom, ez még hiányzik a trófeák közül. Min múlt, hogy eddig ezt nem kapta meg?

– A Grammy amerikai szervezet, ott szavaznak, európaiak csak ritkán kapják meg, most se lett a miénk. Nem baj, rengeteg díjunk van. A siker szép, örülünk neki, de nem ez a cél. A cél annak a minőségnek az elérése, amit mi magunk határozunk meg.

– Berlinben önt nem is annyira a város kulturális vezetése akarta, hanem a zenekar maga, mert öntől várták, hogy elérjék teljesítményük határait. Hol tart azóta a projekt?

– Az elején, de nagyon sokat fejlődött ott a zenekar, és a koncertek minősége is, ezt jelzi a közönségnövekedés. Persze ez az első év, itthon már eltelt 29.

– Mi mondható el a két zenekarról, ha összehasonlítjuk őket?

– Nagyon különböző, egész más struktúrában működnek. De mindkettő lelkes, egységes, odaadó, lehet, hogy előbb-utóbb hasonló lesz, mert végül is ugyanazzal a módszerrel dolgozom velük.

– A Konzerthausban a zenei programba is beleszólhat. Mennyire cél magyar szerzőket megismertetni a berlini közönséggel?

– A nemzeti hovatartozás nem szempont. Csak azt nézzük, hogy melyik darab jó, melyiket szeretnénk eljátszani a közönségünknek.

– Kiváló roma zenészeink vannak munka és zenekar nélkül. Egyszer már tett arra kísérletet, hogy integrálja Lendvay Józsefet és Ökrös Oszkárt a Fesztiválzenekarba. Vannak, lesznek még ilyen irányú törekvések?

– Felmerült bennem, hogy jó lenne egy félig roma ifjúsági zenekart létrehozni, ahol egymás mellett ülnek romák és nem romák. Remélem, lesz rá időm.

– Az új technológiák és hordozók megjelenésével – IPhone, Mp3, letöltések stb. – mennyire alakult át a világ klasszikus zenei piaca? Mit hoz, hozhat a jövő? Kell-e erre, illetve mire kell a zenekaroknak készülni?

– Ma már minden letölthető és többnyire ingyenes. Felvételt készíteni nem üzlet, új célt kell kitalálni. A fényképezéshez szoktam ezt hasonlítani. Azt se a nyereségért csináljuk, hanem azért, hogy megmaradjon.

– Februárban volt a Figaro bemutatója a Művészetek Palotájával közösen. Kotta nélkül vezényli a művet. Melyik műfajt vezényli amúgy szívesebben: operát vagy szimfonikus műveket?

– Mindkettőt, de operára kevesebb időm van, ezért ez hiányzik. Talán sikerül fenntartani, hogy minden évben legyen legalább egy...